Toon posts:

Laptop wel IP, andere PCs geen IP via dezelfde draad...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ontzettend vreemd probleem met een ogenschijnlijk eenvoudige netwerkverbinding via utp met koppelstuk.

Een UPC internetverbinding met een eenvoudige sweex wireless router-switch. Draadloze verbinding met een ibook binnen bereik, geen probleem. Een zolderkamer eindelijk als computerkamer in gebruik genomen, maar geen bereik voor wifi, dus een kabel getrokken. Maar de kabel die ik had was maar 25 meter en ik kwam nog 10 meter tekort. Dus een koppelblokje ertussen. Vier connectors geknipt, kabels getest met een utp tester die een collega nog had, geen probleem verder.

Totdat ik m'n oude AMD 2500+, 1 gig, Win XP sp2 via de interne nic aansloot op de nieuwe kabel. Wel een link lampje, maar geen IP van de router. Drivers geupdate waar mogelijk, nic verwijderen in windows en opnieuw laten installeren. Hetzelfde effect. Als ik een vast IP erop zette kon ik met heel veel packetloss pingen naar de router. Ook kon ik zeer traag het internet op.

Ik dacht dus eerst dat het aan de kabel lag. Gekeken of ik midden op de zolder voor het koppelblokje met de eerste kabel wel verbinding kon krijgen. Met m'n relatief recente Acer Win 7 ultimate 64 bits laptop kreeg ik daar prima een IP en was het netwerk zo snel als je zou verwachten. Dus een aparte switch ertussen. Op de XP pc veranderde dit niks, nogsteeds geen IP en met een vast IP was het ontzetten traag. Toen de win 7 laptop eens aangesloten. Direct een IP, snelle verbinding, geen probleem. Switch weer omgeruild door het koppelblokje, hetzelfde resultaat. Laptop IP en dus netwerk, XP pc niet.

Dus de volgende stap was om niet meer gebruik te maken van de interne nic van de XP pc, maar om er een nieuwe in te plaatsen. Een of ander prima 3com ding. Geïnstalleerd, link lampje, maar precies hetzelfde verhaal. Geen IP van de router. Tot slot een andere router gebruikt, een redelijk oude maar perfect werkende (in een ander netwerk dan) lynksys wrt54g (ofzoiets, zo'n blauwe). Precies-hetzelfde-verhaal.

Uiteindelijk toch maar een nieuwe PC gekocht. Wilde toch al een tijdje een andere, dus dat kwam goed uit. Een kant en klare HP met win 7 home 32 bits. Nu zou het toch wel afgelopen zijn, maar nee..... Wél een linklampje, maar geen ip van de router.

Ik word er helemaal stapelkrankzinnig van. Ik zit al een jaar of wat in de IT (alhoewel niet altijd in de techniek), maar dit slaat werkelijk alles. Heb de netwerksnelheden van de nic vastgezet op alle verschillende standen, de router gereset, andere router geprobeerd, andere tweede helft van de kabel vervangen (op de eerste helft werkte het prima, met m'n laptop dan). Overal krijg ik een IP op de laptops (die acer en een ibook), maar twee totaal verschillende, desktop pc's hebben netwerk problemen. Heb zelfs de stroom van een andere groep gehaald om te kijken of dat er wat mee te maken zou hebben aangezien de laptops via de accus werken....jaja. Natuurlijk geen verschil.....

Dus voordat ik een hele nieuwe kabel aan één stuk ga trekken helemaal buitenom het huis, iemand een idee wat de reden zou kunnen zijn waardoor ik op pc (laptops) A en B wél een IP kan krijgen en snel netwerk maar op pc (desktops) C en D totaal niet.

:X

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 18:17
Heb je de kabels ook "los" getest (met de PC waarbij het niet werkte)?

Verwijderd

Topicstarter
planB schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:52:
Heb je de kabels ook "los" getest (met de PC waarbij het niet werkte)?
Nou, nog niet. Wellicht dat dit wat oplevert.

Toch blijf ik het vreemd vinden, kan met mijn redelijke netwerk kennis geen reden bedenken waarom pc A en B wel een IP krijgen van de dhcp op de router en desktops C en D niet.

Verwijderd

Kijk eens hoe de router staat ingesteld.

Als router - DHCP, of als bridge.

In het laatste geval wordt er maar aan 1 pc internet doorgegeven.

Doordat de router het mac-adres van die pc opslaat is dit dus iedere keer dezelfde pc.