Canon CanoScan FB320P en Linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Mijn CanoScan FB320P wil ik gebruiken op mijn PC met Mandriva Linux 2010. Volgens de website van SANE hoort deze scanner ondersteund te worden. Echter, werkt hij niet probleemloos. Tijdens het scannen/previewen blijft hij regelmatig "hangen" en dan moet de spanning van de scanner worden gehaald en XSane m.b.v. processbeheer worden afgesloten.

Meestal gaat bij een scanopdracht de eerste paar centrimeters goed, daarna blijft hij eeuwig hangen en XSane blijft daarbij ook hangen. Soms doet hij het wel (1 op de 10 keer...), maar hoe langer een scanopdracht duurt (hogere resolutie), hoe groter de kans dat hij blijft hangen. Hierdoor kan ik nooit een foto volledig inscannen met 300dpi.

Onder een oude Linux-distro (Ubuntu 7.04) werkt de scanner wel naar behoren, maar dat is uiteraard niet de bedoeling...

Ook nog een punt is dat de scanner onder Linux een "groene waas" geeft op de ingescand afbeeldingen. Is dit enigszins op te lossen zonder met fotobewerkers aan de gang te gaan?

Om de scanner onder Mandriva 2010 (en Ubuntu 7.04) werkend te krijgen, is het volgende gedaan:
- De "#" voor de regel "canon_pp" weghalen in /etc/sane.d/dll.conf.
- "force_nibble" aanzetten in /etc/sane.d/canon_pp.conf (hierdoor scant hij langzamer, maar wel stabieler)

De scanner is onder Linux ~factor 10 trager, maar dat is geen probleem, ik zal al blij zijn als hij succesvol kan scannen op 300dpi zonder te crashen en met de juiste kleuren...

[ Voor 17% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Ik zou contact opnemen met de mailinglist van Sane, of met de maker van de backend.

https://timelord.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik zou een bugreport filen bij Mandriva :) die packagen de sane-drivers namelijk en gooien er evt patches tegenaan. Ga pas de Sane-mensen pesten zodra je zover ben dat een 'plain vanilla' officiele versie van Sane (die je dus zelf gecompileerd hebt en geen modificaties van Mandriva bevat) hetzelfde doet.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Sowieso is het aan te raden om van Sane altijd de allernieuwste versie te gebruiken. Ik heb zelf ervaring met een Canon MP520, die met "oudere" drivers niet of slecht werkt, maar de allerlaatste perfect en snel scant (vergelijkbaar met Windows).
Dat je scanner tijdens het scannen stopt, lijkt op een bufferprobleem.

Die laatste fout lijkt iets te maken te hebben met het energie-beheer van je scanner. Sane is niet instaat een scanner "wakker" te maken (tenminste, niet mijn scanner) en zodra de scanner stand-by gaat, verliest Sane de communicatie met de scanner.

Voor Mandriva lijkt 1.0.20 de laatste versie te zijn die beschikbaar is (zie hier), terwijl al sinds april versie 1.0.21 beschikbaar is.
Maar even een snelle blik op de "Supported list" van SANE is weinig hoopvol over de scanner. De FB320P is in basis ondersteund...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier