Toon posts:

Modem onbereikbaar na bridging met router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn modem (ZyXEL P-2602R-D1A) is als bridging ingesteld, zodat de router (TP-LINK TL-WR1043N) de clients kan routeren.

Configuratie is alsvolgt:

Modem: Bridging, IP 10.10.10.254/24
Router: Wan IP Dynamic en Lan IP 10.10.10.1/24

Op de router aangesloten is mijn PC, deze heeft een statisch IP: 10.10.10.90/24, gateway en DNS beide op 10.10.10.1.

De router krijgt de correcte (externe) IP gegevens van de ISP. Internetten werkt verder prima, net zoals het lokale netwerk. Echter, de modem http-pagina kan ik niet meer bereiken op IP 10.10.10.254.

Hoe kan dit? Als ik mijn PC rechtstreeks aansluit op mijn modem, dan kan ik wel bij de modem pagina. Waarschijnlijk zit de fout in de subnet instellingen. Moet het subnet van de modem wellicht verschillen van de router? En/of moet ik een static route toevoegen?

--edit: Uiteraard heb ik al een hoop verschillende settings geprobeerd, echter ik krijg het niet voor elkaar. Als ik het IP/subnet van de modem verander, bijvoorbeeld in 192.168.0.254/24 of 10.0.0.254/24, dan lukt het ook niet. In deze gevallen lijkt het wel alsof de pakketjes via de ISP proberen te gaan. (Getest met tracert).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 23:27 ]

• spran062
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-11-2025
Als je birdging gebruikt kan je beter 2 type van de zelfde merk gebruiken, want de brigds mode protocollen verschillen per merk, de kans is groot dat dan met verschillende merken niet samen werken.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou toch niet uit mogen maken? Ik heb het idee dat het echt een configfout is. Note: alle connecties zijn bedraad.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00
Je router heeft op WAN het ip dat je van de provider krijgt, dit zit niet in dezelfde range als je modem, en dus probeert je router het bij zijn default gateway; die van de provider. Deze zal hoogstwaarschijnlijk het pakketje droppen omdat het voor een RFC 1918-adres is.

Je moet (als je router dat kan) een 2e ip instellen op de WAN-interface, of anders iedere keer dat je iets in je modem (bridge) wilt aanpassen je PC omprikken en even een ip geven in de range van je modem.

Maar; Je modem staat in bridge; wat zou je aan willen passen op het ding?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:12
Alles achter je router is in feite WAN. Dus is het vrij logisch dat je je modem niet meer kan bereiken, want dat IP bestaat in feite niet in je LAN.
Ik denk dat het toch echt niet anders kan. Verschillende merken maakt niet uit.

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
- Geef je modem een private IP-adres in een andere reeks dan je LAN
- Voeg op je modem een statische route toe naar je LAN-reeks naar de juiste next-hop (afhankelijk van het modem kan dit een interface zijn of een IP-adres zijn).

Verwijderd

Topicstarter
Het klopt dat ik bijna nooit wat hoef te wijzigen aan de modem omdat ie in bridge modus staat. En dan nog, een paar kabeltjes omprikken lukt dan sowieso. Toch ben ik benieuwd waarom het niet werkt zoals ik dat verwacht.

Het modem ip staat nu op 192.168.1.254/24. (Het voormalige 10.10.10.254/24 kon inderdaad sowieso niet werken, aangezien dit netwerkadres al onderdeel is van de LAN van de router).

Afijn, nu lukt het ook niet om bij de modem te komen. Ik zou graag willen weten hoe dit kan. De modem krijgt immers een pakketje binnen met als destination IP 192.168.1.254. Waarom stuurt de modem dit pakketje klakkeloos door naar z'n WAN ipv te responden met de http pagina? Wat voor verschil is er met de situatie waarbij ik mijn PC rechtstreeks aansluit op mijn modem?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00
Je hebt een paar netwerken, laten we ze 1.x, 2.x en 3.x noemen. 1.x is je LAN, 2.x is je WAN, en 3.x is wat je aan je modem geeft.

Je router heeft alleen weet van 1.x en 2.x. Als hij dus een pakketje krijgt voor 3.x dan kijkt hij 'ken ik dat?' en zo niet, dan gebruikt hij zijn Default Route, en dat is in dit geval iets bij je provider. Hij stuurt dus naar het mac-adres van de router van je provider een pakketje voor 3.x

Je modem ziet dat dit niet voor zijn eigen mac-adres is en negeert het (nu ja, hij bridged :P ). Omdat je router geen 3.x kent zal hij op zijn WAN-kant nooit een ARP WHO-HAS broadcast versturen.

Wikipedia: OSI model

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Cool! Dat is precies wat ik wilde weten. Ik kan geen tweede ip instellen op de router, dus ik moet het hier maar bij laten..
Pagina: 1