Beste tweakers, wederom heb ik jullie hulp nodig. Ondanks dat we op het werk regelmatig onze fileservers opschonen is het verkomen van groei onvermijdelijk. Om de groei toch enigszins te drukken willen we een dataopslag beleid opstellen. Nu heb ik al wat voorbeelden kunnen vinden van een aantal universiteiten waar we een hoop aan hebben gehad. Mijn vraag is of jullie misschien ook nog goede bronnen weten of andere tips hebben waar we rekening mee dienen te houden.
Ik weet niet hoe jouw infrastructuur in elkaar steekt... Maar misschien een idee om een Quota per gebruiker in te stellen? Mochten users meer nodig hebben dan kunnen ze daarvoor een aanvraag doen en met een goede reden komen
Carpe Diem
Is een quota per gebruiker niet gewoon wat je wilt? Ze krijgen dan een melding bij zoveel MB/GB dat ze naar hun limiet gaan. Dit is ook zeer makkelijk uit te breiden, omdat je gewoon de gebruiker meer ruimte kan toekennen.
Onder een windows omgeving is het gewoon rechtermuisknop op de schijf -> Eigenschappen -> Quotem

Edit: Ai, net iets te laat.
Onder een windows omgeving is het gewoon rechtermuisknop op de schijf -> Eigenschappen -> Quotem
Edit: Ai, net iets te laat.
[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 22-11-2010 17:30 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Excuses voor het ontbreken van wat achtergrond informatie, momenteel hebben we:
Afdeling shares waar men mag lezen/schrijven
Openbare share waar men mag lezen/schrijven
Persoonlijke share
Mailbox met quota van 500MB
De persoonlijk share voorzien van quota is al eerder besproken maar niet goedgekeurd door de OR, we willen daarom een beleid vormen om zo gebruikers data efficiënter op te laten slaan. Denk aan dubbele bestanden, een rommelige documentenstructuur, images en uitgepakte bestanden bewaren, oude data niet los kunnen laten etc.
Het is voornamelijk cultuur en onwetendheid waardoor men inefficiënt met de opslag omgaat. Vandaar dat ik opzoek ben naar beleidsstukken en ander leesvoer om zo een uitgebreid mogelijk beleid op te kunnen stellen.
check bijvoorbeeld deze link waarin men de problemen beschrijft omtrent data storage policy's
Afdeling shares waar men mag lezen/schrijven
Openbare share waar men mag lezen/schrijven
Persoonlijke share
Mailbox met quota van 500MB
De persoonlijk share voorzien van quota is al eerder besproken maar niet goedgekeurd door de OR, we willen daarom een beleid vormen om zo gebruikers data efficiënter op te laten slaan. Denk aan dubbele bestanden, een rommelige documentenstructuur, images en uitgepakte bestanden bewaren, oude data niet los kunnen laten etc.
Het is voornamelijk cultuur en onwetendheid waardoor men inefficiënt met de opslag omgaat. Vandaar dat ik opzoek ben naar beleidsstukken en ander leesvoer om zo een uitgebreid mogelijk beleid op te kunnen stellen.
check bijvoorbeeld deze link waarin men de problemen beschrijft omtrent data storage policy's
[ Voor 62% gewijzigd door densoN op 22-11-2010 17:53 ]
Ik neem aan dat iedere gebruiker in dezelfde groep dezelfde quota(s) heeft? Zo ja: De gehele groep een bepaald quotum geven.
Vrij simpel te doen, eventueel kan daarna nog een persoon een apart quota krijgen als zijn schijfruimte op (dreigt te) raakt.
Vrij simpel te doen, eventueel kan daarna nog een persoon een apart quota krijgen als zijn schijfruimte op (dreigt te) raakt.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Er zijn centrale storage systemen die de data van de gebruikes kunnen dedupliceren, zou dat een optie kunnen zijn?
Ook werkt deze deduplicatie voor door in databases, b.v. een exchange database waarin 100.000 signatures staan onder mails die allemaal gelijk zijn word er maan één opgeslagen.
Voor file id dit ook een goede optie, als een aantal gebruikes gelijke datablocken in hun home directory hebben staan, dan zullen deze door het storage systeem worden geelimineerd.
Ook werkt deze deduplicatie voor door in databases, b.v. een exchange database waarin 100.000 signatures staan onder mails die allemaal gelijk zijn word er maan één opgeslagen.
Voor file id dit ook een goede optie, als een aantal gebruikes gelijke datablocken in hun home directory hebben staan, dan zullen deze door het storage systeem worden geelimineerd.
Verwijderd
Ik denk dat je dit probleem meer beleidsmatig moet aanpakken.
Voor veel gebruikers is opslag iets oneindigs en zolang afdelingen niet 'voelen' dat opslag iets is wat niet oneindig is blijf je hier altijd tegenaan lopen.
Ik denk dat je in kaart moet brengen wat pak hem beet 1 Gb per jaar kost.
Uiteraard zul je wat onderzoek moeten doen hoe je de kosten bepaalt, ik ga er vanuit dat je hierover wel wat kan vinden.
Zodra je weet wat die ene Gb per jaa kost kun je dit aan afdelingen gaan doorbelasten, je levert immers een dienst en je hebt afnemers.
Op deze manier merken afdelingen dat grootverbruik gewoon geld kost en dat dit een impact heeft op de prestaties van die afdeling.
Wees niet verbaasd als bepaalde afdelingen ineens hun rotzooi gaan opruimen (die ene gebruiker die 20 Gb aan mp3's op op zijn homedrive heeft zal dit waarschijnlijk moeten opruimen want het zijn dure mp3's), afgezien van de andere rommel die gebruikers uit gemakzucht laten staan...
Voor veel gebruikers is opslag iets oneindigs en zolang afdelingen niet 'voelen' dat opslag iets is wat niet oneindig is blijf je hier altijd tegenaan lopen.
Ik denk dat je in kaart moet brengen wat pak hem beet 1 Gb per jaar kost.
Uiteraard zul je wat onderzoek moeten doen hoe je de kosten bepaalt, ik ga er vanuit dat je hierover wel wat kan vinden.
Zodra je weet wat die ene Gb per jaa kost kun je dit aan afdelingen gaan doorbelasten, je levert immers een dienst en je hebt afnemers.
Op deze manier merken afdelingen dat grootverbruik gewoon geld kost en dat dit een impact heeft op de prestaties van die afdeling.
Wees niet verbaasd als bepaalde afdelingen ineens hun rotzooi gaan opruimen (die ene gebruiker die 20 Gb aan mp3's op op zijn homedrive heeft zal dit waarschijnlijk moeten opruimen want het zijn dure mp3's), afgezien van de andere rommel die gebruikers uit gemakzucht laten staan...
Wat zijn de beweegredenen van de OR om een Quota niet toe te staan op een persoonlijke share?
Dit is volgens mij heel normaal in het bedrijfsleven.
Thanks Mate
En als de OR echt tegen is, dan zou ik gewoon een overall quota zetten op de persoonlijke shares. Dan is op een gegeven moment gewoon de ruimte op en mogen de gebruikers zelf uit gaan vechten wie er wel / niet gebruikt.bosgoed schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 21:32:
Wat zijn de beweegredenen van de OR om een Quota niet toe te staan op een persoonlijke share?
Btw, wat voor ons erg goed werkt is een tmp-schijf met daarover een nachtelijk scriptje wat 2 maanden oude files verwijdert, na 1 1/2 maand gaat er een mailtje naar de gebruiker met wat er verwijderd gaat worden.
Hierop kan iedereen "zoveel" ruimte pakken als hij wil.
Hierop komen dus alle tussentijdse handmatige backups voor projecten etc. Als het project klaar is dan kan iemand de laatste versie van de tmp-schijf pakken en die op een reguliere plek opslaan, tmp-schijf doet ook aan shadowcopies om de 2 uur ( dus iedereen kan zelf een versie terughalen ) vs reguliere backup die 1x per dag en niet door de gebruiker terug te halen is.
Het grootste probleem bij ons waren namelijk de "tijdelijke" bestanden die 1 weekje oid moesten bestaan en die nooit meer opgeruimd werden.
Ik mis hier de achterliggende infrastructuur van het bedrijf. Heeft men bij de servers lokale storage of wordt er gebruikgemaakt van een centrale opslag? Hoe is de backup geregeld?
Pagina: 1