Systeemproblemen Sony Vaio

Pagina: 1
Acties:

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Hallo iedereen.

Ik zit nu een paar weken met het probleem dat mijn OS (Win7 64bit) constant vastloopt op bepaalde tijden. Zoals vanmiddag: Ik was NFS Hot Pursuit aan het spelen toen het spel plotseling vastliep. Toen reagearde hij niet op Cntrl + Alt + Delete en ook niet op terug switchen naar Windows, waardoor ik mijn pc moest uitdrukken. Eenmaal opgestart liepen bepaalde progamma's telkens vast (soms zels zonder het maar te gebruiken) als mijn pc is opgestart loop messenger direct vast (reageert niet) dan heb ik niet eens op aanmelden oid gedrukt. Vervolgens gaat Vaio Gate (Progammabalk bovenin mijn scherm) ook vastlopen. Dan word ongeveer 1/3 van mijn beeldscherm wit, wat dus het niet reageren van de Vaio Balk is. Dan reageert de OS ook niet of pas naar 1/2 minuten op Taakbeheer waarna vervolgens het ''Het progamma reageert niet'' venstertje ook vastloopt als ik op taak beindigen druk. Soms hangt mijn muis dan vast en kan ik niet meer dmv rechtsonder naast de datum & tijd naar het bureaublad te switchen of de Windows Start knop aanklikken (licht niet op). Een dag daarna als ik hem opstart lijkt het alsof er nooit iets is gebeurt en functioneert hij weer zoals het hoort.

Deze problemen heeft hij soms. en dan loopt mijn systeem gewoon weer een week goed.
Ik heb best een rap systeem (Sony Vaio Vgn-FW51JF) die ik vorig jaar in November heb aangeschaft. Ik heb begin November mijn pc via herstelpartitie hersteld en dus opgeschoond.
De notebook is voorzien van een legitieme versie van windows 7
Zelf lijkt het me sterk dat het aan de laptop zelf ligt maar eerder aan Windows zelf.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen, dat zou ik zeer op prijs stellen

Groeten,

Richard

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Verwijderd

pricewatch: Sony Vaio VGN-FW51JF/H neem ik aan?

wellicht een kapotte harde schijf of RAM.
draai HDtune error test
en draai memtest86+

als dat het probleem niet is zou je een herinstall kunnen overwegen (sowieso aan te raden met die bloatware van tegenwoordig...)

• Richard!
Ja om die notebook gaat het. Mocht die test test het niet doen omdat mijn OS weer vast zou lopen zou ik hem dan ook kunnen testen in veilige modus of moet het in de normale modus?

Verwijderd

en je schrijft dat het probleem zich voordoet na het gamen, word de PC niet gewoon te heet? dat komt veel voor bij de goedkopere modellen.
makkelijk te controleren met gpu-z
Richard! schreef op maandag 22 november 2010 @ 22:44:
Ja om die notebook gaat het. Mocht die test test het niet doen omdat mijn OS weer vast zou lopen zou ik hem dan ook kunnen testen in veilige modus of moet het in de normale modus?
yep, maar als de hardware stuk je maakt dat weinig verschil.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 22:47 ]

• Richard!
Dat zou kunnen zijn, soms blaast hij wel wat overdreven maar dit is niet tijdens het gamen, soms ook gewoon als ik in bijvoorbeeld Itunes zit. Echter lijkt het me raar dat hij dan niet vast loopt bij Black Ops, die gebruikt volgens velen namelijk 100% van je cpu. Ik zal morgen de dingen testen die jij noemde.

Verwijderd

Richard! schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:04:
die gebruikt volgens velen namelijk 100% van je cpu. Ik zal morgen de dingen testen die jij noemde.
dat is juist beter, dan worde de GPU niet 100% belast ;)

• Richard!
Ik heb net GPU-Z net laten lopen en dit kwam eruit, ik heb echter totaal geen idee wat een normale waarde zou moeten zijn.

http://img72.imageshack.us/img72/8154/knipselph.jpg

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
Richard! schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:28:
Ik heb net GPU-Z net laten lopen en dit kwam eruit, ik heb echter totaal geen idee wat een normale waarde zou moeten zijn.

http://img72.imageshack.us/img72/8154/knipselph.jpg
heb je gpu-z laten draaien tijdens het spel. want de temps zien eruit alsof de laptop bijna niets doet.

om de cpu makkelijk te belasten zou ik even een burn in test downloaden. "cpu burn-in" bijvoorbeeld.
draai deze dan 2 x naast elkaar dan krijg je alle cores op full load tegelijkertijd even cpu-z of core temp draaien.

maak dan even een screenshot van dan kunnen we zien of het de proc is.

als je het zelfde wilt doen met de gpu dan zou ik 3mark runnen die belast de gpu 100%
dan tevens even gpu-z draaien voor de temps.

maak dan even een screenshot van dan kunnen we zien of het de gpu is.

als de laptop al wat ouders is dan wil er ook wel eens wat stof voor de koelribben binnenin komen.
deze heb ik laatst bij mijn 2 jaar oude laptop ook even schoongemaakt omdat deze vastsloeg en uitviel.
dit bleek onder load ongeveer 20 graden celcius te schelen en mijn probleem was opgelost.

ik verwacht dat dit voor jouw niet van toepassing is maar goed je weet maar nooit

Verwijderd

je moet hem draaien tijdens het gamen, en dan de temperatuur noteren

• Richard!
Bedankt, ik zal hem morgen even testen tijdens het gamen. Moet ik dit bij Hot Pursuit doen (Het spel dat vastliep) of kan dat ook bij Black Ops?

Pagina: 1