• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 14:01
Bestaat er een tootlje om de exacte refresh rate uit te lezen (powerstrip werkt niet bij mij)? Er staat namelijk wel in windows 60 etc maar ik wil het graag nauwkeuriger zien (decimalen etc).

[ Voor 9% gewijzigd door Furfoot op 19-11-2010 14:32 ]

Instagram

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oscilloscoop op de Vsync lijn van de VGA kabel aansluiten? :z

Serieus:
Vertel eens waarom je dit zo exact wilt weten, dan kunnen we met je meedenken hoe je dat kunt bereiken.

Oslik blyat! Oslik!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-02 13:40
kan je monitor het niet zeggen? Bij mijn monitor staat er in de OSD 60.0Hz

• Furfoot
dion_b schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:41:
Serieus:
Vertel eens waarom je dit zo exact wilt weten, dan kunnen we met je meedenken hoe je dat kunt bereiken.
Omdat ik de meeste spellen framelimit om ervoor te zorgen dat het soepel speelt. Bv. World of Warcraft draai ik op 37.5 fps @ 75hz maar afentoe zit er toch een judder in. Ik heb het idee dat m'n refresh rate dus niet exact 75hz is.

Instagram

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals ik al aangaf, de meest nauwkeurige methode is gewoon meten op het signaaldraad wat voor frequentie er overheen gaat. Maar weet je wel zeker dat je "judder" daardoor komt en niet bijvoorbeeld een geval is van het moeten wachten op laden vanaf HDD ofzo.

Sowieso: waarom draai je op 75Hz als je monitor 60Hz ververst? Zou je niet beter op 60Hz kunnen draaien (evt met 30fps om dat mooi te laten matchen)?

Oslik blyat! Oslik!

• Furfoot
dion_b schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:11:
Zoals ik al aangaf, de meest nauwkeurige methode is gewoon meten op het signaaldraad wat voor frequentie er overheen gaat. Maar weet je wel zeker dat je "judder" daardoor komt en niet bijvoorbeeld een geval is van het moeten wachten op laden vanaf HDD ofzo.

Sowieso: waarom draai je op 75Hz als je monitor 60Hz ververst? Zou je niet beter op 60Hz kunnen draaien (evt met 30fps om dat mooi te laten matchen)?
Ok dus er is geen tool hiervoor nou dan houdt het ff op en zal ik het maar op gevoel moeten limiten. Bedankt iig.

Instagram

Verwijderd

Windows Vista en hoger limiteert de framerate op basis van je refreshrate. Vsync heet dat. Zoek er eens op. De reden dat ik nog niet met Vista of hoger werk is puur om die VSync limitatie in o.a games :P

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
ReClock geeft tot 3 decimalen de hardware refresh rate weer. Misschien heb je daar wat aan door die in de achtergrond te laten draaien met een filmpje? Het is er niet voor gemaakt dus geen history of iets dergelijks. De refresh rate is trouwens ook niet perfect constant (hier), wisselt tussen 59.952 en 59.956 in de minuut dat ik er op lette.

• Furfoot
Moning2 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 15:11:
ReClock geeft tot 3 decimalen de hardware refresh rate weer. Misschien heb je daar wat aan door die in de achtergrond te laten draaien met een filmpje? Het is er niet voor gemaakt dus geen history of iets dergelijks. De refresh rate is trouwens ook niet perfect constant (hier), wisselt tussen 59.952 en 59.956 in de minuut dat ik er op lette.
Kijk perfect! Ik zie nu inderdaad met ReClock dat m'n refresh rate 59.851 is en niet 60.

Instagram

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 15:09:
Windows Vista en hoger limiteert de framerate op basis van je refreshrate. Vsync heet dat. Zoek er eens op. De reden dat ik nog niet met Vista of hoger werk is puur om die VSync limitatie in o.a games :P
Wat in 9 van de 10 games met een simpele klik bij de grafische instellingen ook weer is verholpen ;) Das geen reden... :9

Ik denk persoonlijk ook eerder aan een haperende hdd oid zoals dion_b als opmerkt, maar zonder systeemspecs is daar weinig over te zeggen, het zou van alles kunnen zijn. Sowieso zijn er zat games die bij het inladen van een nieuw stukje omgeving altijd even een hapertje vertonen, hoe geweldig je systeemspecs ook zijn, dat hangt van zoveel verschillende factoren af.

[ Voor 16% gewijzigd door MicGlou op 20-11-2010 19:37 ]

• Furfoot
Het is allemaal opgelost ik kan nu netjes de framerate op precies de helft van mijn refresh rate instellen waardoor alles heerlijk soepel loopt zonder judder.

[ Voor 4% gewijzigd door Furfoot op 20-11-2010 19:45 ]

Instagram

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Furfoot schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:44:
Het is allemaal opgelost ik kan nu netjes de framerate op precies de helft van mijn refresh rate instellen waardoor alles heerlijk soepel loopt zonder judder.
Ik denk dat we het allemaal wel zouden kunnen waarderen als je vertelde welke heilige graal je hier voor hebt gevonden :Y

• Furfoot
Moning2 schreef op zondag 21 november 2010 @ 14:27:
[...]

Ik denk dat we het allemaal wel zouden kunnen waarderen als je vertelde welke heilige graal je hier voor hebt gevonden :Y
Bijvoorbeeld:
  • Als spellen veelal onder de 60 fps duiken (bij 60 hz refresh rate met vsync aan), voelt het beter om de FPS te locken op de helft van je refresh rate. Vergelijk het met consoles.
  • Of als je een FPS speelt (bv TF2) dan kun je beter zonder vsync spelen en dan limit ik de FPS naar de exact refresh rate hierdoor limiteer je frame tearing.

Instagram

Pagina: 1