Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mear1628
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik heb de Asrock 870 extreme 3 moederboard en in mijn kast komen 3 ventilatoren.

2 stuks aan de voorzijde (met en 4 pin aansluiting) (DF1209SL-3 PWM)
1 stuks aan de achterzijde (3 pins aansluiting + voedingsconnecoter) (D12SL-12OR)
Waarschijnlijk heeft de koeler geen ventilator nodig (Scythe Mugen 2 rev b)

Op het moederboard heb ik een aantal aansluitingen voor de ventilatoren:
Power fan connector (3 pin)
CPU fan connector (4 pin)
Chassis fan connecoter (4 pin)
Chassis fan connecoter (3 pin)
Chassis fan connecoter (3 pin)

Op welke aansluitingen kan ik de fan's het beste aansluiten?

Graag hoor ik spoedig van jullie, want ik heb een dag vrij om de kast de bouwen.

Alvast bedankt voor de medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:10

D4NG3R

kiwi

:)

Je voorste twee fans kan je gewoon aansluiten op de 3 pin connectors. En je mugen II kan je dan op de 4 pins CPU connector zetten. Ja, deze zal zeker wel een fatsoenlijke luchtstroom nodig hebben. En de meegeleverde fan is muisstil (ook op hoog toerental) dus daar heb je geen last van.

Je achterste fan kan je gewoon aansluiten op 1 van de overige aansluitingen.

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 22-11-2010 12:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mear1628
D4NG3R,

super bedankt voor je snelle reactie.
Eerste gedachte was om de Mugen geen Fan te geven.
Kennis van mij heeft deze koeler ook en heeft de Mugen fan laten vervallen, omdat de flow in de kast voldoende was.
Dus zou het dan niet mooier zijn om de 2 voorste fan's op de 2 stuks pin header aan te sluiten de de achterste op een 3 pin header?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik begrijp je niet helemaal... Je kan een 4 pin header gewoon aansluiten op een 3 pin aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://support.acer.com/acerpanam/images/acer/0000/4%20pin%20fan.JPG
*Blauw is soms een andere kleur*
En andersom kan het ook gewoon:
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/img/4pin.jpg

Je kan de fan van je mugen eruit laten ja, maar ik neem aan dat jij gaat OC'en en gamen ect..? Dan wil je echt niet zonder die fan geloof me :> .

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 22-11-2010 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mear1628
OK duidelijke,

zal de Mugen fan ook aansluiten

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:28
Als je PWM wilt behouden kan je er misschien ook een PWM 4-pin splitter kabel (Y-kabel) tussen zetten en deze Y-kabel aansluiten op je "Chassis fan connector (4 pin)" aansluiten. Volgens mij kan je wel twee fans veilig op één connector aansluiten, echter is dat wel afhankelijk van de gevraagde ampère en voltage van je fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

En dan marcel, heeft hij 2 fans op PMW staan. En nog 2 fans zonder, zal voor het geluid dus niks uitmaken :P .

Als de TS alle fans (Behalve het CPU, dit moet je door het moederbord laten doen) apart wil besturen moet hij een fancontroller halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Hij heeft dus 2 frontintake fans op PWM! En gaat straks zijn CPU koeler ook aansluiten en Scythe kennende zit daarbij ook 1 PWM fan bij. Om dan goed gebruik te kunnen maken van PWM bedoelde ik, kom ik toch echt uit op het bovenstaande (mijn vorige bericht).
zal voor het geluid dus niks uitmaken
Wat heeft dit er mee te maken dan opeens? De TS heeft hier toch niets over gezegd?

Natuurlijk is wat jij zegt D4NG3R ook een keuze die je kunt maken, dan heb je wel volledig zelf de controle, maar heb je wel weer zo'n lelijk ding voor in je kast zitten (dat vind ik persoonlijk). Al werkt dat waarschijnlijk wel een stuk soepeler dan een programma als Speedfan. Tja dat zijn keuzes die je maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Aardwolf op 22-11-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus253
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-06 11:58

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

De Asrock 870 Extreme 3 is maar een vreemd moederbord. Je kan in de bios de CPU fan instellen op bepaalde 'levels', wat er voor zorgt dat de cpu fan standaard op dat level blijft draaien, tenzij de temperatuur boven een bepaald (zelf te bepalen) niveau komt. Zodra die dan boven dat niveau komt gaat de cpu fan naar 6500 toeren, totdat die weer afgekoeld is.

Heel vreemd, maar als iemand hier een oplossing voor heeft hoor ik het graag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ik mag toch hopen dat je fan geen 6500 toeren gaat draaien, pffff ;), maar dat het slechts beeldspraak was.
Maar in principe wat jij noemt is toch eigenlijk een soort van PWM? Of zie ik dat verkeerd? En dat is dan toch juist goed lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus253

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

marcel87 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 11:26:
Ik mag toch hopen dat je fan geen 6500 toeren gaat draaien, pffff ;), maar dat het slechts beeldspraak was.
Maar in principe wat jij noemt is toch eigenlijk een soort van PWM? Of zie ik dat verkeerd? En dat is dan toch juist goed lijkt me?
Het was geen beeldspraak. De pc stijgt letterlijk op. Je hebt geen programma nodig om te horen dat de CPU fan volledig op maximaal draait. Maar Speedfan geeft hetzelfde aan, met pieken naar de 6700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Hm nou lekker verhaal dan. Ik dacht dat het een geintje was, maar jij hebt dus zo'n high speed fan in je kast zitten. Hoezo zit hij daar eigenlijk in, kan toch best een andere in lijkt me. Ik bedoel kan me niet voorstellen dat in een gewone case zo'n fan in moet zitten die een zo groot letterlijk lomp aantal toeren draait en je het idee moet geven dat je naast een F16 een spelletje zit te spelen :9.

Offtopic: Ik wil nog wel eens een keer een paar van die high speed fans achter elkaar zetten voor de lol. Je weet het misschien wel, zoiets als dit: Computerfan Jet. Haha :*) _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door Aardwolf op 23-11-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus253

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

marcel87 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:11:
Hm nou lekker verhaal dan. Ik dacht dat het een geintje was, maar jij hebt dus zo'n high speed fan in je kast zitten. Hoezo zit hij daar eigenlijk in, kan toch best een andere in lijkt me. Ik bedoel kan me niet voorstellen dat in een gewone case zo'n fan in moet zitten die een zo groot letterlijk lomp aantal toeren draait en je het idee moet geven dat je naast een F16 een spelletje zit te spelen :9.

Offtopic: Ik wil nog wel eens een keer een paar van die high speed fans achter elkaar zetten voor de lol. Je weet het misschien wel, zoiets als dit: Computerfan Jet. Haha :*) _/-\o_
Er zit een standaard amd koeler in (zat bij de 955 black edition).

Zoals ik al eerder zei: Je kan levels instellen (1-9), welke allemaal voor een X aantal toeren staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraph1987
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-05 14:55
Dat heet Cool'n'Quiet geloof ik.
Zelf had ik ook last van herrie tot dat ik maar even ging spelen met de instellingen. Bij de 4 systemen die ik met asrock borden heb uitgerust staat hij gewoon op lvl 5-6 en blijven de temperaturen laag en hoor ik hem nooit max. Als je regelmatig zwaar belast zou ik kiezen voor 7-8 maar dat is meer een compromis tussen langdurig stiller en de max bereiken. of je zet de kick in temp voor max speed wat hoger.
Als je er echt de schurft aan hebt kun je Cool'n'Quiet ook uitschakelen. Maar ik weet eigenlijk niet of hij dan gewoon standaard waarden gebruikt en lvl 5 nabootst.

Ik zou ook kiezen voor de config van D4NG3R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus253

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Seraph1987 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:51:
Dat heet Cool'n'Quiet geloof ik.
Zelf had ik ook last van herrie tot dat ik maar even ging spelen met de instellingen. Bij de 4 systemen die ik met asrock borden heb uitgerust staat hij gewoon op lvl 5-6 en blijven de temperaturen laag en hoor ik hem nooit max. Als je regelmatig zwaar belast zou ik kiezen voor 7-8 maar dat is meer een compromis tussen langdurig stiller en de max bereiken. of je zet de kick in temp voor max speed wat hoger.
Als je er echt de schurft aan hebt kun je Cool'n'Quiet ook uitschakelen. Maar ik weet eigenlijk niet of hij dan gewoon standaard waarden gebruikt en lvl 5 nabootst.

Ik zou ook kiezen voor de config van D4NG3R
Ik zal even kijken hoe het zit met de cool n quiet instellingen, in ieder geval bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:01

Deathchant

Don't intend. Do!

stel nou je hebt een noctua cpu koeler bijvoorbeeld met 4 pins. Stel, je vindt die fans lelijk en je wilt let's say een zalman ZM-F3BL blue ledfan gebruiken op je noctua. Deze heeft een 3pins connector. Maar je "mist" dan toch functionaliteit t.o.v. een 3 pins connector of niet dan?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1