[iMac] Mac OS X installeren met retail Snow Leopard

Pagina: 1
Acties:

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
Beste medetweakers,

Ik heb hier een 21,5" iMac 11,2 staan met daarin een i3 cpu. Deze wil ik opnieuw installeren. Helaas kan ik de orginele cd's die bijgeleverd zaten niet meer vinden. Nu wil ik de snow leopard upgrade dvd die ik normaal gebruik op mijn macbook pro gebruiken om de imac te installeren. Dit is de universele upgrade dvd die je bij de mediamarkt kunt kopen. Nu boot mijn iMac niet van die dvd. Na onderzoek op google kwam ik op een forum op apple.com. Hier werdt mijn verteld dat de 11.2 iMac standaard wordt geleverd met een hogere versie van osx dan die op de upgrade dvd staat aangezien hier nieuwere hardware in zit en het dus niet mogelijk is deze dvd te gebruiken.

Nu heb ik in Tilburg naar twee winkels gebeld. Maar volgens hen zou het gewoon moeten werken. Ik zou bij hen dus een nieuwe dvd moeten kopen. Volgens hen ligt het aan de dvd. Mocht het niet werken kan ik de dvd niet terugbrengen dat is blijkbaar altijd bij software. De dvd werkt prima op mijn mbp dus daar kan het niet aan liggen. Ze kunnen mij niet helpen aan de orginele dvd's.

Help hoe kan ik dit oplossen? :-)

Verwijderd

Dit probleem klinkt me bekend in de oren en is onbegrijpelijk van Apple.
De retailversie is een 'gold master' van weleer.

Terwijl jou computer hardware en drivers nodig heeft die niet door de retailversie wordt ondersteund.
Heb je Apple al gebeld en uitgelegd wat het probleem is?

Anders op zoek naar een buurman die je zijn orgineel even wil uitlenen...

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Als je geen buurman hebt kan ik wel je eventueel wel wat toesturen...

• Davy1982
Ben al opzoek geweest naar een buurman maar zijn allemaal windows gebruikers 8)7

Als je het naar mij zou kunnen sturen zou helemaal top zijn.

• Davy1982
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 12:10:
Dit probleem klinkt me bekend in de oren en is onbegrijpelijk van Apple.
De retailversie is een 'gold master' van weleer.

Terwijl jou computer hardware en drivers nodig heeft die niet door de retailversie wordt ondersteund.
Heb je Apple al gebeld en uitgelegd wat het probleem is?

Anders op zoek naar een buurman die je zijn orgineel even wil uitlenen...
Nee dat nog niet. Bent namelijk niet erg te spreken over de helpdesk van Apple. Werk zelf in de IT toen ik de vorige keer een probleem had ben ik erg slecht te woord gestaan door een Apple medewerker.

• Davy1982
jzn21 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 12:18:
Als je geen buurman hebt kan ik wel je eventueel wel wat toesturen...
Probeer je al een pm te sturen maar dat lukte niet. Mijn mail adres is: davyvanhuijkelom@live.nl

• Davy1982
Net met Apple gebeld.
De upgrade dvd werkt volgens hen inderdaad niet omdat het een upgrade dvd is en niet de volledige versie. Ik installeer anders gewoon mijn mbp ermee. Ze kunnen mij wel matsen door voor een bepaald bedrag de officiele dvd naar mij toe te sturen maar dan moet ik eerst Apple care afsluiten voor 3 jaar a 179 euro. Vindt ik net ff te duur Aangezien ik de imac al via marktplaatst heb gekocht. :'(

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

V.z.i.w. zijn de originele installatiecd's gewoon via een AASP te verkrijgen danwel te bestellen. Ik weet niet of dit onder de garantie valt, maar de laatste keer dat ik ze bestelde (buiten de garantie) kostte het 30 euro.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Davy1982
Thanks allemaal krijg ze van een medetweaker toegestuurd helemaal top!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
d-illusion schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 13:35:
De upgrade dvd werkt volgens hen inderdaad niet omdat het een upgrade dvd is en niet de volledige versie.
Het is een volledige versie die op die DVD staat. Alleen qua licentie heb je er misschien geen recht op, maar dat is een ander verhaal.

Hebben beide machines nog FireWire? Dan kun je de target mode gebruiken. Op die manier lukt het wel namelijk.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 16:38

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

sypie schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 18:21:
[...]
Het is een volledige versie die op die DVD staat. Alleen qua licentie heb je er misschien geen recht op, maar dat is een ander verhaal.

Hebben beide machines nog FireWire? Dan kun je de target mode gebruiken. Op die manier lukt het wel namelijk.
De retail (10.6.0) versie kan je simpelweg niet installeren op de betreffende machine, omdat hardware support ontbreekt. Omwegen gebruiken om het toch te doen zal enkel resulteren in veel hoofdbrekens en weinig resultaat.

De claim die door de winkels in Tilburg wordt gedaan is onzin en getuigt van een schrijnend gebrek aan kennis van het personeel (overigens is dat geen uitzondering helaas). Ook de claim dat de retail OSX een 'upgrade' versie is, is uiterst onzinnig. Apple verkoopt slechts 2 versies van het Mac OS X client besturingssysteem: een retail, en een retail family pack. Beide versies zijn 100% identiek, afgezien van de 2 woorden 'family pack'. Beide versies kunnen geïnstalleerd worden op _elke_ Mac die voldoet aan de minimale hardware eisen, en op het moment van de release in productie was.

Voor de retail Snow Leopard (10.6.0) geldt dus, dat elke Intel Mac met een release datum van voor augustus 2009 prima gaat werken. Voor alle nieuwere Mac modellen is de bijgeleverde installatie DVD nodig. Installatie media zijn doorgaans tegen betaling wel te bestellen.

Launching containers into space

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Whieee schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 19:51:
[...]

De retail (10.6.0) versie kan je simpelweg niet installeren op de betreffende machine, omdat hardware support ontbreekt. Omwegen gebruiken om het toch te doen zal enkel resulteren in veel hoofdbrekens en weinig resultaat.

De claim die door de winkels in Tilburg wordt gedaan is onzin en getuigt van een schrijnend gebrek aan kennis van het personeel (overigens is dat geen uitzondering helaas). Ook de claim dat de retail OSX een 'upgrade' versie is, is uiterst onzinnig. Apple verkoopt slechts 2 versies van het Mac OS X client besturingssysteem: een retail, en een retail family pack. Beide versies zijn 100% identiek, afgezien van de 2 woorden 'family pack'. Beide versies kunnen geïnstalleerd worden op _elke_ Mac die voldoet aan de minimale hardware eisen, en op het moment van de release in productie was.

Voor de retail Snow Leopard (10.6.0) geldt dus, dat elke Intel Mac met een release datum van voor augustus 2009 prima gaat werken. Voor alle nieuwere Mac modellen is de bijgeleverde installatie DVD nodig. Installatie media zijn doorgaans tegen betaling wel te bestellen.
Daarop aanvullend, er zijn nieuwe retail disks in omloop met een hogere versie dan 10.6.0 (volgens mij 10.6.3 uit het hoofd) als de winkel die verkoopt dan zou het inderdaad werken.

Voor een mac mini server loop je ook tegen dit probleem aan als je daar de non-server osx op wil zetten.

Nothing to see here

Pagina: 1