Toon posts:

DVD rom spelers vaak van slechte kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe vrijwilligers werk voor een goed doel (stichting X) .

Mijn taak voor die stichting is oude overheid/bedrijfs pc's werkend maken , en Windows/drivers/etc installeren , ofwel geschikt maken voor gezins gebruik .

Ik heb de laatste weken een hoop pc's 'gereed gemaakt' van verscheidene merken .
O.A Compaq/HP/Fujitsu Siemens/Dell , en eigen bouwsels .

Ik installeer windows vanaf een geslipstreamde dvd , of een orginele dvd/cd als dat niet lukt .

Nu valt me op dat de meeste dvd spelers in deze pc's de eigen gebrande installatie dvd's , of zelfs de orginele van Microsoft, niet of slecht lezen .

Afgelopen week was bar slecht, 3 van de 10 ofzo werkte maar ,
Deze vervangen door een andere , maar ik kom nu dvd-rom players te kort .

En aangezien het hier om een niet commerciele organisatie gaat , is het aankopen van nieuwe dvd-rom spelers geen echte optie . (misschien een paar , niet genoeg)

Ik heb al verschillende media geprobeerd (zowel orginele dvd's , als gebrande Verbatim/TrackData/Noname/etc dvd's) .
Ook verschillende branders .

Ook de PATA kabels vernieuwd/vervangen . (kom nog weinig SATA spelers tegen)
Bios instelling gechecked , en andere settings geprobeerd indien mogelijk .
Ander brandprogramma , en hier ook andere settings , ook langzamer gebrand .

Maar het helpt allemaal niet veel , ze lezen de (meestal gebrande) dvd's gewoon niet .
:?

Of ik zie iets over het hoofd , of hebben de meeste bedrijf/overheid pc's gewoon slechte dvd spelers ?

Tips ?

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb zelf een dvd speler via USB (een kabel naar het stopcontact). Zou er ook een brander in kunnen zetten.. Het is eigenlijk gewoon een omhulsel waar je een IDE DVD-speler in kan schuiven. Misschien een oplossing?. Zou trouwens wel belachelijk zijn als er zo veel niet werken. werken ze wel binnen windows met andere CD's?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 12:27:
Of ik zie iets over het hoofd , of hebben de meeste bedrijf/overheid pc's gewoon slechte dvd spelers ?

Tips ?
Installeer Windows vanaf usb-stick, laat de brakke spelers zitten en vertel het er bij of zet er voor €15,- een nieuwe in.

Verwijderd

Topicstarter
DVD-speler via USB is niet echt een optie .
Het installeren van windows is niet het probleem , kan ik ook van USB stick .
(ben bezig met pxe/netboot , en zo windows te installeren, is nieuw voor mij)

Maar dan krijg je weer klachten van de client de ze geen dvd's kunnen afspelen , en krijg ik de pc weer terug ...

Binnen windows heb ik ze nog niet veel getest om eerlijk te zijn .
Maar dat ga ik aankomende week eens proberen , had ik niet aan gedacht ;)

€15,- is niet veel , maar we praten hier over meerdere pc's , ik kom nu bv z'n 40 dvd spelers te kort (en dit aantal loopt op) .
En aangezien het hier om non profit stichting gaat , is dit niet echt een optie .

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kijk eens of het gebruiken van een reinigings-CD effect heeft. Aanslag op het lensje van de laser unit kan de werking evt. negatief beïnvloeden. Ik heb er zelf ook een en er wel positieve effecten mee ervaren.

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 12:43:
DVD-speler via USB is niet echt een optie .
Het installeren van windows is niet het probleem , kan ik ook van USB stick .
(ben bezig met pxe/netboot , en zo windows te installeren, is nieuw voor mij)

Maar dan krijg je weer klachten van de client de ze geen dvd's kunnen afspelen , en krijg ik de pc weer terug ...

Binnen windows heb ik ze nog niet veel getest om eerlijk te zijn .
Maar dat ga ik aankomende week eens proberen , had ik niet aan gedacht ;)

€15,- is niet veel , maar we praten hier over meerdere pc's , ik kom nu bv z'n 40 dvd spelers te kort (en dit aantal loopt op) .
En aangezien het hier om non profit stichting gaat , is dit niet echt een optie .
kan er altijd nog 1 doneren mocht je het niet opgelost krijgen :9

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Enigste wat ik nou zo zou kunnen bedenken is een flesje perslucht halen en de dvdspelers voorzichtig door blazen zodat eventueel stof geen punt meer kan zijn. Een tweede wat je zou kunnen proberen is eens Platinum dvd's te gebruiken waarmee ik altijd wel goede ervaringen gehad heb, en ze ook geeneens duur zijn.

Dan nog een ander punt namelijk het kan verschil uit maken op welke dvdbrander de dvd gebrand is want soms kan het wel eens zijn dat de laser ietwat afwijkt qua lees/schrijfstand, en dit kan dan op andere dvddrives problemen op leveren.

En tot slot kan je ook nog eens met leveranciers kunnen gaan praten of er niet speciale prijzen te maken zijn wanneer je meteen 40 dvdspelers tegelijkertijd in zou kopen. Zeker wanneer je dan ook nog het doel erbij zegt waarvoor het is en desnoods dat je een stickertje op zo'n pc plakt als reclame voor zo'n leverancier.

Overigens waarom schrijf je de naam niet van de stichting want dat is volgens mij niet verboden hier op Tweakers en wie weet, misschien ook nog mede-Tweakers die willen doneren en nog wel een goed werkende dvdspeler liggen hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Roel1966 op 20-11-2010 17:18 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:58
Je kunt ook nog kijken of je de firmware kunt updaten, vaak scheelt dat ook een hele hoop.

Ik had het bij een DVD drive uit een ThinkPad T40, die pakte eerst ook geen gebrande DVD's, maar na een firmware update werkte dat perfect.
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 12:48:
Kijk eens of het gebruiken van een reinigings-CD effect heeft. Aanslag op het lensje van de laser unit kan de werking evt. negatief beïnvloeden. Ik heb er zelf ook een en er wel positieve effecten mee ervaren.
Zo'n CD heeft toch van die borsteltjes? Die moet je absoluut niet gebruiken omdat die tegen je lens aanslaan, en daardoor de boel meer kapot maken dan goed doen.

Verwijderd

Als er wel één techniek is, één component is waarin een enorm verschil in prestatie is te vinden dan is het wel de optische drive. Althans, dat is mijn ervaring. En dan heb ik het niet eens over optische drives in alleen PCs.

Al met al heb ik een half dozijn apparaten in huis (een reeks consoles en een tweetal PCs) die allemaal in staat zijn DVDs te lezen. Maar, slechts één of twee van deze lezen echt alles wat ik er in pleur.

Dus, zie je iets over het hoofd? Niet echt. Tips? Windows inderdaad installeren van USB, zoals is voorgesteld, de DVD drives eruit trekken en de betreffende machines aan mensen doen toekomen die geen behoefte hebben aan een optische drive. Of anders inderdaad maar eens een ronde doen voor giften. In de vorm van geld (voor de aanschaf van nieuwe drives) of anders gewoon in de vorm van optische drives. Zijn vast wel mensen te vinden die losse exemplaren hebben liggen waar ze niets mee doen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op hoeveel speed brand je ?
Op 8x heb je vaak de beste resultaten.
De beste brandresultaten krijg je tegenwoordig met Blueray branders, gek genoeg.
De dvd spelers/branders worden nog maar door een handvol bedrijven gemaakt en de aandacht
ervoor is niet zo bijster meer. Vandaar dat merkwaardige verschijnsel. Blueray spelr/branders zit meer marge op en is dus interessanter.

Als het toch een DVD-brander word; probeer een OptiArc (sony heeft ze ook), die hebben de beste brandkwalteit van de dvd-branders.

De beste dvd-lezers zijn trouwens....dvd branders (naast blueray).

[ Voor 6% gewijzigd door Madrox op 20-11-2010 20:11 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

ThinkPadd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 17:20:
Zo'n CD heeft toch van die borsteltjes? Die moet je absoluut niet gebruiken omdat die tegen je lens aanslaan, en daardoor de boel meer kapot maken dan goed doen.
Waar baseer je dat op? Zomaar iets beweren is niet erg overtuigend.

Op die van mij zit een dun rijtje hele zachte haren. Er zit een audiotrack van een minuut of zoiets op ter hoogte van dat rijtje haren dat afgespeeld wordt. Gedurende die tijd vegen die haren evt. aanslag van de laser unit. Ik gebruik het af en toe als ik wat problemen ervaar met een drive. Bij mij heeft dat wel positieve resultaten opgeleverd. Nooit negatieve.

Verwijderd

Topicstarter
Ik brand de dvd's na wat andere snelheden getest te hebben nu gewoon op de max speed van de media . En inderdaad , alle branders lezen die dvd's gewoon .

Over die schoonmaak CD's , ik zal eens kijken in de stad of ik er een kan vinden , dat en een busje perslucht . Gaan ze kapot , jammer dan . Er zijn al een berg dvd-rom spelers in de container gegooid omdat ze zelfs geen cd's meer afspeelden .

Ik werk trouwens als een van de vrijwilligers bij Stichting Leergeld Arnhem .
(ik wou niet spammerig overkomen)

Ik installeer meestal windows op z'n 4 pc's tegelijk , en dat gaat makkelijk met een geslipstreamde dvd . Kan ook van usb stick . Ben ook bezig met netboot/pxe , maar dat gaat lastig omdat ik niet bij de DHCP server kan komen . (router is van een ander bedrijf, lang verhaal)
Voor de Windows installatie is het geen noodzaak om ze te hebben .

Maar ik vindt het vervelend als ik voor de clienten 'dvd speler' als een optie moet gaan presenteren .

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 22:38 . Reden: typos ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 12:27:
Je hebt het over afdankertjes, niet zo gek dus dat er iets mis mee is.
Mijn ervaring is overigens wel dat "huidige" optische drives aanzienlijk gammeler zijn dat de drives uit de tijd dat ze 1000 euro kosten, zoals mijn SCSI 4 speed PleXWriter die het gewoon nog steeds doet :)

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 22:09:
[...]

Je hebt het over afdankertjes, niet zo gek dus dat er iets mis mee is.
Inderdaad , maar die 'afdankertjes' werken bijna allemaal prima , bij sommige wat extra geheugen erin , en het zijn leuke pc's voor de gemiddelde gebruiker , op de dvd speler na dan ...

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 12:43:
"Beggars can't be choosers".

Gewoon zo compoleet mogelijk installeren vanaf USB (is nog sneller ook) en inleveren.
Desnoods een recovery-partitie maken op de HDD zodat ze (als het nodig is) alles weer in originele staat
kunnen brengen. Zo hebben ze geen DVDROM speler meer nodig en kunnen ze er gewoon prima op werken.
Een filmpje kijken of muziek luisteren doen ze thuis maar. Kieskeurig zijn is mogelijk als er betaald wordt,
zo lang ze prima bruikbare spullen gratis krijgen hebben ze (imho) weinig te eisen. Ik snap eigenlijk ook niet
waarom er persé een DVDROM speler in moet zitten, heb er ook een in mijn desktop. Al járen niet nodig gehad.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mijn ervaring is dat spelers sowieso veel slechter lezen dan branders.
Bij oudere, vaak gebruikte spelers is het vrij normaal dat de laser niet goed meer werkt. Dat merk je meestal als ze een van de twee formaten (CD of DVD) niet meer kunnen lezen.

Ik zou ook op zoek gaan naar mensen die hun speler willen doneren. Wellicht zijn er veel mensen die een speler en brander (of 2 branders) hadden om directe kopieën te maken en nu nog maar 1 nodig hebben.

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 16:32
V&A zou een advertentie voor spelertjes toch niet kunnen weigeren?
Ik zal best willen kijken waar mijn oudere speler heen is, als er een adres bekend is.
Ik had een leuke NEC in mijn pc hangen, maar die is eruit gerukt ten faveure van een LG op eSata.

Ik denk dat je op deze site echt wel aan een drive of 20 a 30 moet kunnen komen, en vlak dan ook gelijk andere websites niet uit, of je kennissenkring.

Verder, ja, proberen de drive open te schroeven en de lens met alcohol schoon te maken. Mijn oma's huis is een plek waar ettelijke generaties lopen te roken en de aanslag op lenzen van optische apparatuur is dan altijd bar en boos. Er zal in wel meer huishoudens gemiddeld to stevig gerookt worden. Stof kun je er gelijk goed uithalen als je dat ding toch heb opengeschroefd.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
http://club.myce.com/
Hier vind je hoe je een dvd kunt testen na het branden.
Dan weet je dat de dvd 100% leesbaar is(dus gemakkleijk leesbaar is), dan weet je ook dat de dvd speler het niet kan lezen, dus de speler defect is.

Op de site vind je ook welke dvd's goed zijn, platinum is niet altijd goed, en goedkoop is nooit goed.

Snelheid branden kun je zien door te testen(zieboven).
Meestal 8x is maximum, maar soms is 4x nodig om maximale leesbaarheid te verkrijgen.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
jan99999 schreef op zondag 21 november 2010 @ 06:35:
http://club.myce.com/
Hier vind je hoe je een dvd kunt testen na het branden.
Dan weet je dat de dvd 100% leesbaar is(dus gemakkleijk leesbaar is), dan weet je ook dat de dvd speler het niet kan lezen, dus de speler defect is.

Op de site vind je ook welke dvd's goed zijn, platinum is niet altijd goed, en goedkoop is nooit goed.

Snelheid branden kun je zien door te testen(zieboven).
Meestal 8x is maximum, maar soms is 4x nodig om maximale leesbaarheid te verkrijgen.
Of je gebruikt imgburn om te branden, die checked de DVD automatisch voor je na het branden ;) scheelt ene hoop zoekwerk in fora

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Mijn idee was juist: doe er branders in; die lezen wel beter. Kost niet veel meer dan een dvd-speler.
Laat maar, geen optie; je zegt het al.

[ Voor 18% gewijzigd door Madrox op 21-11-2010 10:19 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
mrFoce schreef op zondag 21 november 2010 @ 07:08:
[...]

Of je gebruikt imgburn om te branden, die checked de DVD automatisch voor je na het branden ;) scheelt ene hoop zoekwerk in fora
Het testen is niet of je de dvd kunt lezen, want een slechte dvd kun je nog steeds lezen.

De test programma's kun je zien of de dvd gemakkelijk leesbaar is, dus je kunt zien of hij slechter is, en dan samen met een slechte dvd speler weigert dit.
Je ziet de kwaliteit van de dvd.
Je ziet of je langzamer kunt gaan branden om de leesbaarheid hoog te houden, en hoelang ze leesbaar blijven.
Pagina: 1