Een rechts stuur went supersnel, ik moet juist erg wennen aan een links stuur.
Ik heb mijn auto (lotus) ingevoerd vanuit Engeland naar Nederland. Een paar dingen die handig kunnen zijn:
Denk na over de betaling. Het kan enorm schelen welke valutakoers je hebt. Ik had toevallig een ontzettend lage pond tijdens de transactie. Ga je contant betalen (en accepteert de verkoper dat) dan moet je dat geld opnemen bij een lokale bank. Dat betekent dat je een flink bedrag betaald voor de coupures. Bij de douane heb je een meldplicht als dit bedrag boven een bepaald bedrag is (ik weet het bedrag voor België niet).
Ik heb de betaling per overboeking gedaan. Dat moet je wel erg zeker zijn van een betrouwbare verkoper want je doet de betaling dan een aantal dagen van te voren. Bij mij duurde het ongeveer 5 werkdagen voordat de verkoper het op de rekening had.
Ik heb tijdelijke Duitse kentekenplaten gebruikt. Dat zijn platen die door heel Europa geldig zijn, met een WA verzekering op de platen. Mij lukte het niet om de auto te verzekeren op alleen chassis-nummer en de platen zijn daarmee een uitkomst. Officieel mag je als Nederlander in Nederland niet met die platen rijden omdat je nog geen BPM hebt betaald. Maar als je aangehouden wordt krijg je enkele dagen de tijd om dat alsnog te doen en dat ben je toch al van plan als het goed is. Ik heb voor de zekerheid een ontheffing aangevraagd bij de douane. Je krijgt dan 1 dag ontheffing op de BPM plicht. Voor de platen zie:
http://www.vdcnederland.nl/ (NL). Je kunt bijvoorbeeld een vijfdaagskenteken nemen. Dan heb je iets meer tijd om de auto op te halen en naar het keuringstation te brengen. Dat lukt je meestal niet in 1 dag. Ik had op de laatste dag van de geldigheid nog een herkeuring bij de RDW vanwege de koplampafstelling.
Bij de (Nederlandse) RDW kun je een type-goedkeuring doen en een APK keuring. Vaak wordt geadviseerd om alleen type-goedkeuring te laten doen en de APK bij een garage uit te laten voeren. Ik was er wel van overtuigd dat de auto ook bij de RDW door de APK heen zou komen en dat scheelt tijd. Bij een garage kun je pas APK doen als je de kentekenplaten hebt en daar moet je op wachten totdat de douane akkoord geeft. Bij de RDW was ik na een uurtje wachten binnen een half uur klaar. Je kunt een afspraak maken of gewoon vroeg er naar toe gaan en op je beurt wachten.
Bij de RDW zit in Nederland ook een Douane kantoor. Daar kun je een formulier inleveren (thuis alvast invullen!) en per e-mail krijg je dan een betalingsverzoek. Je kunt dan een spoedoverboeking doen zodat de douane snel akkoord geeft. Bij mij deden ze er ongeveer 4 dagen langer over dan beloofd. In Nederland heb je verschillende rekenmethoden om de BPM uit te rekenen. Je mag de voordeligste rekenmethode gebruiken. Er zijn bedrijven die je voor een bedrag een berekening toesturen, maar ik vond het wel handig om het zelf uit te rekenen. Alle gegevens kun je online wel vinden of je kunt de importeur bellen voor bijvoorbeeld de catalogusprijs. Dat heb ik gedaan en dan heb je gelijk de goede prijs.
Vervolgens krijg je een kenteken thuis gestuurd en daarmee kun je kentekenplaten laten maken en je auto verzekeren. Vanaf dan kun je weer in de auto rijden
In Engeland kun je voor elke auto een HPI check doen. Zelfs via Pistonheads kun je dat makkelijk doen. Dat moet je zeker doen. Je krijgt dan info over de eigenaars, kilometerstand, eventuele schade, etc. Een aantal van die gegevens kun je gebruiken voor de aangifte BPM en het geeft veel zekerheid over de echte kilometerstand en schades dienen in Engeland altijd gemeld te worden. Bij een schade-classificatie in de HPI check: Niet kopen!