Toon posts:

"Benchmarken" van nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik als neuwe tweaker heb sinds zaterdag mijn nieuwe pc binnen en heb deze zondag (gister 21 november 2010) in elkaar gezet. Nu wil ik graag weten of alles optimaal werkt en of het in bepaalde opzichten beter is dan andere systemen.

Ik weet dan weer niet zo super veel van computers (iets met bussnelheden en hertzen zeggen mij totaal niks), maar ik zou graag een soort benchmark uitvoeren om iig voor mijzelf te weten hoe trots is kan zijn :)

Enige tips? Waar begin ik? Welke tools zijn er? Hoe vind ik uit of ik kán overklokken kwa temperaturen enzo? :)
Links zijn welkom als iemand een kant en klare guid geschreven heeft, ik weet niet alleen niet waar ik op moet googlen (omdat je bij "how to benchmark" allemaal gekke betaalde programma's tegenkomt).

Vriendelijk bedankt,
(iig voor het lezen)

Guido

Mijn huidige pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 47,-€ 47,-
1Asus VW225N€ 137,-€ 137,-
1Sony Optiarc AD-5260S Zwart€ 16,07€ 16,07
1Lancool PC-K58 Zwart€ 65,-€ 65,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,55€ 33,55
1Logitech G35 gaming headset€ 86,45€ 86,45
1XFX PRO650W€ 72,90€ 72,90
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 58,09€ 58,09
1AMD Phenom II X6 1090T€ 199,-€ 199,-
1Asrock 870 EXTREME3€ 75,64€ 75,64
2Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCIE€ 210,99€ 421,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.212,68

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zoek maar eens op Super-Pi, Furmark, 3D-mark, PC-mark etc.

Welke benchmark "het beste" is, hangt ook af van je wat je wilt "meten":
performance in games (3D-mark e.d.) of pure rekenkracht (Super-Pi), of all-round (PC-mark).

[ Voor 5% gewijzigd door 3dfx op 22-11-2010 14:24 ]

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-01 07:08
Qua gaming prestaties kan je benchen met de software van FutureMark, het leuke is dat je hiermee ook online kan vergelijken met andere systemen van gebruikers die dezelfde benchmark hebben gedraaid. Volgens mij kan dit ook met de gratis versies. Ik zie dat 3Dmark11 ook is uitgekomen, heb zelf alleen ervaring met 05, 06 en Vantage. Gewoon "Run Benchmark" starten en daarna kiezen voor Online Results, daar zie je ook de scores van anderen en kan je hun systeem bekijken (zit ook veel OCed materiaal tussen).

http://www.futuremark.com/benchmarks/ daar kan je ze allemaal downloaden

Voor de rest weet ik zo geen benchmark software waar je het ook met andermans systemen kan vergelijken. Vroeger gebruikte ik wel eens Sisoft Sandra waar je de meeste onderdelen apart van elkaar kon benchen. Je kon dan na het benchen een betere/slechtere processor uit het lijstje aanklikken om het verschil te zien. Die stonden er echter al vast in dus zijn alleen relatief en niet zo leuk als vergelijkingsmateriaal :P

Qua overclocken kan ik je niet zoveel helpen.

Overigens erg mooi systeem!

Verwijderd

Topicstarter
Edit:

Oke, je had mn volgende vraag meteen beantwoord

Thanks all!

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 14:26 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou me niet blindstaren op benchmarks, gewoon kijken of alles soepel loopt, als alles naar wens loopt, dan heeft een getalletje uit een benchmark 0,0 waarde.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:44:
Ik zou me niet blindstaren op benchmarks, gewoon kijken of alles soepel loopt, als alles naar wens loopt, dan heeft een getalletje uit een benchmark 0,0 waarde.
Tja, maar ik weet niet of alles loopt als ik geen vergelijkingsmateriaal heb :p

Wat nou als één van mijn crossfire videokaarten niet goed wordt benut etc, vandaar

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:45:
[...]

Tja, maar ik weet niet of alles loopt als ik geen vergelijkingsmateriaal heb :p

Wat nou als één van mijn crossfire videokaarten niet goed wordt benut etc, vandaar
Maar het gaat er toch gewoon om dat je systeem goed werkt, ongeacht hoe andere bakken werken? Daar heb je geen vergelijkingsmateriaal voor nodig.

Voor CF specifiek kun je gewoon even een benchmark in een game zoeken en kijken hoeveel FPS die doet, als je daar in de buurt zit dan weet je of dat werkt of niet (daarbij kun je als het goed is ook gewoon in 't catalyst control center zien of het werkt of niet).

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:05

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor mij is de minimale framerate in mijn favoriete game in dermate zware omstandigheden dat reviewers niet eraan beginnen, het criterium.

In mijn Counter-Strike jaren was het niet zo moeilijk, hoe krijg je de hardware dermate goed dat een CS'er niet op zijn hardware kan vloeken? Mappen met een plasje water was toen de framerate killer en plekken waar veel spelers elkaar tegen komen met de gewoonte om framerate halverende smoke grenades te smijten.

In RTCW: ET jaren speelde ik graag op 50 en 64 man public servers. Er was een map waar je alle spelers op 1 scherm kon krijgen, met de nodige air strikes, artillery en smoke. Is de minimale framerate daar nog genoeg? Dan kan je alle mappen en situaties aan.

In EVE Online jaren heb ik pve, pvp en grote fleet battle pvp. Lagvrij, haperingenvrij, snel en soepel overal kunnen bewegen. Bij een 1600 man op 1 scherm battle moet ik zeker zijn dat het niet aan mijn hardware of instellingen ligt zodat alleen serverside lag overblijft.
Pagina: 1