Ik zit met een probleem dat simpel klinkt, maar waar in onderhand met allerlei subqueries, aggregate functies en termen die ik voor het eerst zie - niet meer uit kom.
Probleem is het volgende. Ik heb een tabel met functiewijzigingen, bijvoorbeeld;
Nu wil ik in mijn select query een dynamische extra kolom genereren die de vanaf-datum van het volgende record weergeeft. Hierdoor krijg ik dus bruikbare records doordat ik ook de "einddatum" van een bepaalde functie meteen weet. Dit kan dan alleen bij het laatste record niet, maar die mag gewoon null teruggeven.
dus zo iets:
Geprobeerd: select met row_number over partition met een join op een nieuwe select met row_number over partition, waarbij in de laatste where clause een t2.rownr = (t1.rownr + 1).... maar dat mag niet kennelijk
Er zit vast wel iemand in de zaal die dit eerder heeft gedaan
Probleem is het volgende. Ik heb een tabel met functiewijzigingen, bijvoorbeeld;
| Geldig vanaf | Functieplaats |
|---|---|
| 01-01-2010 | Assistent |
| 20-06-2010 | Inactief |
| 01-10-2010 | Assistent |
| 19-11-2010 | Staflid |
Nu wil ik in mijn select query een dynamische extra kolom genereren die de vanaf-datum van het volgende record weergeeft. Hierdoor krijg ik dus bruikbare records doordat ik ook de "einddatum" van een bepaalde functie meteen weet. Dit kan dan alleen bij het laatste record niet, maar die mag gewoon null teruggeven.
dus zo iets:
| Geldig vanaf | Functieplaats | Geldig tot |
|---|---|---|
| 01-01-2010 | Assistent | 20-06-2010 |
| 20-06-2010 | Inactief | 01-10-2010 |
| 01-10-2010 | Assistent | 19-11-2010 |
| 19-11-2010 | Staflid | null |
Geprobeerd: select met row_number over partition met een join op een nieuwe select met row_number over partition, waarbij in de laatste where clause een t2.rownr = (t1.rownr + 1).... maar dat mag niet kennelijk
Er zit vast wel iemand in de zaal die dit eerder heeft gedaan
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker