Videokaart stottert op 720p en 1080p

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 384391

Topicstarter
Ik heb een probleem ik ben een htpc aan het bouwen, maar ik kan full hd en hd ready niet goed afspelen hij stottert verschrikkelijk, gewone normale avi's bestanden in lage kwaliteit pakt hij wel gewoon. Ik gebruik Windows XP professional met een pentium 4 1.5 ghz en 384 ram geheugen, als videokaart gebruik ik de club 3d 4350.

Ik dacht dat het door mijn videokaart kwam, dus ik stopte de kaart in mijn dual core 3.1 op Windows 7 (5gb internegeheugen) in dat systeem speelde de videokaart helemaal geen hd ready of full hd (geen beeld). Gewone avi's pakte hij wel gewoon.
Waar kan dit aanliggen,? ik heb al een andere driver geprobeerd maar dat werkt ook niet.

In dit topic staat dat mijn videokaart 1080 p kan afspelen http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1435272

ik weet mijn geen raad meer dus vraag ik jullie om hulp
thanks

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 384391 op 22-11-2010 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:00
Ga eerst eens interpunctie en hoofdletters gebruiken, dan wordt het voor ons overzichtelijk om te lezen. Hieruit word ik niets wijzer...

Groeten hoeft niet op GoT, dit doen we standaard allemaal al.

[ Voor 19% gewijzigd door Zandpad op 22-11-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-05 13:26
Zorgen dat je met DXVA afspeelt, maar die dual core kan ook zat zelf alles met de cpu berekenen dus doe je toch iets anders niet goed. Welk formaat speel je af, welke codec's, welk programma gebruik je ervoor, heb je wel de juiste codec's erop staan ? VLC player of k-lite codec pack met media player classic home cinema misschien een oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zandpad schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:38:
Ga eerst eens interpunctie en hoofdletters gebruiken, dan wordt het voor ons overzichtelijk om te lezen. Hieruit word ik niets wijzer...

sorry zag er niet uit !
hoop dat het nu wat overzichtelijker is
tx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Weet niet wat je voor afspeelsoftware gebruikt, maar volgens mij kan je zowiezo onder XP het hardwarematig afspelen van 720p en 1080p wel op je buik schrijven, daar kan je beter Vista/7 voor gebruiken.
Ik denk dat het nu CPU only is. EN die is natuurlijk veel te licht.
Dat je nieuwe pc het niet afspeelt ligt eerder aan je codecs.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bastian433 schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:46:
Zorgen dat je met DXVA afspeelt, maar die dual core kan ook zat zelf alles met de cpu berekenen dus doe je toch iets anders niet goed. Welk formaat speel je af, welke codec's, welk programma gebruik je ervoor, heb je wel de juiste codec's erop staan ? VLC player of k-lite codec pack met media player classic home cinema misschien een oplossing ?
Bedankt voor uw reactie
Die 720 p en 1080 p zijn MKV en MP4 bestanden, ik gebruik ''windows media player'' (op mijn dual core heb ik wel codecs gedownload op de pentium 4 niet).
In mijn dual core heb ik een ati radeon hd 4770 zitten, als ik deze kaart in mijn dual core doe speelt hij perfect 1080 p af, maar daar heb ik niet veel aan want ik wil een htpc maken met mijn pentium 4
Morgen zal ik vlc player downloaden voor de pentium 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 195780 schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:49:
[...]

Ik vermoed dat je processor het niet kan bijbenen. 8)
Check eens wat de processor belasting is tijdens het afspelen, staat die op 100% dan ken je de oorzaak.
In de 'Task Manager' kun je de belasting uitlezen.

Punten en hoofdletters maken het lezen wel iets plezieriger. O-)
Daar was ik al bang voor ja, maakt het aantal geheugen ook uit ?
Wat voor processor moet ik minimaal hebben ?(wil er namelijk niet te veel geld aan uitgeven:$)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
Anoniem: 384391 schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:52:
[...]

Bedankt voor uw reactie
Die 720 p en 1080 p zijn MKV en MP4 bestanden, ik gebruik ''windows media player'' (op mijn dual core heb ik wel codecs gedownload op de pentium 4 niet).
In mijn dual core heb ik een ati radeon hd 4770 zitten, als ik deze kaart in mijn dual core doe speelt hij perfect 1080 p af, maar daar heb ik niet veel aan want ik wil een htpc maken met mijn pentium 4
Morgen zal ik vlc player downloaden voor de pentium 4
psy schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:46:
Weet niet wat je voor afspeelsoftware gebruikt, maar volgens mij kan je zowiezo onder XP het hardwarematig afspelen van 720p en 1080p wel op je buik schrijven, daar kan je beter Vista/7 voor gebruiken.
Ik denk dat het nu CPU only is. EN die is natuurlijk veel te licht.
Dat je nieuwe pc het niet afspeelt ligt eerder aan je codecs.
Zie nu:

VLC 1.1 supports DxVA in its version 2.0. That means that Windows Vista, Windows 2008 or Windows 7 are required. If you are using Windows XP, VLC cannot work for you yet.

Maar mediaplayer classic home cinema moet het wel doen onder xp, deze is onder andere deel van het k-lite codec pack. het is dus niet de standaard mediaplayer 11 van windows zelf.

Voor meer informatie over dxva: http://www.codecguide.com/faq_dxva.htm
Hier staat ook het codec pack met media player classic home cinema

[ Voor 4% gewijzigd door bastian433 op 22-11-2010 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bastian433 schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:57:
[...]

[...]

Zie nu:

VLC 1.1 supports DxVA in its version 2.0. That means that Windows Vista, Windows 2008 or Windows 7 are required. If you are using Windows XP, VLC cannot work for you yet.

Maar mediaplayer classic home cinema moet het wel doen onder xp, deze is onder andere deel van het k-lite codec pack. het is dus niet de standaard mediaplayer 11 van windows zelf.

Voor meer informatie over dxva: http://www.codecguide.com/faq_dxva.htm
Hier staat ook het codec pack met media player classic home cinema
bedankt ik ga het morgen proberen
Dus als ik het kort samenvat het kan aan 2 dingen liggen :
Codec of processor.

Sluiten we uit dat de videokaart te traag is ?
tx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
Codec, processor, of het formaat ondersteunt geen dxva, hieraan zijn eisen verbonden. De videokaart moet goed zijn en het kunnen ondersteunen met de goede nieuwe ati catalyst drivers. Als die toch aangeeft DXVA in het programma te gebruiken en je cpu is alsnog 100% dan is de cpu te sloom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bastian433 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 00:14:
Codec, processor, of het formaat ondersteunt geen
dxva, hieraan zijn eisen verbonden. De videokaart moet goed zijn en het kunnen ondersteunen met de goede nieuwe ati catalyst drivers. Als die toch aangeeft DXVA in het programma te gebruiken en je cpu is alsnog 100% dan is de cpu te sloom.
oohh oke dus als ik het goed begrijp : als ik hier http://www.codecguide.com/faq_dxva.htm de codec voor windows media player 11 download, zit daar DXVA in ?

Even iets anders ik heb hier nog een celeron processor liggen, kan ik die gebruiken op het zelfde moederbord in plaats van de pentium 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:18
Anoniem: 384391 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 00:26:
[...]

oohh oke dus als ik het goed begrijp : als ik hier http://www.codecguide.com/faq_dxva.htm de codec voor windows media player 11 download, zit daar DXVA in ?

Even iets anders ik heb hier nog een celeron processor liggen, kan ik die gebruiken op het zelfde moederbord in plaats van de pentium 4?
Je kunt Dxva het beste pas gebruiken vanaf Windows Vista. Dan wordt er veel efficiënter gebruik gemaakt van de videokaart om het geheel te renderen. Vanaf Windows 98 tot XP is het vaak niet van extreem veel toegevoegde waarde.

Met andere woorden; ga een ander besturingssysteem gebruiken en meer ram aanschaffen!

[ Voor 2% gewijzigd door alex3305 op 23-11-2010 00:49 . Reden: @hieronder: There, I fixed it! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

alex3305 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 00:31:
Met andere woorden; ga een ander besturingssysteem gebruiken!
dat lijkt mij een heel slecht idee met 386MB RAM :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik zou zeggen kijk eens naar het nVidia topic indien je een nVidia kaart heb maar ook indien niet ;p. Ik doel namelijk op de CCCP codec pack insm CoreAVC.

Hierbij zal ook automatisch een recente release van media player classic installeren. En sinds de laatste versie wordt er ook expliciet gecontroleerd op CoreAVC. Installeer deze dus eerst en duid het dan aan bij installatie --> hierdoor moet je niet langere knoeien met de settings ;)

Achter de installatie raak je gewoon windows media player niet langer mee aan en je problemen zullen voor een groot deel opgelost zijn.
Hiermee ga je met uw hardware perfect 720p kunnen afspelen. (Let wel ik had ietsje meer RAM wat wel aangewezen kan zijn voor Windows XP sinds SP3)

Doordat je een ATI kaart heb gaat de CUDA support niet werken maar de CoreAVC decoder zal nog steeds een stuk beter werken dan de standaard (x/h)264 decoders.

Anyway ik heb jaren met slechtere hardware in windows XP naar 720p materiaal gekeken (anime though geen films) en dit werkt perfect. Ik zal het nog duidelijker stellen, indien alles goed staat ingesteld zal je in XP betere performantie bereiken met dezelfde hardware dan onder Vista of Windows 7.
(Dit komt door video driver veranderingen waardoor je de overlay mixer in de output settings in mpc-htpc in vista of Windows 7 naar evr moet veranderen bv. ..).

PS: Indien je dus CCCP geïnstalleerd hebt moet je niets meer aantrekken van xdva, deze zou nu automatisch moeten werken. Indien niet google je eens welk vinkje(s) je bij de settings moet aanvinken, maar dit zou standaard in orde moeten zijn.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Zandpad schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:38:

Denk je niet dat er al genoeg mensen zijn die anderen op de regels wijzen? En dat dit eigenlijk door een moderator gedaan moet worden? :P
Bovendien heeft de TS niet echt een antwoord op zijn vraag nu.

@TS: het kan zijn dat je CPU nog een aanzienlijk deel voor zijn kiezen krijgt voor het afspelen van video. Probeer de mediaplayerclassic eens, want de VLC player wilt het hier en daar ook niet altijd even goed doen.
Ik heb hier een post gemaakt met een kleine handleiding hoe je 1080p volledig door je videokaart kunt laten renderen (mits je videokaart dit ondersteunt).
Deathchant in "Het Nvidia GTX4xx series ervaringen topic"
Je zorgt dan dat de CPU volledig ontlast wordt voor videoplayback. Probeer eens of dat werkt. Een kleine disclaimer: mij is het gelukt, maar ik heb wel een GeForce 8800GT GS videokaart, geen ATi.

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 23-11-2010 10:14 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou niet eens een codecpack installeren, maar gewoon media player classic home cinema. Die doet het hier prima op een 4350 met DXVA support zonder verdere losse dingen te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:16
lightdestroyer schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 09:38:
Doordat je een ATI kaart heb gaat de CUDA support niet werken maar de CoreAVC decoder zal nog steeds een stuk beter werken dan de standaard (x/h)264 decoders.
Dit is niet waar, CoreAVC werkt alleen met nVidia kaarten en deze codec werkt met hardwarematig versnelling. Op ATI kaarten doet dit helemaal niks en kan je beter de standaard decoders pakken.

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05 21:25
idd media player classic werkt prima

mijn laptop pakte ook nooit hd (celeron 1.46 ghz) en intel GMA van 5 jaar geleden
maar nu ik media player classic gebruikt en die em dus decode op de GMA doet die het prima :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties, hier moet ik wat mee kunnen !
Ik heb trouwens een nieuwe setup, ik heb nu een pentium dual core 1.8 ghz en 1gb ddr2 geheugen.
Ik gebruik nogsteeds dezelfde videokaart zoals eerder vermeld wordt (4350)

dit maakt het al iets makkelijker of niet ?
dus zoals de meeste mensen hier zeggen moet ik gewoon Hier -> http://www.codecguide.com/faq_dxva.htm <- de win xp codec downloaden en dan zou het naar behoren moeten werken. Ik hoef dus niet perse win 7 of vista er op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 15:26
In deze thread staan veel conflicterende adviezen zeg. Jouw probleem is eigenlijk dat in jouw HTPC setup nu de processor gebruikt wordt voor het decoderen van HD film. Die processor is daar niet snel genoeg voor. Om dit te kunnen oplossen zou je je Ati vga kaart kunnen gebruiken om je HD films te decoden. Deze kan dat inderdaad mbv DXVA. Om dit te kunnen doen moet je ten eerste de ati kaart goed installeren (met nieuwe drivers van de ati site) en vervolgens een programma of codecs zo configureren dat je GPU gebruikt wordt voor het decodeer werk.
Programma die onder windows xp DXVA kan toepassen:
Media player classic home cinema (MPC-HC) om dit goed te configureren hoef je in google alleen maar even MPC-HC dxva in te typen

Wanneer je perse af wil spelen in windows media player moet je de juiste codecs (directshow filters) installeren en configureren. Hiervoor zou ik bijvoorbeeld ffdshow aanraden.

edti: Zelf ben ik net als Terw-dan gecharmeerd van MPC-HC omdat deze binnen een programma alles in huis heeft om HD video af te kunnen spelen. Maar vaak heb ik daarnaast nog bijvoorbeeld ffdshow geïnstalleerd om gebruik te kunnen maken van windows media player wanneer MPC-HC bijvoorbeeld geen dxva kan gebruiken bij bepaalde films. Omdat MPC-HC een programma is die alles intern ingebakken heeft en ffdshow gebruikt kan worden in windows media player kun je beide decodeer mogelijkheden naast elkaar gebruiken.

Een alternatief kan ook bijvoorbeeld zijn om XBMC te installeren. Dit programma werkt als windows media center en hierin kun je je video's/muziek/afbeeldingen beheren. Ook heeft dit programma de codecs (inc gebruik van dxva) ingebakken (wanneer je de dharma beta download) waardoor je dit redelijk snel aan de praat kan hebben.

Mijn ervaring bij het maken van een HTPC is vooral dat het uitzoeken van de goede hardware (behalve misschien iets subjectiefs als een behuizing) vele malen minder tijd kost dan het goed configureren van de juiste software ;)

[ Voor 37% gewijzigd door jaapsander op 24-11-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-10-2024
mhindrik schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 12:21:
[...]

Dit is niet waar, CoreAVC werkt alleen met nVidia kaarten en deze codec werkt met hardwarematig versnelling. Op ATI kaarten doet dit helemaal niks en kan je beter de standaard decoders pakken.
:X

Mijn excuses, maar ik zou je toch aanraden eens wat dieper uw bronnen te controleren voor je zo'n dingen zegt. CoreAVC is al jaren een stukken efficientere decoder geweest (efficiënter, niet beter want verschillende versies hadden vaak nogal een nare neiging toen x264 upgedate werd). Enkel vanaf 1.9/2.0 is er CUDA support bijgevoegd.
Dit zorgt er niet voor dat plots wanneer coreAVC een ATI kaart detecteerd hem plots al de software decoding optimalisaties vergeet hé. (Het is geen nVidia PhysX 8) )
Sowieso heeft mijn oude Geforce FX5200 echt geen CUDA support en toch werkt CoreAVC stukken beter. Met zon oude kaart moet je echt wel rekenen op efficiënte software decoders en dan pas op je hardware :p. Ook de ATI 770XL in de woonkamer werkt perfect samen met CoreAVC... (Weliswaar heb ik daar een P4 3.0 Ghz als cpu)

*edit* Anyway het is beter dat de TS de hardware decoder van zijn ATI kaart werkende krijgt .. indien dat lukt zal dat wellicht beter zijn dan een software oplossing.

Anyway installeer gewoon media player classic (maakt niet uit of het nu via CCCP is of rechtstreeks) en kijk hoe goed het al loopt. CoreAVC of andere decoders/filters whatever kan je nog steeds achteraf bijvoegen.

PS: Als software engineer vind ik juist het prutsen met codecs/filters en zodoende oude hardware te kunnen blijven gebruiken leuk :P

[ Voor 5% gewijzigd door lightdestroyer op 24-11-2010 20:02 ]

Specs

Pagina: 1