Meerdere lokale pc's bereikbaar maken via internet

Pagina: 1
Acties:

• placemaster
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-02 21:37
Ik heb de volgende situatie:

Een freenas server die bereikbaar moet zijn via het internet zodat ik overal toegang heb tot mijn gegevens. Tevens een knx installatie die ook via het internet bereikbaar moet zijn. Met behulp van knx kan ik verlichting, verwarming, wandcontactdozen en alarm schakelen.
Omdat de knx op dit moment de hoogste prio heeft heb ik deze bereikbaar gemaakt dmv portforwarding.

Nu wil ik ook graag de freenas server weer bereikbaar maken via het internet. Dus op het zelfde moment wil ik beide via het internet kunnen aanspreken. Ik heb echter maar 1 extern ipadres van de provider (UPC).

De freenas server draait niet de hele dag (en wil deze ook niet de hele dag laten draaien). Ik kan deze remote opstarten.

Welke oplossingen zijn er voor deze situatie?

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-02 20:27
Je kan via port forwarding in je router de locale poort (bijvoorbeeld poort 80) publiek maken via een andere poort (bijvoorbeeld poort 8080)
Mocht je dus in huis meerdere apparaten hebben die een webinterface hebben via poort 80, dan forward je bijvoorbeeld:
[Apparaat 1 ip adres]:80 > [Extern UPC ip adres]:80
[Apparaat 2 ip adres]:80 > [Extern UPC ip adres]:8080
[Apparaat 3 ip adres]:80 > [Extern UPC ip adres]:8081

• placemaster
Dank voor de snelle reactie. Ik zal het straks gaan proberen.

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik adviseer om dit alles veilig te doen: Bouw thuis een VPN-server en verbind daarmee. Dan kun je de LAN-adressen aankiezen via het VPN. Dit verkleint de kans om gehackt te worden aanzienlijk.

• placemaster
Heb al even gekeken of ik het via een vpn verbinding kan doen. Met een nieuwe software op mijn router moet het gaan lukken. Heb nu echter niet gelijk tijd om dit te doen. Dank voor het geven van de richting.