[Windows Viewer] Foto's van specifieke camera in negatief*

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-08 16:46
Deze vraag stel ik namens een vriend.

Als hij een foto wil printen die is gemaakt met zijn Sony digitale reflex camera, dan print hij deze af in negatief.

Als je de foto bekijkt op de pc ziet hij er normaal uit maar zodra je naar het windows afdruk voorbeeldscherm gaat dan verandert de foto in negatief, tenminste ik noem het negatief want daar lijkt het nog het meeste op.

Ook als je bv de windows printer of fax gebruikt verandert hij de foto om in negatief.

Deze foto kan ik weer wel met mijn pc normaal uitprinten dus het ligt echt aan zijn pc.

Wat heb ik allemaal nagekeken:
- Drivers van printer Canon MP360 herinstalleert.
- Sony programma van de camera verwijderd (hierna bleef het probleem onveranderd).
- Bij de printer instellingen nagekeken of er een soort van negatief instelling aan stond
- Google gekeken of ik iets kon vinden, helaas zonder resultaat.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
(jarig!)
Screenshot van normale preview en afdruk preview?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:31

ManiacsHouse

Scheisse!

Via welk programma print je de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
Antw 1: Zie foto onder, origineel heb ik zo niet aangezien ik nu niet bij die vriend achter de pc zit, onderstaand voorbeeld had ik wel van hem gehad.

Antw2: Foto wordt afgeprint met het progje dat standaard in windows zit, weet de naam er niet van als het die al heeft.

PS: de Sony camera is type DSLR-A330.

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2010/11/21/a383905f7b982af767306a087364a126/fotonegatief.JPG

[ Voor 27% gewijzigd door DeMuts op 21-11-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Je hebt niet iets als photoshop ofzo? Of download eens een gratis iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:39
DeMuts schreef op zondag 21 november 2010 @ 19:42:
Antw 1: Zie foto onder, origineel heb ik zo niet aangezien ik nu niet bij die vriend achter de pc zit, onderstaand voorbeeld had ik wel van hem gehad.

Antw2: Foto wordt afgeprint met het progje dat standaard in windows zit, weet de naam er niet van als het die al heeft.

[afbeelding]
Kijk eens in de driver van de printer? Kan zijn dat daar de "Brightness" aan staat. Installeer eens voor de gein PDFCreator en test eens naar een print daarnaartoe.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
tc982 schreef op zondag 21 november 2010 @ 19:45:
[...]

Kijk eens in de driver van de printer? Kan zijn dat daar de "Brightness" aan staat. Installeer eens voor de gein PDFCreator en test eens naar een print daarnaartoe.
Het kan eigelijk niet aan de printer drivers liggen want als we de windows printer of fax selecteren dan doet ie hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
ManiacsHouse schreef op zondag 21 november 2010 @ 19:44:
Je hebt niet iets als photoshop ofzo? Of download eens een gratis iets.
Hij heeft er office picture viewer op staan daarmee doet ie het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Ik denk wel dat het aan de driver ligt. Het lijkt mij dat de 'vertaling' niet juist verloopt. Op het moment dat windows de foto's gereed maakt voor een printactie worden de oorspronkelijke kleuren onjuist omgezet. Maar het is slechts een vermoeden.

Wat gebeurd er met de foto's op een andere pc?
Dat had je al geprobeerd. 8)7

Zijn mijn ideeën ook al weer op.

[ Voor 11% gewijzigd door NMNN op 21-11-2010 19:51 . Reden: stommiteit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
NMNN schreef op zondag 21 november 2010 @ 19:50:
Ik denk wel dat het aan de driver ligt. Het lijkt mij dat de 'vertaling' niet juist verloopt. Op het moment dat windows de foto's gereed maakt voor een printactie worden de oorspronkelijke kleuren onjuist omgezet. Maar het is slechts een vermoeden.

Wat gebeurd er met de foto's op een andere pc?
Op andere pc print hij de foto wel goed. Maar als hij bv een willekeurige foto pakt van een oude camera of van het internet dan print hij ineens wel goed af. Hij doet het alleen in negatief omzetten bij fotos van de Sony camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
DeMuts schreef op zondag 21 november 2010 @ 19:52:
[...]

Op andere pc print hij de foto wel goed. Maar als hij bv een willekeurige foto pakt van een oude camera of van het internet dan print hij ineens wel goed af. Hij doet het alleen in negatief omzetten bij fotos van de Sony camera.
Dat is op zijn minst vreemd te noemen. Hebben we het hier over RAW foto's? (excuseer als ik daar overheen gelezen heb) Of gaat het om JPEG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
NMNN schreef op zondag 21 november 2010 @ 19:59:
[...]

Dat is op zijn minst vreemd te noemen. Hebben we het hier over RAW foto's? (excuseer als ik daar overheen gelezen heb) Of gaat het om JPEG?
.JPEG betreft het. Goede gedachtegang over RAW daar dacht ik ook aan maar dat is het helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
Ik zou willen adviseren om de raad van hierboven te volgen. Installeer eens de trial van Photoshop. Ik vermoed echt dat het gaat om de kleurprofielen. Met Ps heb je meer mogelijkheden en is het beter te zien in welke fase de foto's nou geconverteerd worden. Als laatste wil ik ook graag weten wat er werkelijk uit de printer komt. Hebben die afdrukken dan ook echt die kleuren of is het alleen maar de preview die zwaar overhoop ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
NMNN schreef op zondag 21 november 2010 @ 20:04:
Ik zou willen adviseren om de raad van hierboven te volgen. Installeer eens de trial van Photoshop. Ik vermoed echt dat het gaat om de kleurprofielen. Met Ps heb je meer mogelijkheden en is het beter te zien in welke fase de foto's nou geconverteerd worden. Als laatste wil ik ook graag weten wat er werkelijk uit de printer komt. Hebben die afdrukken dan ook echt die kleuren of is het alleen maar de preview die zwaar overhoop ligt?
Hij print dus af wat je in de preview ziet, negatief dus.
En dat terwijl je deze foto met bv windows viewer wel gewoon kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
In dat geval durf ik te stellen dat het probleem in de printerdriver zit.
In windows-viewer een normale foto?
Zodra je een printactie geeft wel vertekening?

Probeer eens op de supportpagina van de printer te zoeken naar kleurprofielen, of bijvoorbeeld conflicten met de windowsversie die je gebruikt.

[ Voor 31% gewijzigd door NMNN op 21-11-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
NMNN schreef op zondag 21 november 2010 @ 20:08:
In dat geval durf ik te stellen dat het probleem in de printerdriver zit.
In windows-viewer een normale foto?
Zodra je een printactie geeft wel vertekening?

Probeer eens op de supportpagina van de printer te zoeken naar kleurprofielen, of bijvoorbeeld conflicten met de windowsversie die je gebruikt.
Maar dan zit het ook in de driver van de Microsoft XPS document writer en de fax want bij deze 2 printers krijg je ook negatief te zien in het voorbeeld.

En ik dacht (maar dit vraag ik nog na) dat hij voorheen wel gewoon heeft kunnen printen toen hij de camera al had, het probleem is opeens ontstaan en ja misschien is een windows herinstall wel een oplossing maar niet de snelste dus probeer eerst wat andere dingen uit voor ik daaraan ga beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
Wat misschien ook nog een idee is, met een nieuw flashkaartje een paar 'nieuwe' foto's schieten. Het lijkt me onwaarschijnlijk maar misschien zit het probleem hem in de foto's, of een corrupt kaartje. Volgens mij schreef je eerder dat oude foto's het probleem niet hadden? Het zou een verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
NMNN schreef op zondag 21 november 2010 @ 20:24:
Wat misschien ook nog een idee is, met een nieuw flashkaartje een paar 'nieuwe' foto's schieten. Het lijkt me onwaarschijnlijk maar misschien zit het probleem hem in de foto's, of een corrupt kaartje. Volgens mij schreef je eerder dat oude foto's het probleem niet hadden? Het zou een verklaring kunnen zijn.
Dat zouden we nog eens kunnen testen ja. Inderdaad met andere oude camera foto's was dit probleem niet.

Ik laat horen of dit een oplossing is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik krijg de indruk dat het afdrukken maar vanuit één applicatie is geprobeerd? Als dat zo is installeer dan eens gewoon Irfanview of zo en probeer het van daaruit ook eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

CaptJackSparrow schreef op zondag 21 november 2010 @ 20:39:
Ik krijg de indruk dat het afdrukken maar vanuit één applicatie is geprobeerd? Als dat zo is installeer dan eens gewoon Irfanview of zo en probeer het van daaruit ook eens.
Zoiets riep ik ook al.
Als TS nou eens een foto beschikbaar stelt welke niet is bewerkt etc zodat 1 van ons die kan openen op zijn Windowsbak. En dan zien of het hetzelfde probleem optreed.

[ Voor 21% gewijzigd door ManiacsHouse op 21-11-2010 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
Ok problem solved!

Hij heeft het geprobeerd met irfanview en nu print hij de fotos wel goed, ligt dus blijkbaar aan windows viewer waar een bug in zit.

Bedankt voor de oplossing en slotje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Er hoeft geen slotje op hoor, dit topic kan gewoon zakken in de lijst. :)

Mooi dat het met Irfanview wel goed gelukt is. Mocht je de oplossing nog vinden, post je hem dan nog even hier?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1