Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zo 2x per dag en soms dagen lang niet hangt mijn pc. Het beeld blijft staan, en verder functioneerd niets meer, met uitzondering van de reset knop. Veder blijft af en toe het moederbord tijdens het boot process, dus nog voor windows geladen wordt, hangen.

Deze verschijnselen zijn sinds een week of 6 opgetreden. Het is begonnen met totaal nier meer opstarten van de pc, dit heb ik toen weten te "repareren" door een CMOS clear van het moederbord . Er was toen geen nieuwe hardware gekocht. Voor de zekerheid heb ik vandaag windows 7 overnieuw geinstalleerd. Maar helaas na een paar uur dezelfde problemen tegengekomen.

Ook gedraaid met 1 harddisk en alle usb zaken eruit, geen verschil.

Hardware :

Moederboard : Gigabyte ga-p55m-ud2, 4GB DDR3, Intel i5-750 niet overclocked
Grafisch : Nvidia gtx 460 1GB
Opslag : 2x 640GB hardisk, 1x 64gb Supertalent Ultradrive GX SSD
Power : Enermax Liberty 400w

Persoonlijk denk ik dat het probleem bij het moederbord zit, maar ik heb (gelukkig) weinig ervaring met niet werkende pc's dus alle advies is welkom, voor ik onderdelen ga bestellen.

Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Wat bedoel je met dat je mobo blijft hangen voor het booten van Windows? Je pc wil gewoon niet booten? Dat hoeft niet persee je mobo te zijn, ook je HDD, geheugen en voeding zijn kandidaten wat mij betreft. Kwestie van testen om zaken uit te gaan sluiten. Download de Ultimate Boot CD, daar staan tools op voor het testen zowel je HDD als je geheugen.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resma
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-08 20:56
Het kan zoveel zijn. Kijk eens bij het topic Hangen en Opstartproblemen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Je bent op de goede weg door middels uitsluiting steeds dichter bij de oorzaak te komen. Het kan natuurlijk het mainboard zijn, maar bijvoorbeeld ook het geheugen (enkel bankje proberen), maar ook instabiliteit van de voeding. Ik heb zelfs wel eens een defecte videokaart mijn systeem doen hangen als hij warm werd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Met het hangen van het moederbord vóór het laden van windows bedoel ik dat hij tijdens het opstart process ergens in de eerste paar regels blijft hangen, nog voor het detecteren van de drives. De drives heb ik uitgesloten als oorzaak.

Als de voeding het probleem zou zijn, zou ik de meeste hangers verwachten tijdens gamen, en dat is niet het geval. Aan de andere kant is de voeding niet de jongste meer.

Ik zal eens met 1 bankje geheugen proberen.

"jammer" is dat het maar zo af en toe optreed, dus dat het testen lastig is.

[ Voor 5% gewijzigd door HaseMike op 20-11-2010 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
staat je geheugen wel goed ingesteld?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Je sluit de voeding uit door niet te testen, hier maak je een fout.
Indien je het zeker wilt weten, dan vervang je de voeding(lenen).
Voeding kunnen rare fouten geven welke niet te meten zijn, en alleen door uitwisselen te herkennen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Geheugen staat op auto (spd) net nagekeken. Vond nog wel een "performance" optie die op "normal, turbo, extreme" kan staan. Staat standaard op turbo heb ik nu op normal gezet. Deze optie heeft echter altijd zo gestaan.

Voeding : Heb nog een andere pc maar helaas kan ik daarvan de voeding niet gebruiken omdat die geen aansluitingen heeft voor de grafische kaart. Een voeding lenen kan ik hier ik diep donker duitsland wel vergeten, veel communicatie vind hier nog plaats met worst en bier ipv internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Altijd handig om nog een goedkoop Videokaartje te hebben, liefst PCI maar PCIe mag natuurlijk ook ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Ik meld maar even de oplossing, wie weet heeft iemand er wat aan :

Het probleem bleek een langzaam defect rakende harddisk : Windows bleef hangen omdat de i/o niet lukte, na wat meer geduld (zo'n 2 minuten) kreeg ik dan een io Error. Enige dagen geleden kwam er een SMART event van de disk, waarna ik hem heb opgestuurd voor RMA.

Met tijdelijke andere disk er nu in heb ik 0 problemen.

Dank voor de suggesties !

*edit* Zoals altijd te vroeg positief geweest : Nu weer "page fault in non paged area". Geheugen ? Driver? de sneeuw buiten ?

[ Voor 13% gewijzigd door HaseMike op 29-11-2010 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resma
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-08 20:56
Page faults zijn geheugen related.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Welk type/merk intern geheugen heb je en hoeveel spanning staat er op in je bios? Na een bios reset zou de spanning zo maar naar 1.5 V kunnen zijn gegaan terwijl bijvoorbeeld OCZ geheugen vaak 1.65 V (LV variant) nodig heeft.

En memtest draaien kan in dit geval handig zijn om je interne geheugen te testen

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 30-11-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:49
De pc die ik voor me pa in elkaar geschroeft had exact hetzelfde probleem. (ook met i7 750 en P55-UD2m)
Hier heeft een bios update het probleem verholpen.
Probeer dus je bios te updaten naar de laatste versie ;)

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Ik zal morgen eerst even kijken of er nog een update voor de bios is, en zo niet draai ik een paar uur memtest !

Thx en ik koppel wel weer terug als ik wat nieuws vind of het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
laatst exact hetzelfde probleem gehad op mijn vriendin's pc, bleek uiteindelijk haar geheugen te zijn(ocz 1600mhz).

Vreemde was dat haar pc makkelijk 6 uur kon benchen met prima95,occt of memtest zonder problemen om vervolgens de dag erna te crashen met alleen winamp en firefox open.

[ Voor 5% gewijzigd door Verderf op 30-11-2010 19:55 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Lastig probleem hoor, bios is laatste versie, geen memtest problemen. Ben even nagegaan wat er na een week veranderd is : Gamepad toegevoegd : Hama x-style rf. Heb hem er maar even afgehaald maar lijkt me wel erg sterk dat daar iets me mis zou zijn. Volgens vele websites kan nonpaged area ook een driver issue zijn. Maar goed geheugen is tegenwoordig weer goedkoop dus als ik problemen blijf houden swap ik het geheugen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ik over het laatst ook gehad.

ik sloot bij mij de hardeschijf uit omdat de computer in de bios fase bleef hangen, hij raakte zelfs niet tot aan het eigenlijke opstarten.

Nieuw moederbord gekocht, HELAAS is het de harde schijf die de fout veroorzaakt.
Stom dat ik het dus veel te laat heb kunnen vaststellen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 17:24
tijd terug gehad dat PC regelmatig vastliep bij booten in Windows XP. Zag al desktop maar dan *poef* vast

nieuw batterijtje in, probleem nooit meer gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Weer stabiel voor zolang het duurt :

- Per vergissing intel rapid storage manager installed ipv intel matrix storage manager
- Hama driver verwijderd en gebruik nu standaard MS driver voor gamepad

Alles lijkt nu weer stabiel : Draai weer Opera, Sabnzbd download, norton2011 en NFSHP tegelijk en zonder problemen.

Draai de duimen dat het nu weer stabiel is, zoals de pc al bijna een jaar deed.

*edit* Net na de enter, krijg ik weer een bsod. Het houdt niet op maar deze keer tijd genoeg om te zien wat het was : rt64win7.sys = Driver van realtek netwerk chip, nieuwe driver installed n.a.v. diverse zelfde bsods die gemeld worden op forums, en we zien wel weer verder.

Ik denk echter dat er iets hardware matig mis moet zijn, deze pc heeft immers een jaar gedraaid zonder problemen en zonder dat ik van alles met drivers moet doen. Krijg grote neiging om het MB + Mem op ebay te zetten en een nieuw setje aan te schaffen.

[ Voor 40% gewijzigd door HaseMike op 01-12-2010 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dealextreme.com
pci kaart die al je hardware probleempjes via een code uitleest ;)
boot pc niet ? kaart erin , pc aan , en kaart leest uit wat er niet goed is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Uiteindelijke oplossing : Nieuw moederbord + geheugen gekocht, oude + nieuwe Ram werken prima in nieuw moederbord, conclusie : Oude moederbord naar z'n grootje. Lang geduurd maar nu voor weinig $ alles weer op orde.

Thx voor de hulp !
Pagina: 1