Mandriva 2010 & Parallelle poort printer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Ik wil graag op een computer met Mandriva Linux 2010 een printer installeren in de vorm van een (oudere) Canon BJC-250. Dit is een parallelle poort (LPT) printer. De printer heb ik op de computer aangesloten en aangezet voordat ik de computer op ging starten.

Echter, de printer kan niet worden geïnstalleerd. Als ik gebruik maak van het Mandriva Control Center, gaat hij automatisch een printer zoeken, maar deze vind hij niet. Het enige wat ik dan nog kan doen, is een apparaat-URI opgeven. Dit is GEEN apparaat-bestand.

Vervolgens het ik het geprobeerd via de CUPS webinterface (http://localhost:631). Hier gaat hij zoeken naar printers, maar biedt geen optie aan om de parallelle poort te selecteren!

De printer is wel goed aangesloten en werkt ook, omdat op dezelfde computer ook Windows XP is geïnstalleerd waar hij wèl op werkt. En als ik in de terminal "dmesg | grep -i printer" invoer, krijg ik het volgende terug:
code:
1
2
3
4
mijn@zwin-ws35:~$ dmesg | grep -i printer
parport0: Printer, Canon BJC-250
parport0: Printer, Canon BJC-250
mijn@zwin-ws35:~$

In de webinterface krijg ik enkel de volgende keuzes, geen LPT:

Hoe zal ik alsnog mijn printer kunnen installeren op deze computer? Hij lijkt mij toch anders te gek voor woorden als ik niet eens een simpele printer kan gebruiken op mijn computer?

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HAL Printing Backend al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Dat heb ik al geprobeerd, maar dan vraagt hij om een URI. Ik weet niet wat ik daar moet invullen. Google vindt er ook niets over behalve voor netwerk- en USB-printers.

De URI is iets anders kan een apparaatbestand, dus werkt het niet door er bijv. /dev/lp0 in te vullen.