Videokaart defect, voeding niet in orde of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recentelijk wat losse onderdelen besteld om mijn computer een boost te geven en tevens vanuit de oude onderdelen mijn vrouw ook weer tevreden te stellen met snellere apparatuur. Het resultaat voor mijn PC staat hier, maar werkt helaas niet naar behoren.

Het probleem: random freezes. PC reageert totaal niet meer en kan alleen hard gereset worden. Nadeel is dat er hierdoor ook geen events in het logboek te vinden zijn.
De (vermoedelijke) oorzaak: errors in linpack, altijd binnen 30 minuten. Niet dat dit programma de problemen veroorzaakt uiteraard, maar het is een lekkere indicatie. Een freeze triggeren met een bepaalde handeling is me niet gelukt, maar nu hebben we iets om actief mee te testen.
De testomgeving:
  1. Windows 7, mobo drivers van fabrikant en met Windows Update volledig up to date.
  2. Ubuntu 10.10 standaard installatie, volledig up to date.
Tijdens de tests op Windows zijn er geen problemen geconstateerd wat betreft temperatuur: alles blijft binnen de marges. Ook de voltages blijven binnen de grenzen. Deze waarden zijn uitgelezen met ASRock OC Tuner en zouden dus correct moeten zijn. Er zijn geen onderdelen overgeklokt.
  • eerst had ik een Asrock 870 EXTREME3 besteld. Freezes alom, deze direct teruggestuurd en omgeruild voor een Asrock 890FX Deluxe4. Nog steeds errors in linpack.
  • oude processor AMD Phenom II X3 720 Black Edition uit de kast gepakt, errors in linpack. PC draait nu op deze processor.
  • geheugen getest in memtest86+ 4.10 (14 uur!), geen errors. 2 reepjes verwijderd, linpack errors. 1 reepje overgelaten, linpack errors. 1 ander reepje in ander slot, linkpack errors. Al het geheugen nu weer teruggeplaatst.
  • ergens een goed werkende Club3D GeForce 8800GT opgedoken, linpack errors. Club3D HD 5870 weer teruggeplaatst
  • Mijn oude voeding even teruggeplaatst. Heb ik 2 jaar mee gewerkt en is prima in orde. error in linpack
Wat zie ik over het hoofd? Wat kan ik nu nog testen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 01:55 . Reden: Weer een stapje verder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Of ik klik op edit

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Voeding uitwisselen (lenen).
Andere harde schijf eens proberen.
Zoveel mogelijk hardware eruit halen.
Is de moederbord goed ingebouwd, geen kortsluiting bijv.
Kontroleer alle kabels en aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ja,alles eraf en eruit, zo kaal mogelijk testen. bios alles op auto/reset.
Heb je het bios al geflashd? Minstens p1.10 is nodig, ik zie ook P1.20 staan, die mag natuurlijk ook.

[ Voor 41% gewijzigd door Madrox op 21-11-2010 08:44 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 21 november 2010 @ 07:16:
Voeding uitwisselen (lenen).
Andere harde schijf eens proberen.
Zoveel mogelijk hardware eruit halen.
Is de moederbord goed ingebouwd, geen kortsluiting bijv.
Kontroleer alle kabels en aansluitingen.
Voeding is al getest, staat ook in de post.
Er is geen overbodige hardware aangesloten.
Alles is correct aangesloten, tripple-checked. Alles is ook al een paar keer los geweest en opnieuw aangesloten. Helaas geen oplossing.
Madrox schreef op zondag 21 november 2010 @ 08:40:
Ja,alles eraf en eruit, zo kaal mogelijk testen. bios alles op auto/reset.
Heb je het bios al geflashd? Minstens p1.10 is nodig, ik zie ook P1.20 staan, die mag natuurlijk ook.
Heh, bios flashen is iets wat ik eigenlijk al standaard doe voordat ik ook maar met een OS in de buurt kom :+ Zo standaard voor mij dat ik het vergeten was te melden.
1.10 stond er op, 1.20 staat erop. Alles staat op standaard, behalve het geheugenvoltage. Op een of andere manier wil bios die op 1.65v zetten, maar het zijn 1.5v modules. (ook getest op 1.65v trouwens, nog steeds errors).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
wat ik nog zou kunnen verzinnen is een probleem met harde schijf (of bijv dvd-brander)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Quacka schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:39:
wat ik nog zou kunnen verzinnen is een probleem met harde schijf (of bijv dvd-brander)
Je hebt een ssd en een hd.
Test met steeds 1 in je systeem.

Of je hebt ergens software conflict, heb je direct problemen na het installeren of pas later als je alle software hebt geinstalleerd. Misschien software 1 voor 1 installeren en kijken wanneer het weer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 21 november 2010 @ 18:10:
[...]

Je hebt een ssd en een hd.
Test met steeds 1 in je systeem.
Er is geen overbodige hardware aangesloten.
Of je hebt ergens software conflict, heb je direct problemen na het installeren of pas later als je alle software hebt geinstalleerd. Misschien software 1 voor 1 installeren en kijken wanneer het weer gebeurd.
Windows 7, mobo drivers van fabrikant en met Windows Update volledig up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist het geheugen vervangen voor iets uit de QVL lijst en nu werkt het perfect. Het vorige geheugen heeft gewoon 2 jaar goed gewerkt op mijn vorige bord en geeft nog steeds geen errors, maar is blijkbaar incompatible met dit board.

Als iemand ooit (heel toevallig) problemen heeft met exact dezelfde hardware: Asrock 890FX Deluxe4 en GeIL GV34GB1333C9DC werken niet lekker samen, ondanks dat het geen errors geeft in de bekende geheugentesten.
Pagina: 1