Windows 2008 traag vanaf SMB share + hoge CPU load

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:56
Ik snap het hier niet meer:

Ik heb een server draaien met Windows 2008 32 bits er op, gigabit netwerkkaart er in. Via FTP kan ik hier rustig met > 70mb/sec data vanaf halen, dus hiermee concludeer ik, dat de bekabeling/switches ok is (allemaal cat 5e).

Echter, dezelfde data van een share ophalen van die server, is een ramp: boven de 20mb/sec kom ik niet, maar nog vreemder: zowel op de server, als op de client (verschillende clients, alle windows 7 64 bits, geprobeerd, allemaal hetzelfde gedrag), gaat de CPU naar de 100% load, bijna allemaal kernel time. Alsof ze niet helemaal dezelfde taal babbelen onderling en er een hoop pakketjes opnieuw moeten ofzo.

De clients onderling hebben geen probleem (> 60mb/sec transfer, en laag cpu gebruik). Ik verdenk dus de server, en nog meer Windows 2008, aangezien het met Windows 2003 gewoon snel werkte.

Wat heb ik gedaan op deze gefrustreerde avond om dit te verhelpen wat allemaal niet hielp?
IPv6 uitgezet
Green ethernet uitgezet (whatever that may be...)
Receive side scaling uitgezet
IPv4 Checksum Offload uitgezet

Iemand een idee...?

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

laatste service packs staan er op? 2k8 had initieel best wat problemen met smb...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
Ja, alle updates staan er op. 't Is wel R1 van 2008, R2 kan ik er niet op krijgen, aangezien de Atom N270 in m'n server max 32bits doet (en R2 alleen in 64 bits te krijgen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

misschien is he server wat ondergedimensioneerd? Je moet een atom niet willen vergelijken met echte server CPU's hé

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
Nee, dat begrijp ik, maar toen er nog 2003 op stond, kon ik er rustig > 60mb/sec vanaf halen zonder dat de cpu boven de 50% kwam. Nu is dat ineens onmogelijk, bij 20mb/sec al 100% cpu, dat lijkt me toch niet normaal.

Zeker omdat de client (zowel een Atom 330 systeem, als een i720), ook ineens hoog cpu gebruik gaan vertonen (de D330 op 100% op 1 core, en i720 zie je ook ineens op 1 core naar de 30% schieten) zodra je iets van de server haalt.

De D330 en i720 onderling kunnen rustig op 70 mb/sec dingen uitwisselen zonder dat de cpu veel hoeft te doen.

Niet voor alles is 3Ghz nodig ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Wallie op 20-11-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je kan door middel van een regkey of een Local policy SMB2 uitschakelen en zo forceren dat er alleen van SMBv1 gebruik wordt gemaakt en zo eens kijken of dat verbetering oplevert?
Locate and then click the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services
3. Click LanmanServer.
4. Click Parameters.
5. Right-click to add a new DWORD (32 bit) Value.
6. Enter smb2 in the Name data field, and change the Value data field to 0.
7. Exit.
8. Restart the "Server" service
Al zou je met alleen win7 clients met SMBv2 beter uit de voeten kunnen...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
alt-92 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 12:40:
Je kan door middel van een regkey of een Local policy SMB2 uitschakelen en zo forceren dat er alleen van SMBv1 gebruik wordt gemaakt en zo eens kijken of dat verbetering oplevert?

[...]

Al zou je met alleen win7 clients met SMBv2 beter uit de voeten kunnen...
Nou, net eens even geprobeerd: dat helpt best wel... met SMBv1 gaat ie weer > 50mb/sec en de cpu is een stuk minder belast.
Weet iemand wat het verschil is tussen SMBv2 en v1? En waarom v2 zoveel cpu intensiever is?

Pagina: 1