Netwerken koppelen en scheiden

Pagina: 1
Acties:

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025
Bij een klant en een buurman daarvan moeten de netwerken gekoppeld worden zodat een industriele pc op beide locaties onderling data kunnen versturen met elkaar. Deze industriele pc's wisselen deze data uit op TCP/IP niveau. Verder zijn deze industriele pc's verbonden met het gewone netwerk bij beide en kunnen deze benaderd door gewone pc's voor data collectie en bediening van de processen.

De beide netwerken zijn nu voorzien van een standaard router. Bij beide is een speedtouch 510i aanwezig. Deze situatie wil ik bij de buurman zeker zo intact laten. (Daar wil ik zo min mogelijk kosten maken en zo min mogelijk wijzigen aan de situatie daar deze installatie niet van ons is.)

De locaties worden door middel van een glasvezel kabel verbonden met elkaar. De industriele pc's hebben elk een unieke naam (nodig voor de applicatie) en ook een uniek ip-adres. In de beide netwerken wordt hetzelfde subnet gebruikt. (10.0.0.x)

Verder moet het zo zijn dat de netwerken verder geheel gescheiden blijven. Enkel de twee industriele pc's mogen met elkaar communiceren. Kan ik dit oplossen door middel van een router, of misschien een layer 2 of 3 switch? Is het mogelijk alles op een locatie te houden, of zal ik op beide locaties een router/switch moeten plaatsen?
Dat de ene industriele pc zichtbaar is in het netwerk van de anders is geen probleem.
(De machine's hebben ook maar een enkele netwerk aansluiting en ik heb geen mogelijkheden om er meerdere ip adressen aan toe tewijzen.)

No signature found

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-02 10:19

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Met Vlans werken?

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025
Volgens mij zou dan mijn vlan configuratie er als volgt uit komen te zien:

Vlan123
10X0
2X00
3000

Dan zou 1 van de industriele pc's op vlan 3 komen en netwerk 1 en 2 op vlan 1 en 2.
Waarbij dan het verkeer van vlan 3 zowel naar 1 als naar 2 kan, maar verkeer van vlan 1 niet naar 2 en vice versa.

No signature found