Voeding stroom probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donserdal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:59
Ik heb al een tijdje een probleem met mijn computer, elke keer als ik de stroom inschakel op mijn computer dan valt de groep waar de computer op is aangesloten uit....

Het betreft hier een Scythe Chouriki II 1000Watt Plug-In voeding, ik heb al een nieuwe van azerty gekregen maar heb nog steeds het zelfde probleem...

Is er misschien iemand die een idee heeft wat het kan zijn?
Ik denk zelf dat het aan het stroomnet bij mij thuis ligt, maar ik heb de voeding nu op een aparte groep en heb nog hetzelfde probleem.
Zou het kunnen zijn dat mijn voeding een te grote piek spanning heeft en zo ja wat kan ik daar tegen doen?

Systeem:
  • HD's 2x Western Digital Caviar Black WD1002FA...
  • CPU Intel Core i7 950
  • PSU Scythe Chouriki II 1000Watt Plug-In
  • RAM Corsair Dominator TR3X6G1600C7D
  • Moederbord Asus P6X58D-E
  • GPU MSI N460GTX Hawk Talon Attack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
Heb je geen kortsluiting in een ander onderdeel van je pc dan? wat gebeurd er als je de voeding in een ander systeem zet, heb je het probleem dan ook? Als je een ander systeem hebt wat je even kunt gebruiken dan he

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Wat doet een ander zwaar apparaat op die groep?
Een voeding kan een grote piek hebben bij het inschakelen die een zekering kan laten doorslaan wanneer de groep niet genoeg kan geven. Als ik mijn voeding aanzet dan zie ik ook de verlichting een kort moment zwakker worden (800 watt voeding) dus ik geloof wel dat een voeding dit kan veroorzaken.

Om de vraag van Rupie uit te breiden, wat gebeurt er wanneer de de voeding kaal (dus niets erop aangesloten) op het lichtnet zet? Het kan ook zijn dat de inschakelvertraging niet goed doet waar deze voor is bedoeld (als deze er al in zit).

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suomi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:31
Hmm dan lijkt het me niet dat het verder aan je stroomnet licht ?
1000Watt/230Volt=4.35Ampere lijkt me sterk dat je stop dat niet is (er al van uitgaand dat hij 1000 Watt piek heeft)

De enige tip die ik heb is wat hier al 2 keer is gegeven Voeding ergens anders testen.
Of kaal gewoon met pinnetje in de kabels van de voeding (Normaal groen en zwart maar kijk daarvoor even anders heb ik het straks fout gezegd)
Van je 20/24 Pin kabel dan zou die ook moeten "starten"

[ Voor 5% gewijzigd door suomi op 21-11-2010 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zoals anderen en jijzelf ook al aangeven, het zou inderdaad kunnen dat de piekbelasting te hoog is, al moet een beetje groep toch wel 1000W ineens kunnen leveren.

Offtopic: als ik je configuratie zo zie heb je overigens geen 1000W voeding nodig, denk dat je met 450-520W ook al een heel eind komt. Ik weet niet of je nog iets hebt liggen, maar je zou het natuurlijk ook even met een andere (lichtere) voeding kunnen proberen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donserdal
Ik heb vandaag maar eens even lopen klooien en ik heb de voeding samen met de twee monitoren op een aparte groep gezet.

de groep heb ik rechtstreeks met de contactdoos van de computer verbonden.

Nog een aanvulling:
De computer gaat gewoon aan na dus een keer de zekering eruit te laten klappen, denk daarom eerlijk gezegd niet dat het aan de componenten van de computer ligt...
Anders zou de computer helemaal niet aan moeten gaan.

Ik weet het niet meer 8)7 8)7, heb al geprobeerd de computer op een aparte groep (16A zekering) met verder niets erop.
de voeding heb ik al terug gestuurd(nieuwe zit er weer in en heeft het zelfde probleem:S en ik heb ook een voeding van 750watt geprobeerd...
met de 750watt voeding werkt hij gewoon prima (alleen als ik te veel wil doen dan valt mijn PC uit(denk gebrek aan stroom)).

Any suggestions?

Ik zal de voeding nog proberen in een ander systeem, kijken hoever het daar goed gaat:P

[ Voor 5% gewijzigd door Donserdal op 22-11-2010 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of kaal gewoon met pinnetje in de kabels van de voeding (Normaal groen en zwart maar kijk daarvoor even anders heb ik het straks fout gezegd)
nope, dit is correct. Groen + aarding (zwart) shorten en je voeding start (als er een verbruiker aanhangt)
Donserdal schreef op maandag 22 november 2010 @ 00:47:
Ik heb vandaag maar eens even lopen klooien en ik heb de voeding samen met de twee monitoren op een aparte groep gezet.

Nog een aanvulling:
De computer gaat gewoon aan na dus een keer de zekering eruit te laten klappen, denk daarom eerlijk gezegd niet dat het aan de componenten van de computer ligt...
Anders zou de computer helemaal niet aan moeten gaan.

Ik weet het niet meer 8)7 8)7, heb al geprobeerd de computer op een aparte groep (16A zekering) met verder niets erop.
de voeding heb ik al terug gestuurd(nieuwe zit er weer in en heeft het zelfde probleem:S en ik heb ook een voeding van 750watt geprobeerd...
met de 750watt voeding werkt hij gewoon prima (alleen als ik te veel wil doen dan valt mijn PC uit(denk gebrek aan stroom)).

Any suggestions?

Ik zal de voeding nog proberen in een ander systeem, kijken hoever het daar goed gaat:P
Een 750W voeding met die hardwaresetup, en de computer valt uit bij hoge belasting? :o Volgens mij moet 750W toch wel voldoende zijn.

Probeer die 1000W PSU inderdaad eerst maar eens in een andere PC, en laat ons maar weten hoe dat afloopt ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 00:57:
[...]

Een 750W voeding met die hardwaresetup, en de computer valt uit bij hoge belasting? :o Volgens mij moet 750W toch wel voldoende zijn.
Zal wel gaan over een 250 Watt voeding met een sticker van 750 Watt erop. Zijn zoveel fabrikanten die onzin waarden op hun voeding plaatsen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donserdal
Klopt, het is een vrij "Chinese" voeding :P maja de zekering klapte er niet uit ...
Dus dan kan het niet een van de overige componenten in de computer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Nog een aanvulling:
Het lijkt erop dat je hiermee aangeeft wat het probleem is.

Voor een deel wordt de piekspanning veroorzaakt doordat er binnen een voeding een aantal onderdelen moeten worden 'opgeladen'. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat de voeding ervoor zorgt dat de zekering klapt en is, als ik het goed lees, dat de verklaring waarom de computer daarna wel aan kan.

Maar dan ben je er nog niet aangezien hiermee het probleem niet is opgelost alleen lijkt mij dit moeilijker te realiseren.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik denk ook dat het aan de piekstroom ligt, dat die net wat te hoog is voor de zekering die geplaatst is. Je zou dus ook een wat tragere zekering kunnen nemen, zou je geen probleem meer mogen hebben.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Hier zou je setup met gemak op kunnen draaien: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 530W
Eventueel voor wat meer kwaliteit: pricewatch: Seasonic M12II 520W
of: pricewatch: Antec TruePower TP-550

Het is gewoon je stroomgroep die eruitklapt door de overkill voeding.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 22-11-2010 10:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Som/Sommige voedingen trekken de 1e piek hun maximum output. Als hij veel ander materieel in die groep heeft kan deze er gewoon uitklappen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je kan proberen is een vertraagt afgaande installatie automaat(of zekerings patroon indien nodig)
Voor delen van vertraagd afgaande automaten die kunnen wat langer de Max aan houden en sullen er dus minder snel uit klappen Als er een te hoge piek gevraagd word.

Nog beter is een voorschakel UPS kopen, lenen wat dan ook .
En dan die voor de PSU te schakelen.
Het voor deel hiermee is dat de UPS op een bepaald wattage geladen is.
Dus als jij de pc dan in schakelt dan kan hij eerst het geleverde wattage van de UPS verbruiken, hier door verminder je de piek (als het een piek is) die op het net verschijnt.
(als je een PSU wilt dan kan je bij Eaton Holec terecht die hebben veel keuze in dit gebied)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
-The_Mask- schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:59:
Ik denk ook dat het aan de piekstroom ligt, dat die net wat te hoog is voor de zekering die geplaatst is. Je zou dus ook een wat tragere zekering kunnen nemen, zou je geen probleem meer mogen hebben.
Nee, dat is symptoombestrijding, maar geen oplossing. Die 1000 W voeding moet gemakkelijk kunnen. Bovendien kan hij weliswaar 1000 W leveren, op het moment van inschakelen verricht hij nog geen zware taken. Blijft over een inschakelpiekje. Maar dat je daarbij fors over de 16 A zit (anders klapt die zekering niet zomaar) bij een apparaat met een bedrijfsstroom van1000/230 = 4,35 A? Goed, die 4,35 A komt nog wat bij, omdat aangenomen mag worden dat die 1000 W het secundaire vermogen is, maar dan nog is dit niet wat je normaal mag verwachten.
Als ik alles goed lees, heb je de mogelijkheid uitgesloten dat de groep al een stevige belasting heeft, die aardig tegen de 3680 W loopt, het vermogen dat overeenkomt met de zekering van 16 A. Als in dat geval zo'n vrij zware PC erbij komt, wordt het een ander verhaal.
Overigens, zit er echt eentje in van 16 A? Is momenteel wel standaard, maar in wat oudere installaties tref je nog wel eens lichtere waarden aan van 10 A of zelfs 6 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Tuurlijk is het symptoombestrijding, maar aangezien een nieuwe voeding en andere groep ook niet helpt is dit het goedkoopste en makkelijkste.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Voor iedereen die ongeveer weet hoe een PSU werkt;

Op het moment dat je spanning op de PSU zet ziet het electrictietsnet een kortsluiting,
Dit is bij iedere geschakelde voeding het geval, na enkele ms zal de piekstroom snel terug lopen, o.a. door het opladen van de condensatoren en een tegen emk in de smoorspoel.
De oplossing voor dit soort problemen kan worden gezocht in trage smeltpatronen (type GL) of een trage installatieautomaat (type C).
Vooral het plaatsen van meerdere PC's op dezelfde eindgroep kan grote problemen veroorzaken.
Bron: sr. technicus met 30 jaar werkervaring in het bouwen van datacenters ;)

[ Voor 19% gewijzigd door keur0000 op 22-11-2010 13:27 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Techneut schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:14:
[...]

Overigens, zit er echt eentje in van 16 A? Is momenteel wel standaard, maar in wat oudere installaties tref je nog wel eens lichtere waarden aan van 10 A of zelfs 6 A.
Rood = 10 Ampere
Grijs = 16 Ampere

indien rood, tevens de grondmoer vervangen voor grijs, hier past nl geen 16A zekering in ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:03

....
Weet je zeker dat er verder helemaal niets op die groep aangesloten zit? Ik kan me moeilijk voorstellen dat je "speciale" stoppen moet hebben om met een 1000W voeding + 2 monitoren te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
keur0000 schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:24:
Voor iedereen die ongeveer weet hoe een PSU werkt;
.......
Vooral het plaatsen van meerdere PC's op dezelfde eindgroep kan grote problemen veroorzaken.
Bron: sr. technicus met 30 jaar werkervaring in het bouwen van datacenters ;)
Klopt, maar in zo'n datacentrum schakel je dan ook vaak/soms meerdere apparaten tegelijk in. En dat dit leidt tot dergelijke problemen is bekend, getrapt inschakelen is dan ook de remedie. Maar bij "gewone" gebruikers met maar één PC, dus ook maar één PC op het zelfde moment inschakelen, zou dit toch niet mogen voorkomen. Is dus niet met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donserdal
Aan de reacties te zien lijkt het mij dat de meesten toch ook denken dat het de piek spanning is.
De computer is helemaal alleen samen met de 2 monitoren op de groep aan gesloten.

Er zijn in huis 2 pc's, 1 laptop en 1 HP DL380 G4 server(lang verhaal):P, de server staat niet heel vaak aan dus dat is niet echt een probleem.

Het stickertje op de voeding is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/uploads/pics/Technical-SPCR2-1000P_01.jpg

Er staat "AC INPUT 100 -240V 13 - 7A /60-50HZ", ik denk daarom dat de piekspanning nog iets hoger zou kunnen liggen...

Hoe zou ik aan een trage installatieautomaat kunnen komen...?

PS:Ik moet nog een PC vinden waar ik de voeding in kan testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Geen één denkt aan piekspanning ook al zeggen sommigen het wel, ze bedoelen volgens mij allemaal piekstroom. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donserdal
Ja wat jij wil:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Hoe zou ik aan een trage installatieautomaat kunnen komen...?

Linkje;
http://www.eprotech.nl/sh...maat-1P+N-16A-C-p-21.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

automaat kan je bij technische unie halen voor een kleine 10 euro
maar ik denk niet dat jij daar mag bestellen dus dan kan je het beste met een(hele) grote portemonnee naar de bouwmarkt lopen en een vertraagt afgaand (Type C) installatieautomaat halen (schrik niet kan zeker 40+ eu kosten als je een goed merk wil abb of holec )

als je een smeltveiligheids patroon wilt hebben dan kan je een doosje Type GL patronen halen ben je ergens rond de 15 a 20 eu voor 4 kwijt .

woon je bij beverwijk in de buurt ga dan langs solar zit achter de bazaar, daar hebben ze ook heel veel spul liggen en zijn goedkoper dan de bouwmarkten.
Normaal alleen voor bedrijven maar als je lief bent mag je ook particulier kopen, of in zaandam daar zit de technische unie kan je particulier kopen maar dan krijg je geen korting dus dan is het net zo duur als de bouwmarkt.
Pagina: 1