Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Vandaag heb ik (tweedehands) een nieuwe videokaart gekocht, de HD4870 van Sapphire.

Mijn vorige videokaart was een HD3850. Alvast de rest van mijn systeem:
Intel E5300
MSI P43 NEO
Enermax Noisetaker 375 watt (2 +12v rails, per rail 18A)

Voordat ik de goede drivers had geïnstalleerd, werkte alles prima. Maar zodra ik de drivers had geïnstalleerd krijg ik elke keer dat ik Windows 7 opstart een BSOD. Deze error krijg ik: STOP 0x00000116, atikmpag.sys. Ik krijg dat dus alleen als de goede drivers zijn geïnstalleerd. Ik kan dus ook in safe mode booten omdat hij dan de drivers niet laad. Soms blijft hij gewoon hangen daar. Moet ik nog even wat vaker proberen om daar zeker van te zijn.

Het rare is dat Ubuntu ook niet opstart (freezt vlak voor het laden van X.org). Nog raarder is dat hij dat bij mijn oude videokaart ook deed. Ik ben er wss pas achter gekomen dat dat vooral kwam door de overclock van mijn CPU die niet stabiel was. Sinds ik weer op stock draai (sinds ongeveer een weekje) heb ik dat verder niet meer gehad. Nu is het alleen dus weer terug...

Zou dit kunnen komen doordat mijn voeding het niet trekt? Ik weet dat 375 watt niet veel is voor mijn setup maar Enermax is toch wel een A-merk en hij heeft 2 +12v rails met 18A per rail. Dat is meer dan sommige voedingen van andere (redelijke) merken die meer watt hebben. Het lijkt me ook een beetje vreemd, omdat hij het wel doet als de drivers niet zijn geïnstalleerd en mijn computer niet uitvalt of zo... Ik heb ook al gemeten met een (niet geijkte!) multimeter aan een molexje en dan krijg ik gewoon de hele tijd stabiel zo'n +13v op de +12v rail. Ik snap dat dat natuurlijk niet kan kloppen, maar het feit dat het stabiel is zegt wel wat lijkt me.

Of is de kaart gewoon kapot? Zou natuurlijk kunnen aangezien ik hem tweedehands heb gekocht.

Graag jullie hulp, ik ben erg teleurgesteld dat mijn nieuwe kaart niet werkt...

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 19-11-2010 18:57 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydroxide
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:43
Lijkt me sterk dat hij het niet doet als je de drivers wel installeert, power heeft hij waarschijnlijk genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Qua power zit ik toch een beetje krap, vooral als je puur en alleen naar het wattage van mijn voeding kijkt. (Maar 375 watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ik ben er bijna zeker van dat het aan mijn voeding ligt, die te zwak is. Zie ook mijn andere topic op de AMD forums: http://forums.amd.com/for...catid=260&threadid=142539

Kan iemand bevestigen dat de error die ik krijg ook daadwerkelijk komt door een te zwakke voeding? Voordat ik een nieuwe voeding koop moet ik namelijk wel zeker weten dat die het probleem op oplost. Heb niet veel geld als 14-jarige, vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suomi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:31
Ik weet het niet maar ik zou eerder voor kapotte kaart gaan.
375 Watt moet lijkt me genoeg zijn hoor, Heb zat mensen Hd 5770 etc
Gezien die goed werkte met standaard 300Watt voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CPU even underclocken? Dan verbruikt 'ie al wat minder en als 'ie het dan wel doet dan lijkt het me wel duidelijk. Als 'ie het dan nog steeds niet doet weet je natuurlijk nog niks, maar goed.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Hmm dat is wel een goede tip, ga ik even proberen.

@Reistje: Een HD5770 is ook een heel stuk zuiniger dan een HD4870. Ongeveer even snel, maar de HD5770 verbruikt een stuk minder.

EDIT: Heb het net geprobeerd, en ik kon in Ubuntu komen met mijn HD4870! Toen probeerde ik Windows ook te booten, maar dat lukte helaas niet. Hij bleef gewoon hangen op "Starting Windows" met dat Windows logo erboven.
Daarna heb ik weer geprobeerd Ubuntu te booten, maar dat wilde ook niet meer toen :(

Het lukte maar 1 keer dus. Maar dat vind ik toch wel een bewijs dat het aan de voeding ligt. De ene keer dat het lukte kon de voeding, met CPU-underclock, net even genoeg stroom leveren om te booten.

[ Voor 114% gewijzigd door Compizfox op 20-11-2010 14:12 ]

Pagina: 1