Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-06 09:46
Beste ,

Ik heb nog altijd win 98 se ,vroeger had ik een licentie van mijn werk nl Norton antivirus.
Ik ben ondertussen op brugpensioen en mijn komputer heb ik opnieuw moeten formateren , Dus ben de licentie kwijt :+ .Win 98 se is voor mij meer dan voldoende als internet computer .
Weet er iemand waar ik een gratis antivirus programma kan downloaden , en misschien de link waar ik het kan downloaden .
Ik weet dat ik door jullie steeds geholpen wordt .
Alvast bedankt op voorhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
offtopic:
Win98SE? Zou je niet beter kunnen overstappen naar XP (of Ubuntu als je het gratis wilt houden, doet het prima!)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:46
Het lijkt me sterk dat een antirvirus programma nog ondersteuning heeft voor Windows 98. Met XP of Windows 7 zou je gebruik kunnen maken van de gratis editie van AVG, of een ander antivirus-programma.

Zouden de virussen nog wel werken op 98? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188785

Sterker! Met een recentere Windows-versie kan je Microsoft Security Essentials gebruiken, een anti-malwareprogramma dat wordt (werd?) bestempeld als één van de beste in zijn categorie (gratis). Ik gebruik het zelf met plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Er lijkt genoeg te vinden te zijn.

AVG bijvoorbeeld.

Maar ik geeft toe dat XP toch wel een flink stuk stabieler/robuuster is dan 98. Heeft er hier niet iemand een licentietje over?

Op Marktplaats claimt men 'legale' versies voor tien euri te verkopen. Geloven we dat? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Windows 98 voldoende als internetcomputer? Dan vraag ik me ook af welke browser je nog gebruikt, om maar te zwijgen over dingen als flash...

Nee als je ergens wel een redelijk up-to-date computer voor wilt hebben is het internet. Veiligheid, stabiliteit, gebruiksvriendelijkheid en het goed kunnen weergeven van webpagina's.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Bedankt iedereen, ik ga kijken naar de tip van CaptJack Sparrow AVG lijkt me wel iets , heb het even aangeklikt . Misschien hebben julli wel gelijk om toch eens over te schakelen naar winXP ,maar ben het nu zo gewoon

Bedankt iedereen , maar als jullie nog tips hebben laat maar komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:28

neanderthaler

Are friends electric?

En omdat het officieel niet mag, gaan we het hier ook niet posten ;)

[ Voor 86% gewijzigd door iisschots op 26-11-2010 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231952

Avast 4.8 Home werkt waarschijnlijk nog wel. Uit de handleiding:
For a computer running Windows® 95/98/Me:
486 Processor, 32MB RAM and 100MB of free hard disk space.
Maar misschien is het verstandiger over te stappen naar een computer met Windows 7. Er is namelijk geen support en updates meer voor Windows 98 SE sinds 2006:
http://www.microsoft.com/windows/support/endofsupport.mspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

Juist xp lijkt me dat wel tegenvallen, met re-activatie op andere hardware enzo ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 383642

Laat hem lekker Win98SE draaien als hij daar tevreden mee is, lijkt de marketing machine van Microsoft wel hier.

Gratis virusscanner voor Windows 98: http://www.av.eu/nl/avast...st_antivirus_Home_Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Anoniem: 383642 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:41:
Laat hem lekker Win98SE draaien als hij daar tevreden mee is, lijkt de marketing machine van Microsoft wel hier.
Ik vind het tussen de storm van nieuw, nieuwer, nieuwst hier ook wel eens verfrissend. Het doet wat het moet doen, het kost niets, dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor een beetje internetten is '98 ook goed zat. We zitten allemaal wel eens met onze mobieltjes te browsen en dat biedt minder mogelijkheden met moderne websites. Bovendien kun je in '98 gewoon de nieuwste firefox browser installeren. Alleen de veiligheidsupdates ontbreken al een paar jaar :p

Als het alleen een beetje internetten en e-mailen is zou ik er ook Ubuntu op gooien. Dat ziet er gebruiksvriendelijk uit, is gratis en zolang je geen specifieke software voor Windows 98 hebt waar je afhankelijk van bent werkt dat net zo goed en veiliger.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:44:
[...]

Ik vind het tussen de storm van nieuw, nieuwer, nieuwst hier ook wel eens verfrissend. Het doet wat het moet doen, het kost niets, dus waarom niet?
Sja de vraag is dus of het doet wat het moet doen :)
De nieuwste browser die je kunt installeren is denk ik IE6, dat laat toch voort op heel veel sites steekjes vallen :)
Idem voor flash die is ook al heel lang niet meer beschikbaar voor W98.

Maar toch, proberen staat vrij :)
Marzman schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:53:
Bovendien kun je in '98 gewoon de nieuwste firefox browser installeren. Alleen de veiligheidsupdates ontbreken al een paar jaar :p
Misschien als je flink wat dingen gaat hacken ?
Maar standaard kun je firefox 3 al niet meer op w98 installeren

[ Voor 24% gewijzigd door heuveltje op 19-11-2010 21:58 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

heuveltje schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:56:
[...]

Sja de vraag is dus of het doet wat het moet doen :)
De nieuwste browser die je kunt installeren is denk ik IE6, dat laat toch voort op heel veel sites steekjes vallen :)
Idem voor flash die is ook al heel lang niet meer beschikbaar voor W98.

Maar toch, proberen staat vrij :)
Je kan gewoon Firefox gebruiken natuurlijk.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379651

Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:44:
Omdat het niet meer wordt ondersteund door softwaremakers, althans, niet vanzelfsprekend meer. En daarom de keuze in software beperkt is. Om maar niet te spreken van eventuele beveiligingsrisico's die dat op zijn beurt weer met zich meebrengt.

Zondermeer deel ik je mening dat altijd maar het nieuwste van het nieuwste te willen heel kinderachtig kan zijn, maar, er is ook zoiets als overdrijven de andere richting uit.

Iemand stelde al Linux voor als alternatief - mij lijkt dat een heel zinnig compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Marzman schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:58:
[...]

Je kan gewoon Firefox gebruiken natuurlijk.
Dat kan dus niet !

Systeemvereisten voor Firefox 3.6
Windows Besturingssystemen

* Windows 2000
* Windows XP
* Windows Server 2003
* Windows Vista
* Windows 7

Firefox 2 is de laatste die w98 ondersteunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Anoniem: 188785 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:58:
Sterker! Met een recentere Windows-versie kan je Microsoft Security Essentials gebruiken, een anti-malwareprogramma dat wordt (werd?) bestempeld als één van de beste in zijn categorie (gratis). Ik gebruik het zelf met plezier.
Security essentials is met 5 minuten omzeild :/

Lees ook even [Virusscanners] Discussietopic deel 4

Zoek ook even op Google met Free windows 98 antivirus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379651 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 22:00:
Omdat het niet meer wordt ondersteund door softwaremakers, althans, niet vanzelfsprekend meer. En daarom de keuze in software beperkt is. Om maar niet te spreken van eventuele beveiligingsrisico's die dat op zijn beurt weer met zich meebrengt.

Zondermeer deel ik je mening dat altijd maar het nieuwste van het nieuwste te willen heel kinderachtig kan zijn, maar, er is ook zoiets als overdrijven de andere richting uit.
Dat valt natuurlijk geschikt mee. Als jij de software hebt die je wil draaien dan is er niets aan de hand. Blijkbaar zijn er nog prima antivirusoplossingen verkrijgbaar voor Windows '98. Je moet geen CS5 willen gaan draaien, nee, maar dat is evident.

Sowieso worden er geen of nauwelijks virussen (meer) ontwikkeld voor '98, dus het probleem is niet zo groot als het lijkt.
Iemand stelde al Linux voor als alternatief - mij lijkt dat een heel zinnig compromis.
Mits je een beetje computervaardig bent lijkt dat me een heel behoorlijk alternatief, inderdaad. Dan heb je ook dingen als plug-and-play memorysticks (geen drivers installeren d:)b ) en nog meer van dat soort kleine dingen die het leven flink aangenamer maken. Het hangt wel heel erg van de software waar je afhankelijk van bent af. Bovendien heb je erg weinig kans op virussen, dat is wel fijn.

Als ik niet zo afhankelijk was van Windows based ontwerppakketten (ja, voor de Mac, maar daar begin ik niet aan) dan was ik al lang overgestapt.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 19-11-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mits je een beetje computervaardig bent lijkt dat me een heel behoorlijk alternatief, inderdaad.
Ubuntu vereist relatief weinig computervaardigheid tegenwoordig.

Maar, je brengt wel een enorm belangrijk punt ter sprake -
Als ik niet zo afhankelijk was van Windows based ontwerppakketten
Hetzelfde geldt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379651 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 23:52:
Ubuntu vereist relatief weinig computervaardigheid tegenwoordig.
Het installeren niet nee, maar alles op orde krijgen zoals jij dat wil wel. Je moet niet vergeten dat de meeste mensen Windows gewend zijn. Wil je er (al is het tegenwoordig allemaal zo simpel) wat tijd in steken en ook sommige dingen op Google even opzoeken is het geen probleem, maar iemand als bijvoorbeeld mijn vader reken in wel tot de computervaardigen, maar die zou ik geen Ubuntu (of in dit geval Xubuntu) aanraden.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 20-11-2010 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Win98 zou ik niet meer gebruiken, zeker als je betalingen(internet bankieren, paypal, etc) doet op het internet.

Linux is wel te doen tegenwoordig, bijna alles is grafisch te doen.
Wat voor een pc heeft topic maker? Nvidia en ati grafische kaarten worden zeer goed ondersteund.

Ubuntu is zeer goed.
Na installatie van ubuntu dit doen, http://sites.google.com/site/computertip/directdoen, je hoeft niet alles te doen, maar de multimedia codecs/flash installatie is zeer handig.

Anders linux mint, hier heb je multimedia codecs al geinstalleerd.

Bij een oude pc kun je linux mint lxde proberen, deze loopt ook op oudere pc's nog snel.

Linux heeft geen virusscanner en geen firewall nodig, en ja dan is hij nog veilig.

http://forum.ubuntu-nl.org/ dit is de linux forum indien je hier meer over wilt lezen/leren.

Edit: xubuntu is toch zwaarder dan iedereen denk, lxde mint is beter.

[ Voor 17% gewijzigd door jan99999 op 20-11-2010 05:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jan99999 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 05:11:
Ubuntu is zeer goed.
Na installatie van ubuntu dit doen, http://sites.google.com/site/computertip/directdoen, je hoeft niet alles te doen, maar de multimedia codecs/flash installatie is zeer handig.
Ik zou dan voor Xubuntu gaan, dat is meer bedoeld voor low-power systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 00:56:
maar iemand als bijvoorbeeld mijn vader reken in wel tot de computervaardigen, maar die zou ik geen Ubuntu (of in dit geval Xubuntu) aanraden.
Niet iedereen houdt er dezelfde definitie van computervaardigheid op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379651 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 05:18:
Niet iedereen houdt er dezelfde definitie van computervaardigheid op na.
Het lijkt me evident dat daar gradaties in bestaan, maar ik wilde vooral aangeven dat als je geen zin hebt om af en toe wat zaken op Google op te moeten zoeken om uit te zoeken hoe het werkt, je niet aan Ubuntu of een variant moet beginnen en het lekker moet houden bij wat je kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 05:26:
[...]

Het lijkt me evident dat daar gradaties in bestaan, maar ik wilde vooral aangeven dat als je geen zin hebt om af en toe wat zaken op Google op te moeten zoeken om uit te zoeken hoe het werkt, je niet aan Ubuntu of een variant moet beginnen en het lekker moet houden bij wat je kent.
Het hele ontwerp van Ubuntu is er op geënt om gebruiksvriendelijk te zijn. Het zou nou zo jammer zijn als nu zou blijken dat het toch niet had gewerkt, de filosofie er achter. ;)

And that's me done with this little thread. Carry on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379651 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 06:10:
Het hele ontwerp van Ubuntu is er op geënt om gebruiksvriendelijk te zijn. Het zou nou zo jammer zijn als nu zou blijken dat het toch niet had gewerkt, de filosofie er achter. ;)
Alles wat ik zeg is dat je als leek die gewend is aan Windows toch even zin moet hebben om dingen uit te zoeken en er aan te wennen. Hoe gebruiksvriendelijk het ook allemaal bedoeld is. That's all.

Ik zou het wel aanraden, maar je moet er zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
Beste vrienden ,

Bedankt iedereen voor de grote respons dit ik heb gekregen op mijn vraag
Ik ga alles eens goed bekijken .
Fijne mensen zijn jullie .
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137469

Misschien een beetje laat...

ScriptDefender

http://www.analogx.com/co...stem/sdefend/Freeware.htm

SpywareBlaster

http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

AV on-demand only

http://www.clamwin.com/

Welke browser gebruik je???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 07:12:
[...]

Alles wat ik zeg is dat je als leek die gewend is aan Windows toch even zin moet hebben om dingen uit te zoeken en er aan te wennen. Hoe gebruiksvriendelijk het ook allemaal bedoeld is. That's all.

Ik zou het wel aanraden, maar je moet er zin in hebben.
Voor internetten en e-mailen? Volgens mij valt dat wel mee met Ubuntu. Het is niet ingewikkelder dan het installeren van Win98, het wordt anders als je specifieke soft- of hardware perse wilt gebruiken, dan kan het inderdaad zijn dat je jezelf er in moet gaan verdiepen (maar bij Win98 wordt dat nog latiger als je nieuwe hardware koopt :p )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierredorado
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-06 08:47
Daar is VA voor. Ook al heb je het daar te koop staan zijn linkjes hier niet gewenst

[ Voor 84% gewijzigd door iisschots op 26-11-2010 16:27 ]

6D | 15-30 2.8 Tamron | 50 1.4 | 580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 23:56:
Voor internetten en e-mailen? Volgens mij valt dat wel mee met Ubuntu. Het is niet ingewikkelder dan het installeren van Win98, het wordt anders als je specifieke soft- of hardware perse wilt gebruiken, dan kan het inderdaad zijn dat je jezelf er in moet gaan verdiepen (maar bij Win98 wordt dat nog latiger als je nieuwe hardware koopt :p )
Voor veel mensen is ingewikkelder of minder ingewikkeld niet relevant, daar valt het uiteen in bekend en onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:01
nvm :')

[ Voor 93% gewijzigd door Isdatzo op 26-11-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:18

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Anoniem: 383642 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:41:
Dat kun je idd doen ware het niet dat het OS al tijden end of life en end of support is. Beveiligingsgaten worden daardoor niet meer gepatched, vrijwel geen enkele software ondersteund het OS nog en nergens kun je, in geval van problemen, nog aankloppen voor officiële support waardoor je altijd in de hobby sfeer zult blijven steken. Met name het eerste argument zou mij absoluut achter de oren doen krabben mbt hoe slim het nog is om een OS als dat aan Internet te knopen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 383642

Bor de Wollef schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 23:39:
[...]

Dat kun je idd doen ware het niet dat het OS al tijden end of life en end of support is. Beveiligingsgaten worden daardoor niet meer gepatched
Lekker belangrijk hij gebruikt het alleen voor internet, op een enkeling na gebruikt niemand meer Win98 waardoor het niet interessant is voor hackers en virusschrijvers.
vrijwel geen enkele software ondersteund het OS nog en nergens kun je, in geval van problemen, nog aankloppen voor officiële support waardoor je altijd in de hobby sfeer zult blijven steken.
Als je vindingrijk bent is het niet zo moeilijk om moderne software te vinden wat nog werkt op Win98 en heb je de naam van de topic starter gezien? Met Windows zal je sowieso altijd in de hobby sfeer blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 383642 schreef op maandag 29 november 2010 @ 19:13:
Lekker belangrijk hij gebruikt het alleen voor internet, op een enkeling na gebruikt niemand meer Win98 waardoor het niet interessant is voor hackers en virusschrijvers.
Ik mag hopen dat je snapt waarom ik in een deuk lig bij het lezen van het eerste deel van die zin.

Dat enkel Internetgebruik geen enkele reden is om niet gewoon een end of life OS te gebruiken. Het is juist precies de reden om er ver vandaan bij te blijven. Het tweede deel van de zin is natuurlijk nog grotere onzin.

Dat het niet veel meer wordt gebruikt doet niets af aan het feit dat het gebruik maakt van technologieën die ook in Windows 7 worden gebruikt. Zaken die inherent kwetsbaar zijn, zuiver en alleen omdat iedere vorm van communicatie tussen twee verschillende machines een ingang vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Als het nog niet voorbij is gekomen: probeer ook eens,als je AVG toch niet ziet zitten,Avast. :Y
en anders kijk je hier nog eens even. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
ik denk dat je niet persee een anti-virus nodig hebt want want wie gaat er nu nog een virus maken voor windows 9x

firefox 2.0.0.20 ondersteunt vast nog wel win9x en dan zou je flash ook kunnen installeren.

en als je wel een virus-scanner wilt draaien draai dan gewoon een oude versie van een open-source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

dezejongeman schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:21:
ik denk dat je niet persee een anti-virus nodig hebt want want wie gaat er nu nog een virus maken voor windows 9x

firefox 2.0.0.20 ondersteunt vast nog wel win9x en dan zou je flash ook kunnen installeren.

en als je wel een virus-scanner wilt draaien draai dan gewoon een oude versie van een open-source.
Er hoeven ook geen nieuwe virussen gemaakt te worden, win98 heeft al 1000'en bestaande virussen en wormen waar het vatbaar voor is !
Om nog niet te spreken over oudere versies van browsers en flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:29

Aganim

I have a cunning plan..

Om nog niet te spreken over oudere versies van browsers en flash.
Voor Flash zal je inderdaad moeten blijven hangen bij versie 9. Qua browsers: Opera biedt nog altijd ondersteuning voor W98SE, dus dat is geen enkel probleem.
Pagina: 1