Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Nou, zoals de titel al uitlegt, zit ik mij te verbazen over de prijzen van intels 'oude' socket 775 processors. Ik heb zelf nu een e5200, en was aan het denken over een upgrade naar een quadcore. Maar wat schetst mijn verbazing, de socket 775 processors zijn qua prijsniveau ongeveer gelijk met twee jaar geleden... voor het geld van een q9550 kan ik nu net zo goed een nieuw amd moederbord kopen met een X4 955, dan ben ik evenveel kwijt, en heb ik nieuwe dingen als usb3 etc. Wat is intels afweging met deze prijs strategie?

offtopic:
edit: Lees de titel net terug, en volgens mij is het niet helemaal lekker nederlands, 'blijven hoog geprijsd' zou beter zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Goron op 20-11-2010 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me vrij duidelijk: de verkoop van hun nieuwe ontwerpen (Core i3/5/7) stimuleren.

Bedenk ook dat het een kwestie is van vraag en aanbod. Intel maakt niet veel "oude meuk" meer, maar veel mensen zoals jij willen upgraden. Er ontstaat schaarste en dat drijft de prijzen omhoog.

Dit is trouwens niets nieuws en geen Intel-specifieke issue. High-end CPUs blijven duur, ook al is hun platform verouderd. De laatste So745 Athlon64 CPUs gingen voor veel meer weg dan gelijkgeklokte en beter presterende So939 CPUs. Je betaalde ruim het dubbele voor een Intel Pentium D 9xx dan voor een beter presterende Core2Duo 4xxx. Etc. etc.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
O.K., ik snap dat het een soortement van schaarste is, maar met dit prijsniveau gaat niemand toch nog zijn oude platform upgraden? Of is dat juist de doelstelling? Dat ze inderdaad hopen dat mensen dan maar i3/5/7 gaan kopen. Maar waarom dan de oude processors niet gewoon helemaal van de markt af halen? Dan is de 'keus' nog eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso ... is het überhaupt nog wel zo dat Intel ze momenteel nog produceert?

Dat we niet gewoon spreken van resterende voorraad bij distributeurs/retailers en meer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

nieuws: Intel introduceert Sandy Bridge in januari tijdens CES

zelfs de dual core's worden nu nog gemaakt/ verkocht...

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 11:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
WaWaWiiiiWa schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 01:52:
O.K., ik snap dat het een soortement van schaarste is, maar met dit prijsniveau gaat niemand toch nog zijn oude platform upgraden? Of is dat juist de doelstelling? Dat ze inderdaad hopen dat mensen dan maar i3/5/7 gaan kopen.
Misschien jij niet als tweaker zijnde, maar er zijn zat mensen die het nieuw gewoon kopen omdat je dan niet alles hoeft te vervangen. Anders moet je ook nog eens van het oude spul zien af te komen.
Maar waarom dan de oude processors niet gewoon helemaal van de markt af halen? Dan is de 'keus' nog eenvoudiger.
Ze kunnen nu toch nog mooi wat geld vangen voor processoren? Vraag = hoog, aanbod = laag.

Waarom dan het aanbod weg halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enfin, rest dan nog de vraag - waarom niet gewoon geheel upgraden dan? Nieuw moederbord, nieuwe (moderne) CPU? Wellicht dat je dan goedkoper uit bent.

Hangt een beetje van je wensen af natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
WaWaWiiiiWa schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 01:52:
O.K., ik snap dat het een soortement van schaarste is, maar met dit prijsniveau gaat niemand toch nog zijn oude platform upgraden? Of is dat juist de doelstelling? Dat ze inderdaad hopen dat mensen dan maar i3/5/7 gaan kopen.
Lijkt me vrij duidelijk: de verkoop van hun nieuwe ontwerpen (Core i3/5/7) stimuleren. :P

Ze hopen er bij Intel natuurlijk op dat mensen al na een kort prijsvergelijk tot de conclusie komen dat ze, letterlijk voor hetzelfde geld, net zo goed een i3/5/7 kunnen kopen. Dan moeten de mensen inderdaad vaak ook de rest vervangen (nieuwe socket en zo); maar ze rekenen er uiteraard op dat de psychologie van 'niet dezelfde prijs willen betalen voor een veel mindere CPU' de doorslag zal geven bij je nieuwe aankoop.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WaWaWiiiiWa schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 01:38:
Nou, zoals de titel al uitlegt, zit ik mij te verbazen over de prijzen van intels 'oude' socket 775 processors. Ik heb zelf nu een e5200, en was aan het denken over een upgrade naar een quadcore. Maar wat schetst mijn verbazing, de socket 775 processors zijn qua prijsniveau ongeveer gelijk met twee jaar geleden... voor het geld van een q9550 kan ik nu net zo goed een nieuw amd moederbord kopen met een X4 955, dan ben ik evenveel kwijt, en heb ik nieuwe dingen als usb3 etc. Wat is intels afweging met deze prijs strategie?

offtopic:
edit: Lees de titel net terug, en volgens mij is het niet helemaal lekker nederlands, 'blijven hoog geprijsd' zou beter zijn.
Ik raad de V&A aan :)

Daar komt het grootste deel van mijn spullen vandaan tegenwoordig. Zo heb ik een goed moederbord, een qx9650 en nog wat andere zaken gekocht voor een mooi prijsje. Een quad core 775 moet ook voor jou te vinden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
Bolletje92 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 02:32:
[...]

Misschien jij niet als tweaker zijnde, maar er zijn zat mensen die het nieuw gewoon kopen omdat je dan niet alles hoeft te vervangen. Anders moet je ook nog eens van het oude spul zien af te komen.
Mja, maar is een processor vervangen echt zoveel minder werk, dan een processor en een moederbord vervangen? Ik neem aan dat je toch je moederbord moet loshalen om je CPU koeler te verwijderen...
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 02:36:
Enfin, rest dan nog de vraag - waarom niet gewoon geheel upgraden dan? Nieuw moederbord, nieuwe (moderne) CPU? Wellicht dat je dan goedkoper uit bent.

Hangt een beetje van je wensen af natuurlijk.
Ik had destijds deze e5200 gekocht omdat een quadcore nogal overkill zou zijn, met het idee om dan na een tijdje alsnog een quadcore er in te doen, wanneer ik er meer nut van had en de prijs omlaag zou zijn gegaan. Helaas werkt deze strategie dus niet :P. Als ik geheel zou upgraden dan ben je al gauw 220-250e kwijt. Dat is inderdaad net zo duur als alleen een Q9550, maar ik wilde eigenlijk meer richting de helft van dat bedrag, en had gedacht dat de prijzen ondertussen wel tot die hoogte gedaald zouden zijn, gezien de processors van AMD die altijd in de BBG langs komen.
Lijkt me inderdaad een goed plan.

Verder - Ik vind het gewoon een beetje apart, want bijvoorbeeld als Sony de playstation slim uitbrengt, gaan overal de oude modellen in de uitverkoop. (terwijl die op zijn minst gelijkwaardig is). Het zelfde geldt voor stofzuigers, scheerapparaten, noem maar op. Als er nieuwe modellen zijn, worden oude, zelfs als dezelfde functionaliteit wordt geboden, met korting aangeboden om ze zo snel mogelijk de deur uit te werken. Deze 'wetmatigheid' gaat bij (Intel?) processors dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

WaWaWiiiiWa schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 11:10:
Verder - Ik vind het gewoon een beetje apart, want bijvoorbeeld als Sony de playstation slim uitbrengt, gaan overal de oude modellen in de uitverkoop. (terwijl die op zijn minst gelijkwaardig is). Het zelfde geldt voor stofzuigers, scheerapparaten, noem maar op. Als er nieuwe modellen zijn, worden oude, zelfs als dezelfde functionaliteit wordt geboden, met korting aangeboden om ze zo snel mogelijk de deur uit te werken.
Ben je bekend met het begrip Winkeldochters?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WaWaWiiiiWa schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 11:10:
[...]

Mja, maar is een processor vervangen echt zoveel minder werk, dan een processor en een moederbord vervangen? Ik neem aan dat je toch je moederbord moet loshalen om je CPU koeler te verwijderen...
Hangt af van je CPU koeler. De stock Intel CPU koeler kun je zo losklikken, mobo hoeft er niet voor los.

Bedenk ook dat een andere CPU op zelfde mobo geen OS herinstallatie of zelfs maar andere drivers nodig heeft... het is een stuk makkelijker alles bij elkaar.
[...]

Ik had destijds deze e5200 gekocht omdat een quadcore nogal overkill zou zijn, met het idee om dan na een tijdje alsnog een quadcore er in te doen, wanneer ik er meer nut van had en de prijs omlaag zou zijn gegaan. Helaas werkt deze strategie dus niet :P. Als ik geheel zou upgraden dan ben je al gauw 220-250e kwijt. Dat is inderdaad net zo duur als alleen een Q9550, maar ik wilde eigenlijk meer richting de helft van dat bedrag, en had gedacht dat de prijzen ondertussen wel tot die hoogte gedaald zouden zijn, gezien de processors van AMD die altijd in de BBG langs komen.
IMHO vrij simpel: altijd kopen wat je *nu* nodig hebt en negeer leuke verhaaltjes over de toekomst. In het beste geval zit je in jouw situatie, in het slechtste geval blijken de nieuwe CPUs überhaupt niet op je bord te draaien.

Enige situatie waarin dit niet opgaat is als je zeer vaak wilt upgraden, meermaals per jaar zeg maar, dan is het wel relevant om even vooruit te kijken. Maar als je hooguit eens per twee of drie jaar iets doet kun je beter gewoon oogkleppen opzetten en de beste prijs/prestatieverhouding zoeken ongeacht upgrademogelijkheden, met in het achterhoofd dat je de volgende keer toch alles vernieuwt (en dan je oude meuk doorverkoopt, wat vaak verrassend veel oplevert).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 10:23
Ik denk ook uit garantie kant, zolang die dingen nog geproduceerd worden. is het ook makkelijker om nieuwe cpu's op te sturen van hetzelfde.

Tevens bij kapot gaan buiten garantie, nieuwe cpu erop en klaar. Niet een heel nieuw systeem moeten aanschaffen.

Lijken me genoeg redenen

Verder op het stukje hierboven, ben ik het helemaal mee eens.

Toekomst gericht kijken is alleen leuk als je elk jaar je cpu upgrade, mocht dit langer zijn dan een jaar of 2 zelfs 2 jaar zoals ik. Zijn de top modellen van je socket al zo outdated dat je weer een compleet nieuwe toekomst gerichte set moet gaan zitten kopen.

Zelf hier vorige week nog keuze op moeten maken, 130 euro meer of minder voor mobo cpu geheugen, dat was minder voor i870 en meer voor 920. De cpu's staan vrijwel gelijk aan elkaar. Maar de 130 euro socket goedkoper is niet meer interresant voor developers, en niet toekomst gericht.

Echter als ik een nieuwe cpu koop, wil ik ook minimaal 2x zo snel iets hebben en niet zo'n 1,3x snellere oplossing. Dat heb ik met alle hardware wel zo'n beetje. Dan kom je toch op een compleet nieuwe socket uit. En heb je totaal geen zak aan je toekomst gerichte setjes gehad.

Pak gewoon wat jij nu leuk vindt, en doe dat zo goedkoop mogelijk.

[ Voor 62% gewijzigd door Gatygun op 21-11-2010 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar, potdikkie, ik wil een nieuwe galg... de mijne is na 400 jaar al kapot gegaan! Kan ik nog aanspraak maken op garantie, denk je?

Punt is - je kan ook te ver gaan in maar bij het oude willen blijven. Zelfs al worden exemplaren van je bestaande hardware nog geproduceerd, soms moet je toch echt die oude troep weg doen en voor iets nieuws gaan. Ik zal vast wel nog ergens een 8800 GTX kunnen vinden om de ene die het recent bij me begaf te vervangen, zodat ik weer in SLI kan werken.

Maar, om heel eerlijk te zijn - is toch ook gewoon een zwaar verouderde kaart eigenlijk?... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 10:23
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 03:02:
Maar, potdikkie, ik wil een nieuwe galg... de mijne is na 400 jaar al kapot gegaan! Kan ik nog aanspraak maken op garantie, denk je?

Punt is - je kan ook te ver gaan in maar bij het oude willen blijven. Zelfs al worden exemplaren van je bestaande hardware nog geproduceerd, soms moet je toch echt die oude troep weg doen en voor iets nieuws gaan. Ik zal vast wel nog ergens een 8800 GTX kunnen vinden om de ene die het recent bij me begaf te vervangen, zodat ik weer in SLI kan werken.

Maar, om heel eerlijk te zijn - is toch ook gewoon een zwaar verouderde kaart eigenlijk?... ;)
Je begrijpt zelf wel, dat tweakers mensen over het algemeen zo denken ( inclusief ik ) maar een hoop mensen ook juist weer niet. Hun systeem van 4 jaar geleden is voor hun modern en werkte perfect ( het was tenslotte voor hun toekomst voorbereid ). ze zien dan niet in waarom ze nu in 1x na een dode cpu een compleet nieuw systeem moeten aanschaffen. als voor hun een simpele cpu vernieuwing voldoende is. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gatygun schreef op zondag 21 november 2010 @ 03:12:
ze zien dan niet in waarom ze nu in 1x na een dode cpu een compleet nieuw systeem moeten aanschaffen.
Ignorance is bliss but is no excuse. ;)

Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Oud vs. Nieuw gaat niet op in een situatie waar je een eis hebt van je werkomgeving, die 100% vervuld wordt met bepaalde producten. Dan neem je exact datgene wat doet wat het moet doen. Stel dat je brieven tikt, dan gaat een 5Ghz i7 met stikstofkoeling je niet helpen, want een PowerPC G3 met Yellow Dog Linux doet dat nog ubersnel. Je kan zelfs een Playstation 2 met Playstation Linux en een USB Printer en USB keyboard nemen, en daar mee brieven tikken. Een oude PC (486 bijv) met Windows kan dat ook wel. En anders heb je Amiga nog, en Commodore, en je kan een Apple II nemen. Het punt is dat het z'n werk moet doen, en dat oud/nieuw er niet toe doet.

Natuurlijk zijn er mensen die geilen op nummers, die de geur van nieuwe producten niet kunnen weerstaan, en die pas gelukkig zijn als ze hun taken verrichten op een apparaat dat je het gevoel geeft dat je in een smoking naar een Black Metal concert gegaan bent, zwaar overdressed, onnodig, en totaal onnozel. Maar met die mensen valt niet te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 15:22

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Ik had het zelfde als jou. Wilde graag mijn CPU upgraden, dus kijken in de Pricewatch, daar zag ik dat een mooie quadcore nog steeds enorm duur was. Toen ben ik verder gaan kijken naar een i7, door 100 /150 euro extra uit te geven heb ik er ook een nieuw moederbord en 4Gb Ram geheugen bij.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 03:27:
[...]

Ignorance is bliss but is no excuse. ;)

Klaar.
Je doelt op jezelf neem ik aan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Oude meuk zoals socket 939 dualcore, DDR1 geheugen,... is nog altijd relatief duur tov hoeveel extra rekenkracht en GB geheugen dat je voor hetzelfde geld kan krijgen.

Er zijn eenmaal oude computers waar je voor 50 euro een quick fix (snelle oplossing) kan regelen. Hapert die singlecore teveel als een bepaald proces de hele processor inpalmt? Dualcore lost het op en bijna dubbele performance voor 50 euro. Of wil je van 2 GB naar 4 GB overstappen om Vista eindelijk eens op een normale manier te draaien, ookal 50 euro.

50 euro om je net-niet-compleet-computer een complete computer te maken, is eenmaal goedkoper dan nieuwe mobo, processor en geheugen combinatie te halen.

Ik ga mijn socket 939 bordje, socket 939 dualcore en 4 latjes van 1 GB DDR nog in geld moeten omzetten. Aan eBay afgelopen veilingen cijfermateriaal te zien, valt er tot 200 euro te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
De tweedehands markt voor s755 quadcores is volgens mij ook nog behoorlijk lucratief. Alleen deze week (!) al vijf oproepen op V&A van mensen die een socket 775 quadcore willen, lol. Gezien de andere reacties in dit topic ga ik maar gewoon rustig doorsparen, en dan later maar in één keer een nieuw platform aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nou ja, lucratief...die quadcores waren origineel al niet goedkoop natuurlijk, dus je schrijft er wel degelijk een hoop op af. Maar hun tweedehandswaarde zakt lang niet zo ver als bv een E2140 die je aan de straatstenen niet kwijt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koekoek2003nl schreef op zondag 21 november 2010 @ 04:16:
[...]

Je doelt op jezelf neem ik aan...?
Nee...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet trollen

[ Voor 92% gewijzigd door Edmin op 21-11-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet eigenlijk sowieso nooit meer een een pc kopen met het oog op upgraden over een half jaar of jaar. De gemiddelde serviceduur van de socket is vergelijkbaar met dat van de gemiddelde vlinder. Kwam ik met S939 achter (AMD).
Hoogst irritant omdat het elke keer dan weer een relatief grote investering vraagt, maar kennelijk steekt de markt zo in elkaar.
Pagina: 1