nieuwe stille fan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skandalouz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-05 20:32
Hoi allen,
mijn huidige pc thuis maakt thuis enigszins lawaai en dat komt voornamelijk door de fans (type merkloos, prijs: een appel en een ei). Nu was het eindelijk mijn idee om dit eens te vervangen door iets stillers.
Nu weet ik niet precies hoeveel lawaai ze maken qua db, dus kan zelf geen goede vergelijking maken.
Weet iemand stille 80mm fans? Liefst voor een redelijke prijs (<10)?
Ik heb plek voor 5 fans (2 achter bovenin, 2 vooronder, 1 zijkant), hoeveel zouden er moeten voor degelijke koeling? Ik heb niks overgeklokt, de grootste hitte zal komen van een gtx460.

Overigens, mogelijk wordt de kast zelf binnenkort een keer vervangen voor iets strakkers, klopt het dat er tegenwoordig standaard meer 120mm gebruikt wordt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Misschien even googlen op silent aftermarket fans oid? En anders zoeken op silentpc. Als je daarop zoekt vind je genoeg. Vooral met die laatste moet je ook genoeg reviews van cases tegenkomen. Succes!

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

wat zijn de overige specs van je pc? En misschien is het een handiger idee om er iets van een fancontroller tussen te zetten? Als een dure ventilator de volledige 12V krijgt, en het is geen PWM ventilator, of eentje met een eigen controller, draait die gewoon op zijn hardst. En dat maakt per definitie meer lawaai dan een standaard ventilator op lagere spanning.

En weet je zeker dat het een te vervangen ventilator is die lawaai maakt? De ventilator op de videokaart is vaak niet vervangbaar, tenzij je er een volledig nieuwe 3rd party koeler op monteerd. Inclusief het kwijtraken van je garantie, bij veel fabrikanten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:06
Zoals Gizzy al zegt; kijk eens op silentpcreview.com. Daar hebben de genoeg leesvoer over stille fans. En inderdaad ook wat reviews van kasten. De Silverstone Fortress 2 wordt aangeraden, maar is wel prijzig met zo'n € 200. Dan heb je wel geen extra fans meer nodig, immers is 3 x 180mm wel voldoende voor de meeste builds.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

skandalouz schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:47:
Hoi allen,
mijn huidige pc thuis maakt thuis enigszins lawaai en dat komt voornamelijk door de fans (type merkloos, prijs: een appel en een ei). Nu was het eindelijk mijn idee om dit eens te vervangen door iets stillers.
Nu weet ik niet precies hoeveel lawaai ze maken qua db, dus kan zelf geen goede vergelijking maken.
Weet iemand stille 80mm fans? Liefst voor een redelijke prijs (<10)?
Ik heb plek voor 5 fans (2 achter bovenin, 2 vooronder, 1 zijkant), hoeveel zouden er moeten voor degelijke koeling? Ik heb niks overgeklokt, de grootste hitte zal komen van een gtx460.

Overigens, mogelijk wordt de kast zelf binnenkort een keer vervangen voor iets strakkers, klopt het dat er tegenwoordig standaard meer 120mm gebruikt wordt?

Alvast bedankt!
Snuffel hier is rond. http://www.highflow.nl/fans/ventilatoren/-120mm/

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 21:19

Deathchant

Don't intend. Do!

Eensch met hierboven!! De Coolermaster CM690II advanced is een erg goeie case, met 1x140mm fan aan de voorkant en 1x120mm fan aan de achterkant.
Op het sidepanel kun je 2x 80, 92, 120 of 140mm installeren. Aan de bovenkant kun je 2x120mm fans installeren. Op de bodem, kun je ook 2x120mm fans installeren.
Goeie kast voor nog geen 80 euro

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Deathchant schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 17:31:
Eensch met hierboven!! De Coolermaster CM690II advanced is een erg goeie case, met 1x140mm fan aan de voorkant en 1x120mm fan aan de achterkant.
Op het sidepanel kun je 2x 80, 92, 120 of 140mm installeren. Aan de bovenkant kun je 2x120mm fans installeren. Op de bodem, kun je ook 2x120mm fans installeren.
Goeie kast voor nog geen 80 euro
maar met zoveel ventilators maakt de kast in zijn geheel nog steeds een berg herrie. Misschien is het gewoon handiger voor de TS om eerst eens zijn huidige situatie te bekijken, vervolgens de meest lawaai makende ventilator vervangen voor een stiller exemplaar, bij voorkeur eentje met toerentalregeling (kan met zo'n zalman fanmate ding) en eventueel overige ventilatoren ook vervangen. Om nu gelijk voor een nieuwe kast te gaan lijkt me een beetje overdreven, als zijn fannetjes te veel lawaai maken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

precies. Je kunt ook nog steeds al de fans (mocht het te lawaaierig zijn) door 120mm noctua fans vervangen

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:30
In de meeste pc's maakt de videokaart verreweg de meeste herrie. Een stille kast verhelpt dit enigzins, ook kun je een aftermarket koeler op je videokaart zetten.
Soms kan de voeding ook een herrieschopper zijn overigens.

Voor de overige fans kun je Nexus fans kopen, erg stil en erg goedkoop (~5 euro p/s).

[ Voor 23% gewijzigd door - J.W. - op 20-11-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skandalouz
Zo he ik was het weekend weg en heb zeker genoeg leesvoer op het moment.
Die nieuwe kast staat inderdaad op het programma, en aangezien dat grotendeels groter dan 80mm gebruikt zal ik nu inderdaad geen kleine fans meer kopen.
Ik zal in ieder geval alle genoemde sites bekijken en mogelijk zal ik mezelf in het vervolg dan weer kunnen horen denken ;) .
Allen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik zou nu niet "investeren" in fans. je wilt een nieuwe kast; in de meeste kasten zitten toch 120mm fans. Kijk eerst hoe die bevallen en ga dan besluiten of je ze wilt omruilen tegen noctua's ofzo. 120mm fans hoeven minder omwentelingen te maken om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen he, dus je krijgt sowieso minder lawaai.
Nogmaals, de CM 690II advanced, is een erg goedkope kast (<80 euro) en VEEL mogelijkheden (zwart interieur, kabelmanagement, koeling etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:48
Ik mis even welke configuratie je nu hebt staan. Wellicht dat dit handig is om te weten, want als het erg oud is zou ik zelf niet meer de moeite nemen (zoals meerderen hierboven mij al zeiden), maar is het nog redelijk nieuw (dus een systeem van 1 to 1,5 jaar in een oude kast) dan zou het wel kunnen.

Het is ook maar wat je er zelf voor over hebt natuurlijk, maar ik denk dat je straks in een nieuw systeem en/of kast die 80 mm fans niet (veel) meer gaat gebruiken.

Ik heb zelf ook een oud systeem en een oude kast en wilde laatst via de V&A een Lian Li PC-P50B aanschaffen en het hierin bouwen, maar later ging ik na dat het systeem in principe over een half jaar mss wel weg gaat (aangezien het nu al 5 jaar oud is), dus dan is het eigenlijk zonde van je tijd en geld dat zich die inspanning niet meer loont. Zo was mijn beredenatie, maar mss zouden anderen dit wel doen, dat is persoonlijk.

Het enige wat ik nu zelf heb gedaan is een betere CPU koeler er in klatsen (Big Shuriken), de Scythe fan van de CPU koeler vervangen door een Noctua NF-P12, de Scythe ingezet als aanzuigfan in de zijkant van de kast (aangezien ik geen frontintake heb, ja ik weet het, tis een oude kast) en het kleine CPU fannetje (70mm) gebruik als outtake (aangezien de outtake maar 80 mm was). Het scheelt dik 10 tot 15 graden onder load vergeleken met de situatie eerst en nu. Niet de mooiste oplossing, maar ik doe het liever straks in één keer goed.

Dus als conclusie kan ik zeggen dat ik ongeveer in hetzelfde pakket zat, maar het op bovenstaande manier tijdelijk heb opgelost. Het is aan jou of dit ook voor jou tijdelijk acceptabel is of dat er echt een nieuwe kast of een aantal 80 mm fans moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Laatst online: 14-09 11:22
Be-Quiet silentwing fans zijn rete goed en je hoort ze absoluut niet..

Als je kijkt na hoe ze gemaakt zijn snap je het wel :)

http://www.warbouttrading...l=0&hoofdkeuze=&subkeuze=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Diaseti schreef op maandag 22 november 2010 @ 21:49:
Be-Quiet silentwing fans zijn rete goed en je hoort ze absoluut niet..

Als je kijkt na hoe ze gemaakt zijn snap je het wel :)

http://www.warbouttrading...l=0&hoofdkeuze=&subkeuze=
Een best goed alternatief, maar het lijkt me niet iets wat op de vraag van de TS aansluit, aangezien hij in de topicstart zegt "Weet iemand stille 80mm fans? Liefst voor een redelijke prijs (<10)?". Wat jij noemt zijn geen 80 mm fans en zeker niet beneden de 10 euro. Ik bedoel dan kan hij net zo goed voor een fatsoenlijke Noctua gaan die zeker zo goed zijn als die BeQuiet's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skandalouz
Ik heb even rondgekeken en dus toch maar besloten dat een nieuwe kast voorlopig de betere investering was. Heb inderdaad voor de CM690 II advanced gekozen, mede door de lagere prijs. Vond het altijd overdreven om zoveel geld aan een kast uit te geven maar moet bekennen dat ik de meerwaarde nu zeker wel zie. Had het vanmiddag even in elkaar gezet.
Het geluid kwam in mijn geval zeker wel van de fans. Mijn huidige videokaart (8800gt) hoor ik wel tijdens games, omdat ie t dan zwaar krijgt maar de volgende upgrade gaat denk ik een gigabyte N460gOC 1gb worden en heb gelezen dat die verdraaid stil is, dus daar ben ik niet erg bang voor. De cpu fan is overigens zeer stil, alleen meende ik dat mijn voedings fan geluid maakte (in ieder geval als ik op de knieen ernaast zat) maar dat kan ook fantasie zijn geweest ;).
De drie fans geleverd bij de kast vielen me qua eerste indruk tegen. Getest of alles werkte met kast open op tafel en toen waren ze te horen maar dit kan natuurlijk verschillen als de kast dicht onder het bureau staat. Misschien dat alsnog die nexus fans mijn kastje bereiken.
Voor de volledigheid mijn verdere configuratie:
C2D e6750 (niet OC)
8800gt (gaat dus GV-N460OC-1GI worden)
CM690 II advanced met meegeleverde fans
Zalman ZM600-hp voeding
HDD:
1x wd10ears
1x wd15ears
1x wd10eads
1x samsung 502IJ (oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik ben het eens met bovenstaande mensen waaraan ik nog wil toevoegen dat je beter meer 12 cm fans in je kast kan hebben op een laag rpm dan dat je bv maar 2 erin zet ( vanwege het lawaai ) maar dat die fans dan wel op een hoger rpm moeten draaien.

In mijn Lian Li kast heb ik bv 2 x Noctua 12 cm intake op 800 rpm, 2 x Noctua 14 cm als topfans op 800 rpm en aan de zijkant nog een Noctua 14 cm op 800 rpm met prima temperaturen in de kast. Dus minder fans in de pckast wil niet meteen zeggen dat je ook minder lawaai hebt, integendeel, zeker wanneer je het een beetje koel wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

nog een tip die ik van mijn mede-tweaker jbkappirossi kreeg: zoek eens naar fans met de beste airflow per dB-verhouding. de iXtrema fans verplaatsen meer lucht op een lager toerental.

Als je even naar de onderstaande fans kijkt, dan heb ik de best presterende fan van het merk gekozen die de meeste airflow met zich meeneemt:
- 120mm noctua nf-s12b flx: 59CFM, 1200RPM, 18dB
- 120mm iXtrema IXP-74-14B: 72CFM, 1400RPM, 14dB
- 120mm zalman ZM-F3BL: 76CFM, 1800RPM, 20dB

Die iXtrema's hebben een kleinere motor, waardoor je dus een kleiner "rondje" hebt in het midden van de fan, wat dus effectief betekent dat je een grotere fanblade oppervlakte hebt om lucht af te voeren.
Ze zijn wel duur: 20 euro/stuk, maar als je de noctua's overweegt, moet je deze zeker ook overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skandalouz
Genoemde fans zien er inderdaad goed uit, maar zijn inderdaad vrij duur. Het systeem moet zo stil mogelijk, maar tegen zo laag mogelijke prijs. Dilemma's, dilemma's. Ik ga eerst kijken hoe stil de meegeleverde fans zijn met de genoemde fan controller. Mochten er meerdere vervangen moeten worden, zal ik voor een goedkopere gaan, mogelijk Nexus fans. Is er maar 1 die vervangen moet worden, zal het een duurdere worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelfrikandel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 19:55
Ik las in je andere topic dat je je led fan eigenlijk wilde houden,
en case misschien wil vervangen. Dit alles ook voor relatief weinig geld.
Misschien moet je eens kijken naar de Bitfenix Survivor, als je dat iets vind...
Zit zo rond de €99 voor de luxe versie, en voor wat minder veel eisende gebruiker
hebben ze een core versie, zo rond de €80...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 13:27
j3ffr3-y schreef op maandag 06 december 2010 @ 08:14:
Ik las in je andere topic dat je je led fan eigenlijk wilde houden,
en case misschien wil vervangen. Dit alles ook voor relatief weinig geld.
Misschien moet je eens kijken naar de Bitfenix Survivor, als je dat iets vind...
Zit zo rond de €99 voor de luxe versie, en voor wat minder veel eisende gebruiker
hebben ze een core versie, zo rond de €80...
De TS heeft al een nieuwe kast gekocht, een CoolerMaster C690 II (Advanced?). Als hij een LED-fan wil, kan hij voor ongeveer 5 euro een nieuwe 120mm led fan kopen en die op een laag toerental laten draaien, of een duurdere fan wat harder laten draaien. Bovendien heeft die kast al een fan.

Je reageerde ook op een topic van ongeveer een week oud. In plaats van het topic omhoogschoppen zoe je ook een DM kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

skandalouz schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:02:
Genoemde fans zien er inderdaad goed uit, maar zijn inderdaad vrij duur. Het systeem moet zo stil mogelijk, maar tegen zo laag mogelijke prijs. Dilemma's, dilemma's. Ik ga eerst kijken hoe stil de meegeleverde fans zijn met de genoemde fan controller. Mochten er meerdere vervangen moeten worden, zal ik voor een goedkopere gaan, mogelijk Nexus fans. Is er maar 1 die vervangen moet worden, zal het een duurdere worden.
Wat ik een beetje lees is dat je EN EN EN wilt. Je kunt nou eenmaal geen ferrari krijgen wanneer je maar een volkswagen prijs wilt betalen. Vroeger waren de zalmans en de papst fans stil te noemen. Momenteel zijn het herriemakers.....Wanneer je echt superstille fans wilt hebben, zo stil mogelijk, dan kom je wat meer uit te geven, zo simpel is het. Denk inderdaad aan die iXtrema's of de Noctua fans. Nexus zijn niet de stilste, maar wel een goeie middenweg. Een fancontroller kan het probleem oplossen van dure fans, maar voor de prijs van een goeie fancontroller heb je ook zeker 2 goeie fans.

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 06-12-2010 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crahsystor schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:54:
Zoals Gizzy al zegt; kijk eens op silentpcreview.com. Daar hebben de genoeg leesvoer over stille fans. En inderdaad ook wat reviews van kasten. De Silverstone Fortress 2 wordt aangeraden, maar is wel prijzig met zo'n € 200. Dan heb je wel geen extra fans meer nodig, immers is 3 x 180mm wel voldoende voor de meeste builds.
ik heb zelf de fortress 2 echt een topper in stil koelen met drie 180mm fans
ik heb de fans op 700 rpm draaien
ik kan dan amper merken dat ze aanwezig zijn in de kast

ik raad je aan om inderdaad de bovenstaande links even door te speuren.
Hint ga voor noctua die zijn naar mijn mening stil en hebben een groot m³/h verplaatsing gebied door de kartels in de bladen etc. details fan 80mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ik heb ook Noctua's in mijn PC zitten en die zijn echt retestil. Sommige Scythe fans zijn ook best redelijk te doen, maar in vergelijking met die Noctua P12 series zijn ze behoorlijk lawaaiig. Ook qua bouw van de fans is zeer goed te noemen, als je met die Scythe fans een beetje lomp omgaat knappen ze volgens mij halverwege af (niet geprobeerd overigens :9). Als je het geld er voor over hebt en de kleur je niet veel kan boeien, dan kan ik die Noctua's echt aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:30
Deathchant schreef op maandag 06 december 2010 @ 10:08:
[...]

Nexus zijn niet de stilste, maar wel een goeie middenweg.
Misschien niet DE stilste, maar het scheelt niet veel, Scythe en daarna Noctua zijn marginaal beter.. (zie bijv. silentpcreview.com).

Als je niet alle onderdelen geluidsarm maakt én enorm kritisch bent qua geluid heeft het imo geen zin om de hoofdprijs te betalen voor wat anders dan Nexus.

[ Voor 5% gewijzigd door - J.W. - op 06-12-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Ik draai al enkele jaren met volle tevredenheid Nexus fans. Worden geleverd met van die rubberen bevestigingsdingetjes, altijd handig.
Als je wat bespaard op de fans kun je ze ook om de zoveel tijd vervangen, want na 2jaar gaan de meeste fans toch wel herrie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Fans gaan herrie maken wanneer ze ondergestoft zijn en vaak is het een kwestie van stof vrij maken en een fan draait weer prima. Daarbij zit er op de Noctua fans standaard al 6 jaar garantie dus je betaald wel wat meer maar je zit wel voor 6 jaar in elk geval safe als een fan kapot gaat.
Pagina: 1