• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Aangezien ik hier nog met een 'oude' 4850 silent / passieve graka werk met s-vhs van video kaart uit naar scart in de analoge tv en daar eerdaags verandering in komt zocht ik op HDMI.
In de FAQ staat dit alvast niet, of ik vond het niet.

Nu zijn er ook HDMI kabels van 10 meter, die afstand ligt hier nu ook echter de huidige scart kabel heeft nog een kabel er aan vast, voor audio uit de pc, naar dezelfde scart in voor de tv.

Op een webshop las ik iets van hdmi kabel met audio, echter dit is en blijft een hdmi uiterlijk-connector aan beide kanten. Daar zit dus verschil in bij hdmi, met/zonder audio maar gelijk uiterlijk?

Dan de videokaart met hdmi uit, moet ik dan letten op iets met 'audio also' of zo? Of is het zoals ik hoop : hdmi uit een willekeurige videokaart, op hdmi de tv in, voorziet de tv ook van geluid?

[ Voor 5% gewijzigd door notsonewbie op 19-11-2010 13:17 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HDMI bied inderdaad audiomogelijkheden ja, je videokaart moet dat wel ondersteunen. Praktisch elke moderne videokaart met HDMI zal dat echter gewoon doen.

Over de 4000 serie zegt Ati: HDMI with 7.1 digital surround sound support and integrated DisplayPort technology5 with audio

Dus als je kaart HDMI heeft kan hij gewoon audio meesturen.

[ Voor 38% gewijzigd door Tsurany op 19-11-2010 13:18 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:33

Deathchant

Don't intend. Do!

hoe kan je computer-beeld via de videokaart ook nog geluid meesturen? dan zou je dus in feite geen (onboard) geluidskaart meer nodig hebben, zolang je maar een tv met speakers hebt en het beeld van de PC geproduceerd door een videokaart met een HDMI uitgang. De vraag is dan: als je geen geluidskaart hebt, waar komt het geluid dan vandaan die de videokaart zou moeten meesturen naar de TV?

[ Voor 59% gewijzigd door Deathchant op 19-11-2010 13:30 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 13:13

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Ik heb een 4870 met HDMI op mijn tv aangesloten en heb gewoon geluid :) Je moet alleen in windows ff je default audio device op HDMI zetten.

@hierboven: Ik weet het niet zeker, maar is het enige wat een geluidkaart doet niet data omzetten naar stroom stroompjes die speakers omzetten in geluid? Met andere woorden: Het geluid komt van je OS als data die naar je grafische kaart gaat die het omzet in HDMI audio :)

Nogmaals not sure :P

Afbeeldingslocatie: http://thijsd.nl/OPSLAG/HDMI.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Koozza op 19-11-2010 13:34 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Deathchant schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:27:
hoe kan je computer-beeld via de videokaart ook nog geluid meesturen? dan zou je dus in feite geen (onboard) geluidskaart meer nodig hebben, zolang je maar een tv met speakers hebt en het beeld van de PC geproduceerd door een videokaart met een HDMI uitgang. De vraag is dan: als je geen geluidskaart hebt, waar komt het geluid dan vandaan die de videokaart zou moeten meesturen naar de TV?
De geluidskaart op de videokaart.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
thijsdal schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:31:
Ik heb een 4870 met HDMI op mijn tv aangesloten en heb gewoon geluid :) Je moet alleen in windows ff je default audio device op HDMI zetten.
afbeelding]
Bedankt voor deze info, echter nu wel een nieuwe vraag daardoor... :)
Als je je audio nu op hdmi hebt staan, standaard in het OS, hoe zit het dan met bijv. skype, dat kan alleen (qua horen) via de tv die dan ook aan moet staan?
Of is het juist zo dat men dan, met hdmi er bij, -2- x audio uit de pc heeft, dus dat ik bijv. voor vriendin een serie op zet, en zelf via de koptelefoon over de pc speakers gewoon een game kan doen?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In theorie is dat mogelijk maar meeste programma's ondersteunen hiervoor niet de mogelijkheid om tussen verschillende geluidskaarten te kiezen, die pakken altijd de default device. Dus als HDMI niet default device is en je een mediaspeler kan vinden die geluid over een andere kaart kan sturen dan kan dat een optie zijn.

Edit: Probeer MediaPlayerClassic dan eens, die kan dat volgens mij wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 19-11-2010 13:44 ]

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 13:13

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

notsonewbie schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:40:
[...]

Bedankt voor deze info, echter nu wel een nieuwe vraag daardoor... :)
Als je je audio nu op hdmi hebt staan, standaard in het OS, hoe zit het dan met bijv. skype, dat kan alleen (qua horen) via de tv die dan ook aan moet staan?
Of is het juist zo dat men dan, met hdmi er bij, -2- x audio uit de pc heeft, dus dat ik bijv. voor vriendin een serie op zet, en zelf via de koptelefoon over de pc speakers gewoon een game kan doen?
In skype mag je een audio device aanwijzen ;) Dus je zecht bijvoorbeeld tegen skype: Jij moet over HDMI, en tegen windows geef je aan dat de default audio device bijvoorbeeld onboard moet zijn :)

Ik zelf heb onboard audio, een audiokaartje en mun grafishe kaart, en standaar staat default op onboard, skype over de audiokaart (waar dan mijn headset op zit) en games zet ik dan vaak op de HDMI audio.

[ Voor 12% gewijzigd door Koozza op 19-11-2010 13:44 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Er is niet echt spraken van een 'geluidskaart'. Een HDMI signaal is een digitaal signaal. De data wordt (lossless) geencodeerd in een stream die over de kabel gestuurd wordt. Naast de beeld data kan daarin ook gewoon audio data opgenomen worden. Het si dus niet zo dat er 1 pinnetje per kleur en een pinnetje voor elk van het geluidsspoor is. Ondersteuning op de videokaart is dan ook niet meer dan het mee encoderen van de audiostream in de datastream.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Janoz schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:44:
Een HDMI signaal is een digitaal signaal. De data wordt (lossless) geencodeerd in een stream die over de kabel gestuurd wordt. Naast de beeld data kan daarin ook gewoon audio data opgenomen worden. Ondersteuning op de videokaart is dan ook niet meer dan het mee encoderen van de audiostream in de datastream.
Ok voor nu alles duidelijk en geen vragen meer.
Alle reageerders, bedankt!

Pagina: 1