Versterker die twee groepen switcht op de afstandsbediening?

Pagina: 1
Acties:

• Tim D
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-02-2024
Beste forummers,

Ik ben op zoek naar een versterker die een 'bijzondere' eigenschap moet hebben: hij moet via de afstandsbediening kunnen switchen tussen twee speakergroepen. Ik zal de situatie uitleggen:

Thuis zijn de woon- en eetkamer min of meer gescheiden ruimtes. Momenteel hebben we een microset om radio te luisteren en gaat het geluid van de tv gewoon via de tv. De radio is te horen in beide ruimtes, via 4 luidsprekers. We hebben zo'n prachtige Philips Prestigo afstandsbediening waar je macro's in kunt programmeren. Hierdoor gaat de radio automatisch uit zodra je op 'tv kijken' drukt. Ik wil hier echter meer uit halen, aangezien we digitale tv hebben en via die receiver dus ook radio kunnen luisteren. Mijn plannetje:

ik ga op zoek naar een versterker die tussen twee groepen luidsprekers kan switchen. Dit heb ik vroeger vaker gezien (een A, B of A&B- toets/schakelaar). Hiermee kan ik de ontvanger van de digi tv direct op deze versterker aansluiten. Als ik tv wil kijken, schakel ik enkel de luidsprekers in de woonkamer in (A). Als ik radio wil luisteren, schakel ik alle speakers in (A&B). Echter, als ik dit voor elkaar wil krijgen met de macro's op de afstandsbediening, moet ik deze functie dus via de afstandsbediening kunnen switchen.

Weet iemand welke versterker dit kan doen? Via diverse zoekmachines, uitgebreid zoeken op sommige websites en wat topics gelezen te hebben op verschillende sites, ben ik er nog steeds niet achter.

Wat kanttekeningen:
- We zijn geen audiofiel gezin. Er worden gewoon kleine boxjes mee aangestuurd die op de grond staan. Een versterker van een topmerk is dus absoluut geen vereiste
- Tweedehands suggesties mogen ook, micro-sets met deze functie zijn ook welkom. Het belangrijkste voor mij is de switchfunctie tussen de groepen op de afstandsbediening.
- De prijs moet redelijk zijn (lees: 200+ voor een versterker vind ik een flink bedrag. De boxjes zijn klein, er is niet veel vermogen nodig)
- Ik kan ditzelfde uiteraard ook doen met 2 versterkers, waarbij elke versterker één groep is en ik ze uitschakel via de afstandsbediening. Suggesties met platte versterkers, waarbij een stuk of 3 bronnen gekozen kunnen worden via de afstandsbediening, zijn ook van harte welkom. Hoeft geen hoog vermogen te hebben, prijs het liefst zo laag mogelijk.

Hartelijk dank voor jullie input!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:55

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

ff zoeken naar versterkers met een Zone 2 mode (oa. de H/K AVR 355 heeft dit.)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black