Partitie strategieën voor reinstall (win7)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWz~
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-07 14:53
Hallo,

Ik sta op het punt om mijn pc opnieuw te installeren. Momenteel heb ik windowsXPsp3, en ik ben van plan windows7 ultimate te installeren. Voordat ik dit doe, wil ik nog even overwegen hoe ik mijn partities straks ga indelen. Enerzijds voor een goede performance en anderzijds voor eenvoud :)
Er hangen 2 hd's in mijn pc, 2x een 1TB samsung. Daarnaast heb ik er nog een nieuwe 2TB samsung klaarliggen.
Zo ziet mijn setup er nu uit:
http://yfrog.com/f/47dsksj/

Ik heb aardig wat gelezen over strategieën om je partities in te delen. Maar het is mij niet geheel duidelijk wat voor mij het optimale is, met name voor win7.
Er wordt veel geroepen dat het beter is een aparte partitie te hebben voor je OS en een voor je swapfile, etc.
Aangezien ik nu toch 3 hd's heb, wil ik het eigenlijk niet al te ingewikkeld maken. Ook is het naar mijn ervaring juist sneller om minder partities te hebben. Voorbeeld: als je iets unzipped wat al op je C: staat, gaat het uitpakken tig keer sneller en wordt het direct gecopied naar de bestemming. Dus ik zat te denken aan 1 partitie per HD, met dus 1 grote C: voor downloads en dergelijke om die snelheden te vergroten. Daarnaast gaat kopieren van HD naar HD ook sneller dan van partitie naar partitie naar mijn ervaring. (read/write van 2 individuele hd's vs read/write op dezelfde hd.) En verplaatsen op dezelfde partitie is natuurlijk helemaal instant.
Dus ga ik voor 3 grote partities (1 per HD) of moet ik minstens 1 HD opsplitsen voor het OS?
Of moet ik misschien RAID0 overwegen? Is waarschijnlijk de snelste optie voor de 2 1TB's, maar is dit het wel waard? (complexiteit/meer kans op data loss?)

Ik speel hier en daar een game en gebruik m'n pc verder voor standaard het huis-tuin-en-keuken gedoe :)

Advies, tips, suggesties zijn uiterst welkom.
Many thanks!

PC:
Intel Quad core Q9550 @ 2.83Ghz
4GB RAM
GF 8800GT

Q9550, 4GB RAM, HD6870, Crucial m4 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Mijn persoonlijke strategie:

Als de harde schijf waarop je OS komt te staan niet te groot is (bv een SSD) dan gebruik ik de volledige schijf voor het OS. Indien de OS schijf te groot is om enkel als OS schijf te gebruiken (in uw geval dus bv 1TB) dan maak ik hier een aparte partitie voor het OS. Om verder te gaan met uw schijven zou ik dus bv een partitie aanmaken voor het OS van een 100GB (persoonlijk maak ik ze normaal gezien rond de 60GB je kan dit baseren op de grootte van je huidige windows + program files folder) en de rest van je 1TB schijf een andere partitie.
Die laatste partitie kan je gebruiken om je User Folders op te zetten (Mijn Docs, Afbeeldingen, Muziek, ...) en andere. Je media verdeel je gewoon over de andere schijven, ik ben persoonlijk niet te vinden voor RAID.

De reden voor de aparte OS schijf/partitie is dat ik regelmatig formateer. Ik installeer en deïnstalleer nogal veel software en formateer graag regelmatig men computer. (ondanks dat Windows 7 dan nog steeds vlot werkt, het zit allemaal in men hoofd :p ) Wat ik dus doe na men initiele install is de software installeren die ik zeer veel gebruik. (firefox, filezilla, Office, ...) en dan neem ik een backup met Acronis Trueimage. Wil ik formateren dan ken ik snel terug naar die bepaalde situatie.