Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJJAD
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-11-2022
Mijn laptop,een HP pavilion dv7 2140ed, loopt af en toe (misschien 3 of 4 keer gebeurt) om onverklaarbare reden muurvast.Ik krijg dan een grijs scherm met allemaal verticale strepen. Er is dan echt nix meer mee te beginnen.Wanneer ik de laptop uit doe start ie alsof er nix gebeurt is.

De grote vragen zijn:
- Wat moet ik hiermee? ik heb garantie, maar het is niet te reproduceren. Wordt dit ergens gelogd?
- Hoe schadelijk is dit op de lange termijn?
- Waar (software/hardware) zou het aan kunnen liggen ? Ik heb gedacht aan oververhitting (op schoot) maar op het bureau doet ie het ook.
- Is dit een probleem wat andere HP Laptops ook hebben?

Ik heb deze laptop begin dit jaar gekocht.Deze is geleverd met Windows Vista en ik heb er toen gratis Windows 7 bij gekregen. Verder heb ik niets geks mee gedaan en heb de laptop nooit opnieuw geinstalleerd.Alle HP toeters en bellen zitten er nog op.

Wie kan mij verder helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik had een HP Pavilion 9595ed. Al vanaf de eerste week waren er wat hitte-problemen (af-en-toe BSOD bij zware games). Over de maanden werd het steeds erger (blaaste steeds meer, werd steeds warmer, viel steeds vaker uit en gaf steeds meer/sneller vage graphics) en uiteindelijk liep-ie voor de laatste keer vast tijdens het gamen (Modern Warfare 2 killed my notebook :( ), waarna het beeld nooit meer normaal was: overal groepen ontbrekende pixels, ook in de BIOS. Lag niet aan het scherm, want het flikkerde (ontbrekende blokken stonden steeds ergens anders) en de ontbrekende blokken hadden de resolutie van de BIOS en niet van het scherm.

Verder startte geen enkele GUI meer fatsoenlijk op. (ubuntu live CD, windows xp/vista)

Vermoedelijk was de videokaart doodgebakken. Ik had uiteindelijk zelfs een laptopkoeler onder de laptop, maar het werd nog steeds kokend heet (zowel videokaart als CPU piekte soms rond de 100C tijdens gamen, was hard aan het blazen en behuizing voelde bijzonder heet aan)

Uiteindelijk deed de laptop nog wel een paar maandjes prima dienst als thuisserver.

Let eens op de temparaturen. Voelt-ie heet aan? Wat zegt speedfan/ander meet programma?
Verder viel het me op dat de problemen een stuk minder erg waren als ik energie beheer op "energie besparend" zette, waarbij de CPU/GPU onderclockt werden wanneer er weinig rekenwerk was.

[ Voor 51% gewijzigd door Gamebuster op 20-11-2010 21:17 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJJAD
Ik speel geen zware games. Bij de laatste vastloper stond ie op de tafel en keken mijn kinderen op youtube naar donald duck. Daar zal ie hopelijk toch niet van oververhit raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJJAD
tijdens het kijken van het journaal, zonder verder dingen open te hebben,loopt de temperatuur op tot 86 graden. Wat is de max? Ik heb een AMD athlon x2 processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379651

- Wat moet ik hiermee? ik heb garantie, maar het is niet te reproduceren. Wordt dit ergens gelogd?
Het is mogelijk dat Windows iets vastlegt, maar, dat is niet te garanderen en is ook niet zo heel relevant.
- Hoe schadelijk is dit op de lange termijn?
Mogelijkerwijs zeer schadelijk, afhankelijk van de oorzaak. In dit geval zou ik zeggen 'Ja'.
- Waar (software/hardware) zou het aan kunnen liggen ? Ik heb gedacht aan oververhitting (op schoot) maar op het bureau doet ie het ook.
Oververhitting is ook mijn vemoeden. Waar zitten de ventilatieroosters van de machine? Onder? Aan de zijkanten? Indien onderop - probeer het eens met ruimte onder. Dat de machine dus niet plat ligt, op schoot / bureau, maar eerder een enig gekanteld, zodat er daadwerkelijk lucht bij kan.
- Is dit een probleem wat andere HP Laptops ook hebben?
Iedere laptop heeft problemen met temperaturen. Ervan uitgaande dat het inderdaad temperatuur gerelateerd is. Daarom heb ik zelf ook geen laptop en zou ik er ook nooit een aanschaffen. Ik zie ze toch net iets teveel binnen een jaar de geest geven in mijn omgeving.
tijdens het kijken van het journaal, zonder verder dingen open te hebben,loopt de temperatuur op tot 86 graden. Wat is de max? Ik heb een AMD athlon x2 processor.
86 is aan de hete kant. Nog een reden om het inderdaad in de temperatuur te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJJAD
De ventilatieroosters zitten aan de onderkant. Kan ik op een of andere manier de koeling verbeteren? Misschien kan ik er een betere koeling in zetten of desnoods maak er een paar extra gaten in de behuizing. Misschien is het vervangen van de rubber 'pootjes' door iets hogere varianten wel een optie.

Ik heb speedfan geinstalleerd. Kun je hiermee de koeling verbeteren door het toerental van fans te verhogen? Ik zag die optie zo niet. Wat ik wel zag waren waarschuwingen dat je de laptop kon beschadigen door waarden in het programma aan te passen.

Ik denk namelijk dat de temperatuur in sommige gevallen nog wel hoger dan 86 graden uitkomt. Tijden 20 minuten journaal blijft de temperaruur langzaam oplopen. Dus als ik een uur zou kijken, zou de temperatuur ruim over de 90 graden gaan en misschien nog wel hoger. Wat is eigenlijk een normale temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijs92
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:52
Misschien even de nieuwste drivers van de HP site downloaden. Mijn HP pavillion dv7-3190ed liep op random momenten helemaal vast. Op de HP site stond het probleem beschreven, de oplossingen was een nieuwe driver voor het touchpad. Daar zat een fout in die de hele laptop vast liep lopen.
Edit: dit probleem dus, jouw laptop staat er ook bij: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02509600&tmp_task=solveCategory&lc=nl&dlc=nl&cc=nl&site=null&product=3996711&key=null

[ Voor 37% gewijzigd door mathijs92 op 22-11-2010 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJJAD
Ik heb de nieuwste software voor de touchpad al. Dus daar zit het niet in.

[ Voor 79% gewijzigd door AJJAD op 22-11-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Dat is precies wat ik had: erg hoog.

Ik had een tijd een boek eronder liggen, zodat het ventilatierooster volledig in de licht hing en zoveel mogelijk lucht kon aanzuigen; hielp wel wat. Had 'm ook een tijd dichtgeklapt op de kop liggen met een externe monitor erop en toetsenbord/muis eraan.

Je kan idd proberen de koeling te verbeteren door de roosters eruit te slopen, zodat de lucht vrije doorgang heeft. Garantie verloopt dan wel, uiteraard. of het veel zal helpen weet ik niet.

[ Voor 56% gewijzigd door Gamebuster op 23-11-2010 14:10 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Pagina: 1