• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 17:04
Hallo

Zit met het volgende probleem wat ik probeer zo goed mogelijk uit te leggen :

Ben in het bezit van een reciever met veel analoge en digitale ( optisch ) aansluitingen.
Deze heb ik verbonden met een digitale ( optisch ) kabel met mijn pc op het moederbord ( GA-H55M-UD2H ).
Nu krijg ik wel geluid uit mijn reciever maar volgens mij is het niet het surround effect.
Als ik de reciever inschakel op de digitale poort komt er het volgende in het display : pcm 48 khz.

Nu kan ik het volgende proberen :

1.
4 kabels kopen met 3,5mm naar 2 tulp stekkers, en deze aansluiten op het moederbord via de surround uitgangen en vervolgens op de ingangen van de reciever.
Dan blijf ik wel een analoog signaal houden.

2.
Een leuk geluids kaartje kopen en die digitaal met de reciever verbinden en hopen dat die wel het surround door geeft.

Mocht iemand hier meer ervaringen mee hebben dan mij dan houd ik me aanbevolen voor een paar goede tips.
Alvast bedankt daarvoor.

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
wat verstaa jij onder surround? en wat voor reciever heb je precies?

Als je gewoon muziek afspeeld in mediaplayer, dan zal dat altijd stereo zijn dus 2.0 of 2.1 zijn.
Daarnaast kan je met de versterker (mits hij dit kan) surround effect toe passen 4.0 of 4.1 ook wel prologic.

Als je reciever een DD DTS chip aan boord heeft kan hij dus gewoon 5.1 digitaal door sturen via optical fiber.
''Maar'' je stream moet dit wel bevatten, muziek en filmpjes op youtube dus niet. alleen een film en sommige games. En ook de geluids instellingen van je player moeten op de source zijn ingesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door jbkappirossi op 21-11-2010 02:23 ]

• Truffeltje
Surround is toch: 1 center, 2 front, 2 rear bijvoorbeeld. ( subwoofer )
(Als iemand achte mij langs loopt dan moet ik dat ook achter mij horen.)

Mijn reciever: Harman Kardon AVR 245

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Surround werkt ook alleen maar als het geluid dus ook surround is opgenomen. Als er maar twee microfoons waren heb je stereo en wordt het nooit meer dan dat.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je kan het simpelweg uitproberen door een originele dvd in de dvdspeler van je pc te duwen waarop wel dan duidelijk op staat Dolby Digital, DTS of bv Dolby 5.1. Dan wel een speler pakken die dit ondersteund zoals bv VLC player of PowerDVD en zal je zien dat je versterker vanzelf het dolby signaal zal ontvangen. Let er wel dan op dat je in de players je audiosignaal op spdif zet zodat alle audiosignalen ook daadwerkelijk digitaal uitgestuurd worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Roel1966 op 21-11-2010 04:31 ]

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
Truffeltje schreef op zondag 21 november 2010 @ 02:48:
Surround is toch: 1 center, 2 front, 2 rear bijvoorbeeld. ( subwoofer )
(Als iemand achte mij langs loopt dan moet ik dat ook achter mij horen.)

Mijn reciever: Harman Kardon AVR 245
ligt maar net wat je onder surround verstaat, tegenwoordig heb je met de meer gangbare versterkers.
Prologic II, DD en DTS. Prologic is niks meer dan een stereo effect, die het signal van de front speakers naar rear split. Je zult dan dus ook altijd twee speakers tegelijk horen. Bij DD/DTS kan elke speaker kannaal afzonderlijk worden geprogrameerd.

Ik heb deze file zelf even getest, want ik gebruik ook optical vanaf mobo naar de reciever zelfde als jou.

Naar onderen scrollen tot ''test files'' dan de 6channel file downloaden en afspelen met windowsmediaplayer.
http://www.microsoft.com/...rticles/Multichannel.aspx

[ Voor 8% gewijzigd door jbkappirossi op 21-11-2010 14:52 ]

• Truffeltje
Bedankt voor jullie reacties.

Heb de bestanden ook gedownload en getest, het geluid komt uit de gewenste speaker.

Heb ook even een dvd geprobeerd ( lord of the rings ) en wat een geluid, super.

Ik denk dat ik mij daar een beetje in vergist heb dat pc-games dat geluid gewoon niet produceren.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Via een optische aansluiting kun je inderdaad alleen maar Dolby Digital of DTS Surround sturen (of gewoon stereo, maar dat wilde je niet). Dvd's hebben een kant-en-klare surroundmix die je via je optische aansluiting naar je receiver kan sturen. Games daarentegen zijn vaak wel meerkanaals maar niet Dolby Digital of DTS.

Dan moet je, zoals je zegt dus of een aantal analoge kabels trekken of je moet een moederbord of geluidskaart hebben die real-time naar deze twee formaten van coderen. Je moet dan zoeken naar ondersteuning voor Dolby Digital Live of DTS Connect.

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Via de icoontjes rechtsonder de eigenschappen van de "soundcard" (oranje speakertje) aanklikken, kiezen voor uitvoer dan standaard op Dolby Digital of DTS zetten. Moederbord maakt dan van de stereostream een DD/DTS stream.
Pagina: 1