Mijn ervaring is dat het juist méér kost om daar een lageloonland uit te besteden. Wij hebben een core-business related project aan een groot Chinees bedrijf uitbesteed, en ik ben trots om te zeggen dat dat niet mijn keuze was.
Ze kunnen er werkelijk helemaal niets van. Je moet ze keer op keer uitleggen wat ze moeten bouwen en elke keer zeggen "ja, is goed, snap ik" en dan bakken ze er weer prut van. Daarnaast is er een grote taal- en cultuurkloof die niet gedicht wordt, omdat de mensen waarmee we communiceren, echte Chinezen zijn die door dat bedrijf naar Nederland zijn gestuurd. Dat communiceert behoorlijk slecht, want ze praten heel slecht Enegels, en we hebben slechts 1 iemand in ons eigen team die een klein beetje Chinees kan, en die houdt zich er wijselijk buiten
Je denkt dat je specificaties over de muur gooit en er een mooi Chinees product terug komt. Maar zo is het niet. Je moet er continu bovenop zitten. We hebben een aantal PM's die zich er fulltime mee bemoeien, en een aantal developers en productmanagers die continu met die mensen aan het discussiëren zijn. Dat ligt weliswaar niet alléén aan "de Chinezen", maar het feit dat ze ontzettend anders zijn in taal, omgang, denkwijze, cultuur en sociaal, maakt het er ook niet prettiger op.
Sowieso is uitbesteden van core-business related projecten niet verstandig. Want als er dan iets kapot gaat, wie fixt het dan? En waar ligt de kennis van je product? Precies. Ook voor kleinere projecten is uitbesteden nou eenmaal lang niet altijd de beste optie. Zeker niet als ze dichtbij je core-business liggen. T.net bouwt z'n eigen site ipv eoa nieuwssite-script aan te passen. Prima. Maar een webwinkel herken je vrij snel aan die fout: het werkt dan meestal prut of het is lelijk of lijkt sterk op iets anders.
Bottomline: het is in de praktijk niet goedkoper, niet sneller, en niet veiliger voor je business.
offtopic:
RobIII, die billen in je avatar leiden af