Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Topicstarter
Omdat de kerstman een externe HD met USB3 komt brengen, heb ik mijn PC uitgebreid met een Asus U3S6 PCIe-kaartje, waarop 2 externe USB3 poorten zitten, en 2 interne Sata 6G aansluitingen.

Nu wilde ik eens proberen of mijn 64GB USB-stick ook wel goed werkte op die poort en heb ik wat heen en weer gekopieerd van mijn PC naar die USB-stick (261 bestanden, 21 mappen, ongeveer 1GB).
Als ik het via mijn "oude"USB2 poort kopieer dan duurt dit 2:05 minuten, en via de nieuwe USB3 poort dan is het in 1:35 minuten al klaar.

Opmerkelijk verschil! Zelfde mappen, zelfde USB-stick.

[ Voor 0% gewijzigd door wvexeltweakers op 23-11-2010 08:42 . Reden: typo ]

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:58

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Tja, betere controller, betere verbinding met het moederbord, of een andere factor. Vanwaar dit topic precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
Zou het kunnen omdat je PCI-e sloten een lagere latency hebben dan je normale USB poorten? Normale USB poorten gaan via de southbridge, terwijl de PCI-e controller in de northbridge of processor zit.
Ik vind het anders wel interessant om te weten!

[ Voor 35% gewijzigd door Stefanovic45 op 23-11-2010 08:50 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Of omdat de USB bus op je gewone pc gedeeld is met andere apparaten, en de stick alleen op de asus kaart hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

Laat ik eens even proberen dit te analyseren....

TS heeft een moederbord met USB2 poorten.
TS voegt een kaart toe met USB3 poorten.
TS test en merkt dat de USB3 poorten sneller zijn dan de USB2 poorten.

Vanwaar de verbazing? Wat is er zo raar aan dat USB3 poorten sneller zijn dan USB2 poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Omdat er USB2 apparatuur op wordt aangesloten?

[ Voor 81% gewijzigd door MrAcid op 23-11-2010 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Conclusie is dat de stick dus al een hogere snelheid heeft dan USB2. Dus eigenlijk al een beetje richting USB3 gaat. Het merk/type USB stick zou dus interessant zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door ajhaverkamp op 23-11-2010 09:36 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:03
Kan het niet zijn dat er nog wat data in de cache staat, en dat het daarom de 2e keer (dus op de usb3 controller) sneller gaat?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:40
ajhaverkamp schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 09:36:
Conclusie is dat de stick dus al een hogere snelheid heeft dan USB2. Dus eigenlijk al een beetje richting USB3 gaat. Het merk/type USB stick zou dus interessant zijn.
Ik betwijfel dat ten zeerste, een usb standaard is niet gemaakt om USB2 stiekem in "USB2.5" te veranderen. Mijn gok is dat het gewoon aan de locatie van de usb controller ligt zoals al eerder opgemerkt in dit topic. Bij een PCI-E slot is veel meer bandbreedte beschikbaar en zal ook vast de communicatie naar de processor directer zijn.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
StefanvanGelder schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 08:48:
Zou het kunnen omdat je PCI-e sloten een lagere latency hebben dan je normale USB poorten? Normale USB poorten gaan via de southbridge, terwijl de PCI-e controller in de northbridge of processor zit.
Nee hoor, de lanes voor de PCI-e 1x/4x sloten komen meestal gewoon van de southbridge. Dan nog zou dit niet veel mogen uitmaken, aangezien de verbinding tussen de north -en southbridge een veredelde PCI-e 4x verbinding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:51
Ik denk dat dit een aanwijzing is dat de bottleneck bij de transfers via USB2 niet bij de gegevensdrager ligt maar bij de aansturingselectronica in het systeem. MAW, zoals hierboven gezegd: andere verbindingen naar processor, over een sneller/korter pad dat niet gedeeld hoeft te worden. Of de USB2 afhandeling in de chip (meestal de southbridge zelf) is minder efficient.

@Croga: USB3 t.o.v USB2 is idd sneller, maar er wordt hier in beide gevallen gebruik gemaakt van een USB2 apparaat (als ik me niet vergis). Een (aparte) vergelijking zou zijn dat een vrachtwagen op de snelweg harder gaat dan op een provinciale weg, ook al is de vrachtwagen in beide gevallen in theorie gelimiteerd tot de 80 Km/h, wat op beide wegen mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenny77
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-08 16:53
Ermm, 1GB in 1 minuut 35 is ongeveer 86 Mbps, bij lange na nog niet de max van USB2.0...

"To overcome other's armies without fighting is the best of skills" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Topicstarter
Het is een OCZ ATV 16GB (juli 2008).

@Remy!!!: Er stond volgens mij niets in de cache, omdat ik tussen de tests opnieuw heb opgestart.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:19

FlyEragon

Alien Monkeys

Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de USB controller, zo heb ik een oud usb card reader ding, die echt mega traag is ( 1 MB p/seconde ) terwijl de nieuwere zo een 10MB/seconde doet.. Zelfde USB zelfde bus, maar andere controller dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dat laatste lijkt op usb 1 vs 2 en heeft weinig te maten met verschillen tussen twee usb 2 controllers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 09:34:
Omdat er USB2 apparatuur op wordt aangesloten?
nee, goed lezen wat er gezegd wordt: De verbazing is er terwijl er geen verbazing hoeft te zijn omdat per definitie USB 3.0 sneller is dan USB 2.0. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat gaat natuurlijk wel alleen op als beide apparaten USB 3.0 gebruiken. Hij sluit een USB 2.0 apparaat aan op een USB 3.0 poort. Dan verwacht je dus dat het USB 2.0 de beperkende factor voor de snelheid is en dat het dus niet uitmaakt of je een USB 2.0 poort of een USB 3.0 poort kiest: die blijkt bij de TS wél uit te maken, daar gaat dit topic over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
MrAcid schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:24:
Dat gaat natuurlijk wel alleen op als beide apparaten USB 3.0 gebruiken. Hij sluit een USB 2.0 apparaat aan op een USB 3.0 poort. Dan verwacht je dus dat het USB 2.0 de beperkende factor voor de snelheid is en dat het dus niet uitmaakt of je een USB 2.0 poort of een USB 3.0 poort kiest: die blijkt bij de TS wél uit te maken, daar gaat dit topic over..
Op zicht een interessante observatie. Ook al heb je geen USB 3.0 spul, of is er nog niet zoveel op de markt met USB 3.0, je pc upgraden met USB 3.0 poorten is het dus wel zeker waard als dit data overdracht naar USB 2.0 apparaten met een factor 1.5-2.0 versnelt. Misschien kunnen meer mensen die al beschikken over een USB 3.0 interface dit testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:08

mace

Sapere Aude

Dan maak je een grote denkfout.

USB drive A op hardwarecombinatie X (USB2 poort) is langzamer dan USB drive A op hardwarecombinatie Y (USB3 poort)

Een logischere conclusie zou bijv. zijn dat X een limiterende factor is voor A. En Y niet (of minder).

Het zou leuk zijn als TS een paar benchmarks zou doen (met ATTO bijv.)

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 24-11-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Conclusie zou moeten zijn dat de usb 2.0 controller het werk zou moeten kunnen doen in 1.35 sec.
Je zou je dus af moeten vragen wat de beperkende factor van deze controller is.

de controller
extra taken die de controller uitvoert
de verbinding tussen de controller en overige componenten

Ik hoef dus helemaal geen usb 3.0 apparaten te kopen. Zorgen voor betere usb controllers verhoogt de snelheid al.

👑

Pagina: 1