Samenwerken aan website

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-08 23:06
Tweakers,

Ik heb voor school regelmatig projecten (ik doe HBO informatica), waarbij ik met meerdere mensen bijvoorbeeld websites of programma's moet ontwerpen. Allemaal leuk een aardig, maar het loopt hier vaak fout. Vanwege de reistijd doen we het meeste werk thuis. Het probleem is dat als twee mensen tegelijk aan hetzelfde bestand werken en het uploaden naar mijn ftp-server, eentje toch flink baalt (conflicterende versies). We zijn dus op zoek naar een oplossing voor dit probleem.
Waar ik al aan heb zitten denken:
  • Via skype/msn contact houden en laten weten wie waaraan bezig is (werkt niet, want ontzettend veel bestanden, wordt een chaos)
  • groepsleden allemaal een aantal bestanden toewijzen, zodat een bestand nooit door 2 personen gebruikt zal worden(werkt in ons geval niet, omdat iedereen zijn eigen "skills" heeft die in elk bestand voorkomen).
  • Microsoft SharePoint. Eigenlijk het enige stuk software dat ik gevonden heb dat met meerdere mensen aan bestanden werken ondersteunt. Probleem is, dat je hier een SharePoint server voor moet hebben, en de software flink aan de prijs is. Wij zijn maar arme studentjes...
  • Dreamweaver heeft ook een systeem wat bestanden in- en uit kan checken, maar heb je weer een dedicated server voor nodig, plus dat we ook met talen gaan werken die DW niet ondersteunt (java bijvoorbeeld)
Het lijkt mij niet dat ik de eerste ben die met dit probleem zit. Immers, webdesignbedrijven moeten dit probleem toch ook wel hebben, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:02

_Apache_

For life.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

Of http://phpanywhere.net/overview/
Ik neem aan dat je daar ook gewoon java code in kan kloppen.
Al zal tie de syntax niet herkennen waarschijnlijk.

[X] Geschift | [_] Ongeschift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:28
ChaosZ0ne schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 16:35:
Het lijkt mij niet dat ik de eerste ben die met dit probleem zit. Immers, webdesignbedrijven moeten dit probleem toch ook wel hebben, toch?
Niet alleen webdesignbedrijven, wat dacht je van bedrijven als Microsoft die met honderden zoniet duizenden mensen aan hetzelfde programma werken? Of denk aan de linux kernel waar heel veel mensen gelijktijdig aan werken...

Wat je zoekt is SCM, Source Control Management, kijjk hiervoor eens naar SVN, GIT of Mercurial. Daarnaast werkt 't in de praktijk erg prettig om een issue tracker te gebruiken.Redmine bevalt mij heel erg goed voor dit doel, maar ook bijvoorbeeld Jira zou een optie kunnen zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-08 13:14
Goede communicatie is sowieso een vereiste als je in teamverband werkt.
Je kan bijvoorbeeld op je werkserver een version management tool installeren zoals bvb Subversion (open-source), dit laat je toe om van elke file die je hebt x aantal vorige versies bij te houden en kan er ook voor zorgen dat je 'niet in elkaars weg loopt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

ChaosZ0ne schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 16:35:
Wij gebruiken Subversion, maar ik heb nog nooit in een bedrijf gewerkt waar men zomaar zonder overleg tegelijk aan bestanden werkt. :)

Anyway; misschien eens kijken naar zoiets als http://github.com/ ? Zelf nooit mee gewerkt, maar dat is volgens mij een webbased systeem voor wat jij zoekt.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 21:16
Waarschijnlijk als HBO informatica student heb je een MSDN software licentie gekregen.
dit om software te testen,
waarschijnlijk staat op de MSDNaa voor jullie wel een voledige versie van Sharepoint.
dat neemt de drempel van de kosten al weer weg, en het is volledig legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je doet een informaticaopleiding en je hebt nog nooit van zoiets als SVN gehoord? Met alle respect, maar waarvoor zit je daar dan? Is dat niet gewoon iets waarmee ze in de eerste week van het eerste jaar beginnen? En je hebt ook nog nooit voor een van je eigen projecten ofzo gedacht van 'hey, versiebeheer zou wel handig zijn...' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 16:58:
Je doet een informaticaopleiding en je hebt nog nooit van zoiets als SVN gehoord? Met alle respect, maar waarvoor zit je daar dan? Is dat niet gewoon iets waarmee ze in de eerste week van het eerste jaar beginnen? En je hebt ook nog nooit voor een van je eigen projecten ofzo gedacht van 'hey, versiebeheer zou wel handig zijn...' ?
Jup, ik doe inderdaad (eerstejaars) informatica. SCM(op de naam na dan) had ik wel eens van gehoord, maar had zelf het idee dat dat enkel voor software (als in: C/python/C++/enz.) en hele grote projecten. Ik houd zelf altijd goede back-ups bij, dus echt versiebeheer heb ik verder nog nooit nodig gehad.
Het probleem met mijn school (en ik heb het idee heel veel HBO scholen tegenwoordig) is dat er gewoon gezegd wordt: "Dit is wat jullie moeten maken, bedenk zelf maar hoe je het maakt". Op zich wel fijn die vrijheid, maar dingen zoals versiebeheer of zelfs uploaden wordt niets over gerept.

Ik zal bovenstaande producten, en dan met name Subversion eens goed gaan bekijken en testen. Een issue tracker lijkt mij voorlopig nog niet nodig, we zijn immers niet met een grote groep en hebben tweemaal per week vergaderingen waarin dat soort dingen besproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
ChaosZ0ne schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 18:18:
[...]
Een issue tracker lijkt mij voorlopig nog niet nodig, we zijn immers niet met een grote groep en hebben tweemaal per week vergaderingen waarin dat soort dingen besproken worden.
Het gebeurt jou nooit dat je een aantal bugs vindt die je niet meteen kan oplossen? Ook projecten die ik van begin tot eind zelf uitvoer gebruik ik een issuetracker om ervoor te zorgen dat ik geen dingen vergeet. De grootte van je groep is dus niet zo heel erg belangrijk voor de keus om wel/geen issue tracker te gebruiken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 12:04

Kajel

Development in Style

Ik ben zelf 2de jaars student HBO Informatica, en we werden in het eerste jaar met ingang van het 2de project meteen verplicht versiebeheer te gebruiken. Ik zou echt niet meer zonder kunnen! En het is een grote misvatting dat je versiebeheer alleen gebruikt bij grote projecten!
Ik heb mijn Subversion op mijn eigen servertje draaien, en ik gebruik het ook gewoon voor kleine projecten die ik in mijn eentje doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SVN (SubVersioN) is een absolute must IMHO bij projecten waar je met meerdere mensen aan werkt. En zelfs bij projecten waar slechts één persoon aan werkt is het handig wegens de mogelijkheid om revisies terug te kunnen gaan wanneer dit nodig is.

Daarnaast is het bij wijze van backup altijd prettig om een volledige repository te hebben van een compleet project, met geschiedenis, commentaar, revisies en al dat moois. Linux-based SVN is het allermooiste qua snelheid en kosten, maar daar moet je wel sjoege van hebben wil je dat even kunnen opzetten. Er zijn echter vast wel genoeg hosted SVN providers te vinden, lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
je kunt ook een Collaborative real-time editor, zoals SubEthaEdit gebruiken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Inmiddels heb ik aardig wat uit zitten proberen, en hebben een pakket gekozen. We hebben gekozen om een Google Code account op te zetten, en dan via Subversion deze te koppelen aan Netbeans, moet zeggen dat dat voortreffelijk werkt! Bedankt allemaal voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:33
Sorry, maar dat is gewoon onzin. Bij onze HBO instelling is vanuit school niets over versiebeheer verteld. Aangezien de meesten gewoon van de HAVO komen en nooit professioneel hebben geprogrammeerd hebben ze ook nog nooit van iets als versiebeheer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SVN dezer dagen kan je beter niet meer gebruiken. Kies voor een nieuwere generatie SCM's, bijvoorbeeld Git, Mercurial of Bazaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 15:24

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:43:
SVN dezer dagen kan je beter niet meer gebruiken.
Want evil?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
SVN dezer dagen kan je beter niet meer gebruiken. Kies voor een nieuwere generatie SCM's, bijvoorbeeld Git, Mercurial of Bazaar.
Waarom niet? Git en SVN zitten nou niet bepaald in dezelfde categorie, dus een alternatief zou ik het niet echt noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SVN dezer dagen kan je beter niet meer gebruiken.
Onderbouw dat eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 12-09 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Avalaxy schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:40:
[...]

Sorry, maar dat is gewoon onzin. Bij onze HBO instelling is vanuit school niets over versiebeheer verteld. Aangezien de meesten gewoon van de HAVO komen en nooit professioneel hebben geprogrammeerd hebben ze ook nog nooit van iets als versiebeheer gehoord.
Ik denk dat dat meer over je/jullie HBO instelling zegt. Versiebeheer is wel een behoorlijk integraal onderdeel van de software ontwikkeling (En dan heb ik het niet eens alleen over de sourcecode. Ook de documentatie waarop die software gebaseerd wordt is onderhevig aan versie beheer). Wanneer je opleiding daar geen aandacht aan besteed raad ik je aan om eens naar een andere HBO instelling te gaan kijken.
Wat is, behalve dat SVN misschien niet hip is en dat Linus GIT gebruikt, de reden om aan te geven dat je SVN beter niet zou moeten gebruiken?

Distributed versiebeheer is leuk, maar echt niet een musthave. In veel projecten heb je meer dan genoeg aan de branch mogelijkheden en dan gaat ineens meetellen dat er voor SVN veel meer (volwassen) ondersteuning in tooling is.

[ Voor 28% gewijzigd door Janoz op 02-12-2010 14:56 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:52
Nee hoor. Dat krijgje pas ergens verderop in de opleiding. Dat is iig hoe het hier ging. Zorg eerst maar eens dat je wat te versiebeheren hebt. Eerste projectjes hier gingen nog best zonder source control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
SVN is wellicht niet meer zo modern, maar ik ben er echt heel blij mee. Heeft me al zoveel tijd gescheeld.

Het werkt echt goed, je moet het wel juist inzetten, maar ik zie geen reden om het niet te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Janoz schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:52:
[...]

Ik denk dat dat meer over je/jullie HBO instelling zegt. Versiebeheer is wel een behoorlijk integraal onderdeel van de software ontwikkeling (En dan heb ik het niet eens alleen over de sourcecode. Ook de documentatie waarop die software gebaseerd wordt is onderhevig aan versie beheer). Wanneer je opleiding daar geen aandacht aan besteed raad ik je aan om eens naar een andere HBO instelling te gaan kijken.
Ook dat vind ik erg simplistisch om te stellen. Ja, onze HBO instelling is slecht, maar dat zijn andere HBO instellingen ook. In plaats van weg te lopen van de problemen geef ik er de voorkeur aan om de problemen heel uitgebreid met m'n school te bespreken en met oplossingen te komen. De dingen die ik niet leer leer ik zelf wel, ik heb genoeg goede boeken liggen hier.

Let's face it, uiteindelijk ga je alleen naar school voor je papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:58:
SVN is wellicht niet meer zo modern, maar ik ben er echt heel blij mee. Heeft me al zoveel tijd gescheeld.

Het werkt echt goed, je moet het wel juist inzetten, maar ik zie geen reden om het niet te gebruiken...
Precies,modern is een makkelijk woord om iets als achterhaalt neer te zetten en wat in dit geval niet zo is. :/
SVN is zoals eerder gezegd,mits goed neergezet,nog prima te gebruiken. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janoz schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:52:
[...]

[...]

Wat is, behalve dat SVN misschien niet hip is en dat Linus GIT gebruikt, de reden om aan te geven dat je SVN beter niet zou moeten gebruiken?

Distributed versiebeheer is leuk, maar echt niet een musthave. In veel projecten heb je meer dan genoeg aan de branch mogelijkheden en dan gaat ineens meetellen dat er voor SVN veel meer (volwassen) ondersteuning in tooling is.
Je hebt volgensmij geen ervaring met versiebeheer? Mergen met svn is gewoon te foutgevoelig en levert altijd problemen op als je met meerdere branches werkt met meerdere personen. Als de centrale svn server down is kan _niemand_ meer wat doen. Ik denk dat er zelfs tegenwoordig meer tools zijn voor Git, Mercurial dan voor svn. Ook kan ik makkelijker commits terugdraaien, de historie herschrijven dan ooit mogelijk zou zijn met svn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2010 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Avalaxy schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:47:
[...]

Waarom niet? Git en SVN zitten nou niet bepaald in dezelfde categorie, dus een alternatief zou ik het niet echt noemen.
Wat bedoel je niet in dezelfde categorie? Het is geen alternatief. Weet je wel eens hoe oudbollig cvs en dus svn wel niet is?

http://whygitisbetterthanx.com/#svn

Subversion is niet meer van deze tijd. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:43:
[...]

Wat bedoel je niet in dezelfde categorie? Het is geen alternatief. Weet je wel eens hoe oudbollig cvs en dus svn wel niet is?

Ik weet dat Git 'beter' is, maar dat maakt het ook veel complexer thus is het geen substituut voor SVN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Avalaxy schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:58:
[...]
Ik weet dat Git 'beter' is, maar dat maakt het ook veel complexer thus is het geen substituut voor SVN.
Niet per se. Het biedt veel geavanceerdere mogelijkheden en workflows (vooral vanwege 't distributed zijn en makkelijke mergen), maar die _hoef_ je niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

BCC

Avalaxy schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:58:
[...]
Git is niet beter of slechter, maar anders. En of het complexer is, dat ligt er nogal aan wat je gewend bent. Als je al SVN kan is git best lastig beginnen.
Als je geen SVN kan of een SVN server hebt is GIT veel eenvoudiger:
git init

[ Voor 27% gewijzigd door BCC op 02-12-2010 18:20 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:12
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:28:
[...]

Je hebt volgensmij geen ervaring met versiebeheer? Mergen met svn is gewoon te foutgevoelig en levert altijd problemen op als je met meerdere branches werkt met meerdere personen. Als de centrale svn server down is kan _niemand_ meer wat doen. Ik denk dat er zelfs tegenwoordig meer tools zijn voor Git, Mercurial dan voor svn. Ook kan ik makkelijker commits terugdraaien, de historie herschrijven dan ooit mogelijk zou zijn met svn.
Wij zijn met ons huidige project van git overgestapt op svn, dit omdat we 2 verschillende programma's (gui's) voor git gebruikt hebben, maar deze beide voor de windows gebruikers problemen gaven. Svn werkt gewoon goed. Er zijn idd meer problemen met mergen, maar het werkt wel.

Mijn vorige project hebben ook windows gebruikers git gebruikt en dit ging wel goed (van command line).

Git is goed, SVN is ook goed. uiteindelijk komt het er op neer waar de persoonlijke voorkeur van de gehele groep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Freeaqingme schreef op donderdag 02 december 2010 @ 18:02:
[...]

Niet per se. Het biedt veel geavanceerdere mogelijkheden en workflows (vooral vanwege 't distributed zijn en makkelijke mergen), maar die _hoef_ je niet te gebruiken.
CLI onder Windows wegens gebrek aan goede GUI. Nuff said lijkt me.
BCC schreef op donderdag 02 december 2010 @ 18:16:
[...]

Git is niet beter of slechter, maar anders. En of het complexer is, dat ligt er nogal aan wat je gewend bent. Als je al SVN kan is git best lastig beginnen.

[...]
Waarom denk je dat beter tussen aanhalingstekens staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Avalaxy schreef op donderdag 02 december 2010 @ 18:43:
[...]

CLI onder Windows wegens gebrek aan goede GUI. Nuff said lijkt me.

[...]
Wat wil je daarmee zeggen? Op linux gebruik ik ook geen gui voor git (ook niet voor svn overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toolskyn
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-06 11:01

Toolskyn

€ 500,-

Persoonlijk vind ik het voordeel van Git/Mercurial/Bazaar (gebruik zelf meestal Mercurial) dat het makkelijker is verschillende versies naast elkaar te ontwikkelen zonder gelijk losse mapjes oid aan te maken (de welbekende tags). En het is makkelijker om te wisselen naar een andere versie, omdat alle versies offline beschikbaar zijn. Maar dat is meer een persoonlijke voorkeur. Als je een workflow gebruikt binnen Git/Mercurial/Bazaar die identiek is aan die van SVN, dan is SVN een net zo goed alternatief. Qua tools heb ik nog nooit een probleem gehad. Er zijn goed werkende plugins voor de bekende development platforms, command line tools en GUIs (voor windows natuurlijk TortoiseHg, TortoiseGit, TortoiseSVN of TortoiseBzr) beschikbaar.

Voor langlopende projecten zou ik zeker Git/Mercurial/Bazaar gebruiken, op een gegeven moment zul je vast wel een keer een feature van zo'n tool willen gebruiken. Voor een weinig veeleisend en kortlopend project werkt SVN waarschijnlijk net zo goed (als het alleen gaat om het met meerdere mensen werken en niet destructieve aspect).

Maar uiteindelijk is het allemaal een persoonlijke keuze. Een old-timer is ook ouderwets, toch zie je nog regelmatig stokoude auto's rondrijden. Dus: lekker negeren al dat gezeur of iets oud of nieuw is, ga de websites van de verschillende tools langs, kijk welke je het meest enthousiast weet te maken en welke het beste past bij wat je wil, en kies die.

gewooniets.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Voor school gebruik ik ook SVN met behulp van Assembla(http://www.assembla.com/) of xp-dev.com

Dat werkt erg fijn, en op mijn werk hebben wij onze eigen SVN server(natuurlijk...;)).

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BCC schreef op donderdag 02 december 2010 @ 18:16:
[...]

[...]
Nee het _is_ beter dan Subversion. Mercurial is ook beter. En niet alleen omdat het anders is. Ik heb een aantal argumenten gegeven. Mischien moet je dat nog een keer lezen? Git en Mercurial zijn beide helemaal niet moeilijk. Je hoeft maar een paar commando's te kennen. Ik vind het not-done om in 2010 nog steeds zoiets antieks als Subversion te gebruiken. Het makkelijke branchen en mergen van Git, Mercurial of Bazaar zijn het meer dan waard. Er zijn ook gewoon GUI's beschikbaar en de meeste IDE's hebben het wel aanboord zitten. Volgensmij hebben de svn voorstanders hier nog nooit gebranched of gemerged met Subversion.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2010 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Freeaqingme schreef op donderdag 02 december 2010 @ 18:59:
[...]

Wat wil je daarmee zeggen? Op linux gebruik ik ook geen gui voor git (ook niet voor svn overigens).
Dat een GUI met 3 knopjes makkelijker is dan allerlei commando's uit je hoofd kennen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 12-09 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:28:
[...]

Nee, klopt. Pas in '98 heb ik voor het eerst met cvs gewerkt. Ook heb ik alleen maar in projecten die bestonden uit 1 programeur tot een stuk of 70 die over verschillende vestigingen (en continenten) verdeeld waren. Dus inderdaad. Ik heb nog niet zo heel veel ervaring met versiebeheer.

Over het algemeen is de project infrastructuur die ik gebruik niet in de binnenlanden van afrika oid dus heb ik in die korte tijd dat ik met versiebeheer werk nog geen last gehad van een server die down gegaan is (alhoewel, ik heb 1x gehad dat enkele ontwikkelaars een week met hun armen over elkaar gezeten hebben vanwege een versie beheer tool die de code gegijzeld had, maar dat kwam omdat een leverancier een verkeerde licentiecode had ingegeven in MS TFS, aangezien TFS een pessimistic locking aanpak had konden de ontwikkelaars echt niks doen. Bij svn kun je op zich gewoon verder)

Je opmerking over 'altijd problemen' herken ik niet, maar dat zal wel komen omdat ik te weinig gebranched heb. De laatste keer dat ik behoorlijk aan het branchen was, was ook maar bij een project met 70 ontwikkelaars verdeeld over 2 lokaties in nederland terwijl de svn server in Zweden stond.

Maar daarna begint je post pas echt leuk te worden. Bij SVN zijn commits ook terug te draaien (en dan geld niet alleen voor de laatste) en tooling? Zo ongeveer elke IDE wordt tegenwoordig bijna standaard met svn en cvs integratie geleverd. Daarnaast betwijfel ik ten sterkste dat er meer tools beschikbaar zijn voor Git en Mercurial dan voor SVN.

Je hele argumentatie is opgehangen aan 'svn is oud dus ouderwets' gecombineerd met wat loze opmerkingen. Je klinkt als een DVCS-fanboy. Als je uberhaupt nog serieus genomen wilt worden dan raad ik je aan om eens wat minder hoog van de toren te blazen en eens met fatsoenlijk onderbouwde argumenten te komen. Dat jij branchen en mergen met SVN lastig vindt hoeft natuurlijk niet perse aan SVN te liggen. Sleutelwoord bij alle vormen van samenwerken met meer dan 1 persoon is 'communicatie'. Dat vraagt een bepaalde volwassen manier van met elkaar omgaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Janoz op 02-12-2010 20:28 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad en een site als "whyisgitbetterdanX" is niet echt biased hoor :Z.

Uberhaupt: DVCS en klassieke VCS'en vergelijken is appels en peren.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 06:48

Sebazzz

3dp

[...]

Sorry, maar dat is gewoon onzin. Bij onze HBO instelling is vanuit school niets over versiebeheer verteld.
De vraag is: is dat altijd nodig?

Bij ons, Hogeschool Rotterdam, vertellen ze midden tweede jaar er iets kort over. Er staat wel een vak over op de planning.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

je leert professioneel te werken @HBO dus het lijkt me niet onredelijk om van een HBO te verwachten dat je ook daarin onderwijs ontvangt. Ook omdat letterlijk iedereen het gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Da's 1 kant van het verhaal, andere kant is dat je zelf een oplossing bedenkt (lees: zelf het bestaan van VCS/SCM's ontdekt). Ze hoeven je niet alles voor te kauwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Sebazzz schreef op donderdag 02 december 2010 @ 22:12:
[...]

De vraag is: is dat altijd nodig?
Het antwoord is: kennelijk wel, gezien de grote hoeveelheid dropboxgebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Freeaqingme schreef op donderdag 02 december 2010 @ 22:18:
Da's 1 kant van het verhaal, andere kant is dat je zelf een oplossing bedenkt (lees: zelf het bestaan van VCS/SCM's ontdekt). Ze hoeven je niet alles voor te kauwen...
Het blijft HBO he ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiBi
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 23:20
Toolskyn schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:05:
(...)
Een old-timer is ook ouderwets, toch zie je nog regelmatig stokoude auto's rondrijden.
(...)
:X Ik kan het niet laten :X

RCS :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:43:

Zeker weten dat dit je standpunt is, en je niet iets roept dat je ergens gelezen hebt :?
Er is maar weinig mis met SVN, en het is zelfs erg leuk te combineren met git voor wanneer je off-site bent.

Alsof branchen enof mergen in SVN zo complex is. Veel eenvoudiger als 'svn merge --reintegrate' wordt het toch niet :?

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 03-12-2010 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 06:48

Sebazzz

3dp

Avalaxy schreef op donderdag 02 december 2010 @ 22:48:
[...]

Het antwoord is: kennelijk wel, gezien de grote hoeveelheid dropboxgebruikers.
Tsja, moet je dan zeggen, we gaan een cursus Versiebeheer geven of we laten ze zelf aanrommelen? Laat de goede zich maar onderscheiden van de minderen. In het eerste jaar van HR Informatica tippen ze al dat je van versiebeheer gebruik zou moeten maken, en dat je het eens moet uitzoeken ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1