Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 14:34

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik zou graag wat advies hebben over het volgende:

Een vriendin van mij werkt sinds 8 jaar bij een bedrijf op de afdeling P&O. Ze heeft er altijd met veel plezier gewerkt en heeft daar ook al de nodige dingen zelfstandig moeten regelen, zoals recent het jubileumfeest van het bedrijf. Totdat...

Er is een nieuwe collega komen werken op de afdeling, en ze liggen elkaar niet. Kan gebeuren, niet iedereen kan met elkaar overweg. Nou hebben ze werk gerelateerd niet veel samen te werken, ze doen binnen de afdeling 2 totaal verschillende taken. Echter blijft de nieuwe collega de conflicten opzoeken. Inmiddels is de situatie op de afdeling om te snijden en heeft niemand daar nog plezier in zijn werk.

Nu is door de manager besloten dat deze vriendin van de afdeling moet, omdat het zo niet langer kan. Door ziekte kan ze echter bepaalde werkzaamheden binnen het bedrijf niet meer doen, wat juist de reden is dat ze bij P&O op de afdeling terecht is gekomen, dit was dus al vervangen werk, omdat ze het werk waarvoor ze diploma's heeft niet meer kan uitvoeren. Het komt er in de praktijk nu op neer dat ze na 8 jaar trouwe dienst gewoon op straat wordt gezet. Er is binnen het bedrijf namelijk geen ander werk wat ze wel kan uitvoeren en waarbij ze dan niet de betreffende collega tegenkomt.

De motivering van het bedrijf waarom zij er dan uit moet, en niet degene de ander is omdat ze in functie makkelijker te vervangen is dan de ander, het werk wat de ander doet, doet zij alleen en er is niemand anders die dat werk kan doen. Ook omdat zij een HBO diploma zou hebben kunnen ze haar niet ontslaan. Zeggen ze. Door haar manager is nu een traject opgestart om via een reintegratiebureau op zoek te gaan naar vervangend werk.

De belabberde werkomstandigheden en de bijbehorende stress en spanningen uiten zich op dit moment met fysieke klachten, waardoor ze nu ziek thuis zit.

Nu vraag ik hier (ook) maar eens om advies. Wat zijn nu de beste stappen die genomen kunnen worden? Ze is niet lid van een bond, tot ongeveer een half jaar geleden was hier nl. ook nog geen sprake van.

[ Voor 3% gewijzigd door sus op 19-11-2010 16:15 ]

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Heeft ze een rechtsbijstandverzekering?

• sus

sus

Topicstarter
Ik denk het wel, maar ik zal dat aan haar man vragen.

Verdere info:

Na nog een belletje net gedaan te hebben blijkt dat eigenlijk de hele afdeling een hekel heeft aan de nieuwe collega en ze vinden het allemaal jammer dat mijn vriendin weg zou moeten. Ze durven dit alleen niet tegen de manager te melden. De betreffende collega kan daarentegen wel erg goed opschieten met de manager van de afdeling en is een persoonlijke vriendin van de directeur van het bedrijf.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
De vraag is een beetje wat het bedrijf nu precies al heeft ondernomen?

'Ze moet eruit' is een beetje vaag. Heeft ze een officieel schrijven hierover gehad? Op grond waarvan denkt dat bedrijf dat te kunnen doen? Is er al een procedure gestart door het bedrijf om haar ontslagvergunning aan te vragen bij het UWV? Dat zijn nogal belangrijke zaken om eerst te helder te hebben alvorens iemand een goed advies kan geven.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-11 08:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

ebia schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 18:54:

'Ze moet eruit' is een beetje vaag. Heeft ze een officieel schrijven hierover gehad? Op grond waarvan denkt dat bedrijf dat te kunnen doen? Is er al een procedure gestart door het bedrijf om haar ontslagvergunning aan te vragen bij het UWV? Dat zijn nogal belangrijke zaken om eerst te helder te hebben alvorens iemand een goed advies kan geven.
En vooral... zeg dat ze niet zelf ontslag moet nemen om het "netjes en collegiaal correct te houden". Het bedrijf verzuimt namelijk. Dat is een smerige truc om mensen weg te krijgen en geen nazorg te hoeven verzorgen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• sus

sus

Topicstarter
Ik heb haar inderdaad al gezegd dat ze zelf geen ontslag moet nemen, omdat ze dan ook al haar rechten verspeeld. Ook geen mondelinge afspraken maken, al helemaal niet via de telefoon ivm creatief knippen/plakken in de opnames. Alles wordt vanaf nu schriftelijk gedaan.
mierenfokker schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 16:31:
Heeft ze een rechtsbijstandverzekering?
Weten ze niet 100% zeker uit het hoofd te zeggen, zijn ze nu wel even aan het nazoeken.
ebia schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 18:54:

Even nagevraagd voor je:

Omdat ze zich heeft ziekgemeld is er nu via (niet door) de bedrijfsarts besloten dat ze niet meer terug kan komen op de afdeling en dat het bedrijf via een reintegratieproject op zoek gaat naar werk buiten het bedrijf. Er is duidelijk gesproken over 'buiten het bedrijf'. Terugkeren binnen het bedrijf waar ze nu werkt is hiermee dus van de baan, ook voor eventueel vervangend werk op een andere afdeling/locatie. Er is (nog) geen ontslagprocedure opgestart.

Hier is zij het echter niet mee eens. Zij heeft al die tijd zonder problemen en met veel plezier haar werk gedaan, en door de komst van een ander wordt ze er nu ineens uitgewerkt. Tenminste, zo komt het op haar en ook op mij over.

[ Voor 123% gewijzigd door sus op 19-11-2010 21:03 ]

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
sus schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:50:
[...]
Omdat ze zich heeft ziekgemeld is er nu via (niet door) de bedrijfsarts besloten dat ze niet meer terug kan komen op de afdeling en dat het bedrijf via een reintegratieproject op zoek gaat naar werk buiten het bedrijf. Er is duidelijk gesproken over 'buiten het bedrijf'. Terugkeren binnen het bedrijf waar ze nu werkt is hiermee dus van de baan, ook voor eventueel vervangend werk op een andere afdeling/locatie. Er is (nog) geen ontslagprocedure opgestart.

Hier is zij het echter niet mee eens. Zij heeft al die tijd zonder problemen en met veel plezier haar werk gedaan, en door de komst van een ander wordt ze er nu ineens uitgewerkt. Tenminste, zo komt het op haar en ook op mij over.
Erg nare situatie zeg. Dat ze haar dus niet terug willen hebben is dus wel duidelijk. Het klinkt misschien gek, maar er zit denk ik voor haar niks anders op dan zich neer te leggen bij deze situatie. Je kunt hoog en laag springen wat je wil maar het zal altijd uitdraaien op een breuk bij een dergelijke patstelling van de werkgever.

Geen leuk nieuws, waarschijnlijk ook niet hetgeen wat ze wil horen, maar ik denk dat er weinig andere realistische scenario's denkbaar zijn. Er energie in steken om dit nog te veranderen lijkt me weinig zinvol, dus kan ze beter bedenken wat ze dan wél gaat doen wat het beste in haar belang is.

Wat wel een feit is dat ze nog altijd werkneemster is, dus als de werkgever dit door wil zetten het initiatief hiervoor ligt bij hun. Iemand 'zomaar' een reintegratietraject induwen lijkt me voor zover dan ook niet mogelijk, tenzij dit op één of andere mogelijk is gemaakt vanwege haar 'eerdere' ziekte (bij het uitoefenen van haar oude baan). Maar goed, dit zou je echt moeten nagaan bij een arbeidsjurist of zo... maar dan moet ze toch echt zwart op wit hebben wat d'r baas nu precies wil.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11 22:24
ebia schreef op zondag 21 november 2010 @ 22:25:
Erg nare situatie zeg. Dat ze haar dus niet terug willen hebben is dus wel duidelijk. Het klinkt misschien gek, maar er zit denk ik voor haar niks anders op dan zich neer te leggen bij deze situatie. Je kunt hoog en laag springen wat je wil maar het zal altijd uitdraaien op een breuk bij een dergelijke patstelling van de werkgever.
Inderdaad, maar dan nog zou ik er formeel zo lang mogelijk tegenin gaan, het onstlag niet accepteren. Het minste wat de werkgever moet doen is een fatsoenlijke ontslagregeling treffen. Niet "oh ja nu je toch ziek thuis zit doei kom maar niet meer terug'.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:03
Ik heb het gevoel dat hier informatie ontbreekt om gegrond advies te kunnen geven. Wat is juist het "probleem" (klinkt misschien negatief, maar ik weet niet goed hoe het anders te verwoorden) met de dame in kwestie.
Waarom spreken we hier over een reintegratieproject? Als mijn baas me om één of andere reden niet meer wil, kan ik mooi zelf op zoek naar een nieuwe job.
Daarnaast krijgen we hier natuurlijk maar één kant van het verhaal. Ik ben er zeker van dat de nieuwe collega zal ontkennen dat zij steeds het conflict opzoekt. Vermoedelijk ligt de waarheid ergens in het midden.

ps. De wereld is op sommige momenten hard en oneerlijk, maar zit vol met nieuwe mogelijkheden voor wie ze wil vinden.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Invictus66 schreef op maandag 22 november 2010 @ 10:17:
Ik heb het gevoel dat hier informatie ontbreekt om gegrond advies te kunnen geven. Wat is juist het "probleem" (klinkt misschien negatief, maar ik weet niet goed hoe het anders te verwoorden) met de dame in kwestie.
Waarom spreken we hier over een reintegratieproject? Als mijn baas me om één of andere reden niet meer wil, kan ik mooi zelf op zoek naar een nieuwe job.
Daarnaast krijgen we hier natuurlijk maar één kant van het verhaal. Ik ben er zeker van dat de nieuwe collega zal ontkennen dat zij steeds het conflict opzoekt. Vermoedelijk ligt de waarheid ergens in het midden.

ps. De wereld is op sommige momenten hard en oneerlijk, maar zit vol met nieuwe mogelijkheden voor wie ze wil vinden.
Precies, ik vind het vreemd dat een bedrijf zoveel moeite doet om een werknemer met een contract voor onbepaalde tijd er uit te werken terwijl de andere kant waarschijnlijk een jaarcontract heeft en (misschien!) nog wel in haar proeftijd zit?

Of spreken we over een periode >1 maand?

K to the KillaZ

• zircondan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-09 12:44
Naar mijn mening, probeer uit de 'reintegratie-traject' te blijven. Dit betekent simpel gezegd, dat ze jouw vriendin dumpen bij een bureau en dan met de handjes mooi wuiven.

Het bedrijf wilt haar weg, dat is zeker. Vechten en te blijven heeft weinig zin. Wat je natuurlijk wel kan doen is er zoveel mogelijk uit te krijgen d.m.v. een ontslagvergoeding/regeling. De informatie die je hier geeft is dat de nieuwe medewerkster een vriendin is van de directeur zou formeel niets uit moeten maken, echter vriendjespolitiek gebeurt op ieder niveau.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

sus schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 16:13:
Ze is niet lid van een bond, tot ongeveer een half jaar geleden was hier nl. ook nog geen sprake van.
Tsjah, lid worden van een vakbond/RBV neem je ook uit voorzorg.

Ook als het goed gaat op het werk is het overwegen waard om lid te worden van een vakbond of een RBV te nemen. Juist om hulp te krijgen bij potientiele conflicten als deze.

Een brandend huis kun je niet meer verzekeren, en met een lopend conflict kan je nu geen RBV meer nemen omdat ze een termijn van 3 maanden hanteren voordat je iets kan aanmelden.

[ Voor 6% gewijzigd door Slasher op 22-11-2010 11:10 ]

Elect a clown, expect a circus.

• sus

sus

Topicstarter
Probleem is dat ze een spierziekte heeft waardoor ze haar originele werk, kinderdagverblijf, niet meer kan uitvoeren. Daarom is nu binnen het bedrijf de functie op P&O gevonden.
Slasher schreef op maandag 22 november 2010 @ 11:09:
[...]
Tsjah, lid worden van een vakbond/RBV neem je ook uit voorzorg.
Jep, daarom ben ik wel lid :)

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Aan de andere kant is jezelf ziekmelden omdat je een arbeidsconflict hebt niet helemaal netjes. Je bent dan immers niet ziek. Arbeidsconflict = arbeidsconflict en ziek = ziek. Als ze een historie heeft van dergelijke dingen (geen aaname maar een mogelijkheid) zou ik als werkgever ook minder geneigd zijn tot "laten we dit nog eens leuk oplossen"

/(bb|[^b]{2})/

• sus

sus

Topicstarter
JohnR schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:43:
Aan de andere kant is jezelf ziekmelden omdat je een arbeidsconflict hebt niet helemaal netjes. Je bent dan immers niet ziek. Arbeidsconflict = arbeidsconflict en ziek = ziek. Als ze een historie heeft van dergelijke dingen (geen aaname maar een mogelijkheid) zou ik als werkgever ook minder geneigd zijn tot "laten we dit nog eens leuk oplossen"
Ze is wel degelijk ziek, de werkomstandigheden uiten zich in fysieke lichamelijke klachten, ze is hiervoor ook onder behandeling van een arts. Het is dus geen ziekmelding om maar lekker thuis te zitten.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:44

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je ziek thuis zit, vanwege stress op de werkvloer, is dat allereerst heel vervelend. De werkgever kan volgens mij het arbeidscontract pas verbreken als je 24 maanden ziek bent, en dan nog als de werkgever zich voldoende heeft ingespannen om de werknemer weer aan het werk te krijgen. Dat is echter nog ver weg.

Je zegt dat je vriendin door ziekte een andere functie heeft gekregen: is ze wel 100% beter gemeld na haar re-integratie? Zo niet, dan kon het verhaal wel eens anders worden.

Als ik het zo lees, gaat je vriendin aan het kortste eind trekken (qua baan dan). Zoals veel hier al zeggen, wordt het feitelijk gewoon onderhandelen over de voorwaarden van vertrek. Ik zie dat ze lid is van een vakbond, ik zou daar eerst wat advies inwinnen.

Zien je vriendin en haar manager nog wel grond voor verdere samenwerking? Welke dossiervorming is er (maw: hoeveel kansen heeft je vriendin gehad om haar gedrag te veranderen) bij de werkgever (gokje: geen)? Dat soort dingen bepaalt je positie in die onderhandelingen. Overigens kan het, afhankelijk van de kansen van je vriendin op de arbeidsmarkt, nog niet zo'n slecht idee om in die onderhandelingen evt re-integratie, omscholing oid mee te nemen. Maar in die markt ben ik niet zo thuis.
Pagina: 1