Voedingen van meerdere pc´s stuk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heeft mijn 3e pc (2 laptops en 1 desktop als laatste) het begeven. In 1,5 jaar tijd zijn er dus 3 machines met voeding problemen.

De eerste 2 laptops kon ik goedkoop vervangen (garantie). Deze deden helemaal niets meer (logisch, omdat de accu ook leeg was).

Mijn desktop heeft nu dik 1 maand kuren. Ik kan hem aanzetten en zolang ik hem niet uitzet is er niets aan de hand. Dan begint de ellende...

Met alleen de power on knop van de machine in te drukken gebeurd er niets. Geen fan, geen lampjes aan de buitenzijde van de kast gaat aan. Ik hoor alleen een tik in de kast. Kast opengemaakt en ik zie dat het moederbord wel stroom krijgt (1 groen en 1 oranje lampje).

De enige manier om - met geluk - de pc weer aan te krijgen, is de voedingskabel losmaken en een geruime tijd te wachten (zeker 1 uur). Dan probeer ik het weer opnieuw, snel de kabel erin en snel op de power on knop drukken. De ene keer doet ie het wel, de andere keer niet.

Ik gok dat de voeding kapot is. Zeker weten doe ik het niet.

Ik heb als stekkerdoos ook al een tijdje een Belkin stekkerdoos met beveiliging, maar dat helpt dus ook niet.

1) Is de voeding kapot?
2) Zou er iets met het stopcontact kunnen zijn? Regelmatig vliegen de stoppen in de meterkast eruit.

Voeding stuk van : 1 Dell xps2010, Alienware m17x en een Alienware Area51 desktop (GTX260SLI) / 1000w voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 09:41:
Vandaag heeft mijn 3e pc (2 laptops en 1 desktop als laatste) het begeven. In 1,5 jaar tijd zijn er dus 3 machines met voeding problemen.

De eerste 2 laptops kon ik goedkoop vervangen (garantie). Deze deden helemaal niets meer (logisch, omdat de accu ook leeg was).

Mijn desktop heeft nu dik 1 maand kuren. Ik kan hem aanzetten en zolang ik hem niet uitzet is er niets aan de hand. Dan begint de ellende...

Met alleen de power on knop van de machine in te drukken gebeurd er niets. Geen fan, geen lampjes aan de buitenzijde van de kast gaat aan. Ik hoor alleen een tik in de kast. Kast opengemaakt en ik zie dat het moederbord wel stroom krijgt (1 groen en 1 oranje lampje).

De enige manier om - met geluk - de pc weer aan te krijgen, is de voedingskabel losmaken en een geruime tijd te wachten (zeker 1 uur). Dan probeer ik het weer opnieuw, snel de kabel erin en snel op de power on knop drukken. De ene keer doet ie het wel, de andere keer niet.

Ik gok dat de voeding kapot is. Zeker weten doe ik het niet.

Ik heb als stekkerdoos ook al een tijdje een Belkin stekkerdoos met beveiliging, maar dat helpt dus ook niet.

1) Is de voeding kapot?
2) Zou er iets met het stopcontact kunnen zijn? Regelmatig vliegen de stoppen in de meterkast eruit.
Dat laatste zou een teken kunnen zijn om te laten onderzoeken idd. Ofwel iemand inhuren, ofwel de woningcorporatie/verhuurder snel laten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n vermoeden had ik al een beetje. Ik hoopte dat op te vangen met zo'n protected stopcontact, maar blijkbaar kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mijn gedachten gaan in de richting van ergens in het voedende net een enigszins slecht contact makende nul. De spanning op je installatie kan dan af en toe heel sterk schommelen, zowel veel te hoog als veel te laag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kun je dat nog zelf voorkomen? Of moet ik een electricien laten komen om het door te laten meten (als dat kan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

toevallig veel zonnepanelen in de buurt ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 12:26:
Kun je dat nog zelf voorkomen? Of moet ik een electricien laten komen om het door te laten meten (als dat kan?)
Hangt er van af. Als je een driefasenaansluiting hebt, dan zit het hoogstwaarschijnlijk ergens in jouw installatie, en dan hangt het van jouw kennis van zaken af of je dat kan fixen. Heb je dat inzicht niet, begin er dan ook niet aan en roep een vakman erbij. Een uitgebreide uitleg vind ik in zo'n geval niet zo zinvol.
Heb je zoals de meesten maar een éénfase-aansluiting, dan zit zo'n gebrekkige verbinding in het net van het electriciteitsbedrijf. Maar dan is het wel heel aannemelijk dat meer mensen in de buurt deze klachten hebben. Hoe dan ook, dan moet het worden opgelost door het electriciteitsbedrijf.

Maar wees voorzichtig met een te haastige diagnose, ik opperde dit alleen maar als een voor de hand liggende oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De belangrijkste vraag mis ik: is al je apparatuur aangesloten op en met RANDAARDE!!

Dus vanaf een stopcontact MET randaarde naar een stekkerblok MET randaarde.

[ Voor 30% gewijzigd door keur0000 op 30-11-2010 12:11 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Randaarde heeft, hoe belangrijk het op zich ook is (versta me dus a.u.b. niet verkeerd), niets met het hier gemelde probleem te maken. Hoe deugdelijk de aarding ook is, een ietwat loszittende nulleider los je er niet mee op, en ontbreken van aarding veroorzaakt ook op andere manieren geen te hoge fasespanning. Want daar lijkt het hier toch echt om te gaan.

Edit:
Dus in dit verband is dit helemaal niet de belangrijkste vraag.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 30-11-2010 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Techneut schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 12:35:
Randaarde heeft, hoe belangrijk het op zich ook is (versta me dus a.u.b. niet verkeerd), niets met het hier gemelde probleem te maken. Hoe deugdelijk de aarding ook is, een ietwat loszittende nulleider los je er niet mee op, en ontbreken van aarding veroorzaakt ook op andere manieren geen te hoge fasespanning. Want daar lijkt het hier toch echt om te gaan.

Edit:
Dus in dit verband is dit helemaal niet de belangrijkste vraag.
De massa van de voeding is intern verbonden met het chassis van de PC en dus ook de aarde. Op de aarde is een filter aangesloten, wat in iedere geschakelde voeding zit, condensator fase-aarde en nul-aarde. Hierop staat dus 110V als je de aarde niet correct aansluit. Lijkt mij dat je voeding of andere onderdelen dit niet prettig gaat vinden. Bovendien heeft hij meerdere PC's aangesloten, en je raad het al, op hetzelfde stekkerblok, de schakel die gemeenschappelijk is ;).

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt helemaal wat je daar noemt met die halve netspanning t.g.v. het netfilter. Maar de voeding trekt zich daar helemaal niets van aan. Waar het wel betrekking op heeft is veiligheid. Hoewel niet echt gevaarlijk, kan nl. aanraking van zo'n spanning, met name bij gelijktijdige aanraking van een wel geaard iets, behoorlijk onaangenaam zijn. Daarnaast leidt niet aarden soms tot onstabiel gedrag. Maar dat is is duidelijk wat anders dan wat hier speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De voeding mag geen problemen krijgen door het tekort komen van de aarde.
Het kan zijn dat de frequentie misschien heel erg schommelt dus niet constant 50 maar meer of minder. een voeding van deze eeuw schakelt zelf naar de desbetreffende input maar kan dit niet binnen enkele milli secondes constant over nieuw doen, wat je kan proberen is een oscilloscoop lenen, huren of stelen
En daar mee de frequentie na kijken of dit wel mooi stabiel 50 Hz is (NL = 50Hz 230V (kan ook 210-220V zijn is geen probleem)) als je niet de beschikking kan krijgen over een oscilloscoop dan zou ik de Wooning bouw bellen. Om dan een Electro monteur langs te sturen bij je om dit probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je zoekt het veel te ingewikkeld. Het electriciteitsnet zit over heel West-Europa aan elkaar gekoppeld en de frequentie schommelt door belastingschommeling maar heel gering, hooguit plus of min 0,05 Hz rond de 50 Hz..
Zo nauwkeurig kun je dat overigens nooit met een eenvoudige oscilloscoop meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:51
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 09:41:

Randaarde is niet aan de orde bij laptops.
Wel problemen met de nuldraad imho...

En de stoppen vliegen eruit? dat wil zeggen de smeltpatroon is stuk? of is de aardlekschakeling uitgesprongen?

gewaarwordingshorizon

Pagina: 1