Ik heb recentelijk wat losse onderdelen besteld om mijn computer een boost te geven en tevens vanuit de oude onderdelen mijn vrouw ook weer tevreden te stellen met snellere apparatuur. Het resultaat voor mijn PC staat hier, maar werkt helaas niet naar behoren.
Het probleem: random freezes. PC reageert totaal niet meer en kan alleen hard gereset worden. Nadeel is dat er hierdoor ook geen events in het logboek te vinden zijn.
De (vermoedelijke) oorzaak: errors in linpack, altijd binnen 30 minuten. Niet dat dit programma de problemen veroorzaakt uiteraard, maar het is een lekkere indicatie. Een freeze triggeren met een bepaalde handeling is me niet gelukt, maar nu hebben we iets om actief mee te testen.
De testomgeving:
Het probleem: random freezes. PC reageert totaal niet meer en kan alleen hard gereset worden. Nadeel is dat er hierdoor ook geen events in het logboek te vinden zijn.
De (vermoedelijke) oorzaak: errors in linpack, altijd binnen 30 minuten. Niet dat dit programma de problemen veroorzaakt uiteraard, maar het is een lekkere indicatie. Een freeze triggeren met een bepaalde handeling is me niet gelukt, maar nu hebben we iets om actief mee te testen.
De testomgeving:
- Windows 7, mobo drivers van fabrikant en met Windows Update volledig up to date.
- Ubuntu 10.10 standaard installatie, volledig up to date.
- eerst had ik een Asrock 870 EXTREME3 besteld. Freezes alom, deze direct teruggestuurd en omgeruild voor een Asrock 890FX Deluxe4. Nog steeds errors in linpack.
- oude processor AMD Phenom II X3 720 Black Edition uit de kast gepakt, errors in linpack. PC draait nu op deze processor.
- geheugen getest in memtest86+ 4.10 (14 uur!), geen errors. 2 reepjes verwijderd, linpack errors. 1 reepje overgelaten, linpack errors. 1 ander reepje in ander slot, linkpack errors. Al het geheugen nu weer teruggeplaatst.
- ergens een goed werkende Club3D GeForce 8800GT opgedoken, linpack errors. Club3D HD 5870 weer teruggeplaatst
- Mijn oude voeding even teruggeplaatst. Heb ik 2 jaar mee gewerkt en is prima in orde. error in linpack
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 01:55 . Reden: Weer een stapje verder ]