Even een schopje, ik wil toch mijn ervaringen met dit spel even delen, zodat men een indruk kan krijgen wat te verwachten:
Het spel probeert qua combat, op Freelancer te lijken. Ik vind dit een geweldig pluspunt. In tegenstelling tot EVE, heb ik volledige controle over mijn schip, en skill maakt ook zeker uit. Ook voor PvP gevechten is dit een heerlijke toevoeging. De controls zijn simpel, en makkelijk onder de knie te krijgen, het menu scherm mag op zich wel iets overzichtelijker, maar is verder prima in orde.
Ship management is ook erg leuk uitgewerkt, je kan uit verschillende onderdelen je schip samenstellen, romp, vleugels, engines, wapens, schilden etc. Je kan zelf hierdoor een redelijk uniek schip samenstellen waar er niet snel een tweede van is. Dingen waar je met bijv je romp rekening mee moet houden, meer ruimte voor spulletjes, betekend over het algemeen minder wendbaarheid/snelheid.
De graphics zijn prachtig. Zeker op hoge instellingen ziet het er soms echt adembenemend uit. Veel sfeer tijd en aandacht zit in de graphics. Echter is dit tegelijkertijd ook een redelijk nadeel, want voor medium settings heb je al een redelijk zware pc nodig. Denk aan een Dualcore op 3ghz + een redelijk up to date GPU (hiermee zal hoger dan medium wel redelijk te doen zijn). Dus voor de makers zelf, kan het zijn dat het publiek wat inkrimpt door de redelijk zware eisen. Nu kan ik zeggen dat het spel ook prima draait op de minimale settings, maar je mist dan wel heel veel qua details.
De muziek laat ik een beetje in het midden. Het is hele sfeervolle muziek, die gewoon ook echt past als een game zoals deze. Echter is het niet echt nieuws onder de zon, het klinkt redelijk generiek. Voor degenen die ook ervaring hebben met EVE, daar vond ik de muziek echt beter.
Er is geen open space exploration. Dit is voor mij echt een ENORME dealbreaker. Het gaat zelfs zo ver, dat er onzichtbare muren zijn, als je te ver wegvliegt. Er is niets echt te ontdekken, geen planeten te bezoeken, niets.
Daar komt er nog eens bij, dat er geen mining/resource management systeem in het spel zit. Geen ontwikkeling, geen schepen "bouwen", niets. Dit samen met het gebrek aan exploration, betekend dat het enige wat deze game te bieden heeft, space combat is. En voor mij is dat gewoon echt niet genoeg. Ik wil verkennen, ik wil minen, ik wil handelen (door het gebrek aan resourcemanagement, is er ook geen plaats voor de mensen die lekker als trader aan de gang willen, zoals ik), dus de content van de game, is extreem limiterend. Ook hierdoor zal een grote groep mensen snel de interesse verliezen in het spel, want ik denk niet dat men alleen maar wilt vechten.
Dit is erg jammer, want op zich heeft het spel het in zich om goed te zijn, zeker op grafisch gebied. En het feit dat ik volledige control heb over mijn schip, vind ik een heerlijk pluspunt.
Verder zit het spel nog redelijk vol met bugs, zoals de befaamde CRT error. maar ook het niet kunnen docken, niet starten van missies, niet correct in kunnen leveren van missies e.d. Nu zal ik dit niet te zwaar rekenen, want het spel zit in een vroege Closed Beta. Maar het gebrek aan content, doet mij afhaken.
-