Toon posts:

Laptop valt uit bij spel, samsung R510

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik speel af en toe een spel op mijn samsung r510 laptop, bv Command and Conquer 3.
Nou zou de laptop, volgens de systeemeisen, dit spel gewoon prima moeten draaien. En in eerste instantie doet hij dat ook, alleen na een minuut of 5 lijkt de laptop compleet te crashen. Hij valt in een keer uit. Wanneer ik hem dan weer aanzet met de aan/uit knop start hij weer gewoon op en is er niks aan de hand. Er komt verder ook geen foutmelding. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Gr. Jeroen

Verwijderd

Hoi,

welkom op GoT. Ik denk dat je vraag beter tot zijn recht komt in Complete Systemen & Laptops. Ik verplaats het topic voor je :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anyway, meer informatie zou wel helpen. Wat voor Windows versie, hoeveel geheugen, wordt de processor te warm?

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 19-11-2010 16:25 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Super, dank!
Was zelf al op zoek hoe ik dat kon doen!

Verwijderd

Topicstarter
De laptop voelt wel redelijk warm aan, maar weet niet of ik hier iets aan kan doen? Zou dat de oorzaak kunnen zijn van het uitvallen?
Dit zijn alle specificaties:

Operating System: Windows Vista™ Home Premium (6.0, Build 6001) Service Pack 1 (6001.vistasp1_gdr.080917-1612)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: SAMSUNG ELECTRONICS CO., LTD.
System Model: R510
BIOS: 2S Phoenix SecureCore(tm) NB Version 02LI.MP03.20080701.SCY
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T5750 @ 2.00GHz (2 CPUs), ~2.0GHz
Memory: 3066MB RAM
Page File: 882MB used, 5461MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 10
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 6.00.6001.18000 32bit Unicode

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou inderdaad beginnen met het controleren van temperaturen, het klinkt als een hitte probleem. Verder is wat meer informatie natuurlijk ook handig...

- Valt de laptop alleen uit als je een game speelt of soms ook gewoon als je zit te browsen / mailen.
- Welk OS heb je?
- Hoe oud is de laptop?

@Hierboven: "Voelt wel redelijk warm aan" kunnen we weinig mee, download bijvoorbeeld eens HwMonitor en lees de temperaturen daarmee uit.

[ Voor 25% gewijzigd door ik222 op 19-11-2010 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat hij nu plusminus 2.5 jaar oud is. En hij valt inderdaad alleen uit bij het spelen van een game..
Ohja, grafisch zit er een NVIDIA GeForce 9200M GS kaart in.
Hoe controleer ik, los van het voelen, hij voelt behoorlijk warm aan dus, de temperaturen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 16:27:
De laptop voelt wel redelijk warm aan, maar weet niet of ik hier iets aan kan doen? Zou dat de oorzaak kunnen zijn van het uitvallen?
Alles kan, daarom moet je gaan testen. Zet eens wat functies/programma's uit (inclusief de indexering), zet de processorbelasting wat lager, etc. Vista is ook een monster wat dat betreft.

Verder een tip: Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif om te voorkomen dat je 2 posts achter elkaar maakt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Eens even kijken. De resultaten van de temperaturen zijn als volgt:
ACPI:
TZ00 73 celsius
TZ01 73 celsius
Intel Mobile Core 2 Duo:
Core 0 75 celsius
Core 1 75 celsius
NVIDIA kaart:
GPU Core 78 celsius

Denk dat dat ze allemaal zijn?

@ de Tip: Ga ik gebruik van maken, dankje!
Waar zet ik de processorbelasting ed lager?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2010 16:35 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Processorbelasting en overigens ook de belasting van de GPU e.d. wordt bepaald door wat je met de laptop doet natuurlijk.

Ik weet niet wanneer je die temperaturen gemeten hebt maar als dat idle is (in Windows bijvoorbeeld) dan zijn ze behoorlijk hoog. En als je dan gaat gamen wordt hij waarschijnlijk nog heter en valt je laptop uit. Aangezien je hem nu 2,5 jaar hebt denk ik dat de laptop vol met stof zit en dat hij daarom te warm wordt en uitvalt. Ik zou hem dus een keer schoonmaken en dan vermoed ik dat je probleem is opgelost :)

• Wekkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12 15:41

Wekkie

Yeah

Ik heb ook een Samsung R510 (maar dan met een iets andere config, wel dezelfde nVidia GPU) en heb toevallig deze week ook wat hitteproblemen opgemerkt. Bij het gamen ging de GPU tot zo'n 80 graden en de CPU cores liepen ook erg hoog. Omdat ik nogal huiverig was om de laptop helemaal open te schroeven heb ik eerst met een stofzuiger goed het ventilatie rooster aan de linkerkant (bij de GPU - dit is overigens het enige echte 'rooster' op de laptop) uitgezogen. Gewoon een klein mondstuk op de stofzuiger en goed vanuit verschillende hoeken er tegen aan houden. GPU temp komt nu niet meer boven de 60 graden uit! Probeer het eens :)

I've got a feeling...

Pagina: 1