Gegroet, medetweakers!
Ik ben bezig met een project voor school, maar aangezien ik eigenlijk slecht ben in programmeren heb ik daar hulp bij nodig. Overigens betekent dit niet dat ik jullie vraag mijn huiswerk te doen, maar enige hints zou ik op prijs stellen
De opdracht is om, aan de hand van een eerder gemaakte rente-applet, een grafiek te tekenen. Die grafiek zou moeten schalen en dergelijke ('idiot proof'), zodat extreme waarden niet van het scherm verdwijnen.
Ik neem aan dat ik mijn code hier kan neerplempen, dus zonder langer wachten:
Relevante code
Als je deze code test, en bij kapitaal, rente en termijnen respectievelijk 100, 20 en 20 invult, komen er nog enigszins nette waarden uit. However, als ik andere waarden invoer, loopt de grafiek plots door de 'tabel' heen. Dit had ik als het goed is _niet_ op mijn andere computer, maargoed.
Hoe lost ik dit op?
Daarnaast, het schalen is mij door de leraar uitgelegd, enigszins, maar ik snap er eerlijk gezegd maar weinig van. De uitleg die hij ons gaf (in de vorm van een stukje code) was als volgt:
Het probleem bij mij is dan, dat ik niet weet wat ik ermee moet doen
Wat ik eruit begrijp is dat je de van de ymax het eindkapitaal wilt maken (of juist andersom?)
Maar ik snap ook het systeem van double hh enzovoort niet...
Wellicht kan iemand mij opheldering hierover geven
Ik ben bezig met een project voor school, maar aangezien ik eigenlijk slecht ben in programmeren heb ik daar hulp bij nodig. Overigens betekent dit niet dat ik jullie vraag mijn huiswerk te doen, maar enige hints zou ik op prijs stellen
De opdracht is om, aan de hand van een eerder gemaakte rente-applet, een grafiek te tekenen. Die grafiek zou moeten schalen en dergelijke ('idiot proof'), zodat extreme waarden niet van het scherm verdwijnen.
Ik neem aan dat ik mijn code hier kan neerplempen, dus zonder langer wachten:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| public void paint(Graphics g) { int xmax; int ymax; ymax = (this.getHeight()); xmax = (this.getWidth()); int beginkapitaal = Integer.parseInt(beginkapitaalVeld.getText()); int rente = Integer.parseInt(renteVeld.getText()); int termijnen = Integer.parseInt(termijnenVeld.getText()); int kapitaal = beginkapitaal; x = 0; ymax = eindkapitaal; do { kapitaal = kapitaal + (kapitaal * rente/100); xx = (int) (x*30.0); yy = (int) (kapitaal*1.0); g.drawLine((xx), (ymax), (xx), ((ymax)-yy)); x=x + 1; } while (x <= termijnen); } |
Relevante code
Als je deze code test, en bij kapitaal, rente en termijnen respectievelijk 100, 20 en 20 invult, komen er nog enigszins nette waarden uit. However, als ik andere waarden invoer, loopt de grafiek plots door de 'tabel' heen. Dit had ik als het goed is _niet_ op mijn andere computer, maargoed.
Hoe lost ik dit op?
Daarnaast, het schalen is mij door de leraar uitgelegd, enigszins, maar ik snap er eerlijk gezegd maar weinig van. De uitleg die hij ons gaf (in de vorm van een stukje code) was als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Stel, je eindkapitaal is 10.000 (pixels, lekker makkelijk) ymax = eindkapitaal; int ymax = this.getHeight; - double hh - int h; - k = k + (k*r) (Kapitaal en Rente) - hh = (double) k / (double) eindkapitaal * (double) ymax; - h = (int) hh; - teken |
Het probleem bij mij is dan, dat ik niet weet wat ik ermee moet doen
Wat ik eruit begrijp is dat je de van de ymax het eindkapitaal wilt maken (of juist andersom?)
Maar ik snap ook het systeem van double hh enzovoort niet...
Wellicht kan iemand mij opheldering hierover geven
[ Voor 40% gewijzigd door HotFix op 19-11-2010 19:15 ]