Toon posts:

[Opstartissues] PC start moeilijk op + veel noise

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

Ik sukkel al een hele tijd met een PC die behoorlijk vreemd bezig is. Ten eerste maakt hij gigantsich veel lawaai met de fan. (Goed luisteren vlakbij leert dat het de fan is van de voeding zelf, niet de processor fan)

Als ik met de pc bezig ben op gewoon niveau, zoals internet of tekstverwerking, dan doet hij "normaal". Maar dan is er al behoorlijk veel lawaai.

Start ik echter een game op, dan heeft de PC na een paar minuten zin om op te stijgen. Die fan begint te draaien dat het niet gewoon meer is. Erg veel lawaai die na het stoppen met gamen heel erg langzaal af neemt. Zeer onaangenaam. Zo erg zelfs dat het in de andere kamer gewoon te horen is.

Ik vermoed dat de tip hier gaat zijn: is goed uitkuisen. Dat zal ik ook doen.

Maar dan is er nog probleem nummer 2. De PC start niet graag meteen op.

Stel, de PC staat gewoon af.

Ik duw op de knop om hem aan te schakelen. Dan springt hij aan. De fan slaat aan en ik wacht om iets op het scherm te zien. Echter, er verschijnt niets. Enkel een melding op mijn monitor dat ik krijg wanneer hij niets door krijgt van de computer. Dat is bij mij linksbovenaan een alternerend woord: "analog" "digital" "analog" "digital" ....

Verder doet hij niets. Heel soms, als ik hem lang laat doen, dan krijg ik de korte en lange biep en schiet hij alsnog in gang. Doet hij toch niets, dan moet ik de pc weer afzetten en terug opzetten.

Dit kan een keer of tien nodig zijn eer ik van 't begin de korte en lange biep krijg. Krijg ik enkel een korte biep, start ie ook niet op.

Soms nadat ik hem opzet, krijg ik drie lange biepen en valt de PC vanzelf uit waarna hij zichzelf na een paar seconden weer op zet om terug aan stap 1 te komen...

Het enige dat werkt, en dat is ook al bizar (voor mij), is de pc van stroom ontdoen. Gewoon de knop achteraan op 0 zetten en even laten rusten. Als hij vijf minuten ongeveer geen stroom heeft gekregen, en ik zet de knop op 1 en start op, dan gaat het bijna 99% van de keren fatsoenlijk op.

Dus ja, what the fuck is happening ??

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Is je voeding mischien ontzettend stoffig? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Dat moet wel. Laat me denken ... een jaar geleden is die nog is opgeschoond.

Maar dan denk ik : het gaat hier over elctriciteit. Dat werkt of dat werkt niet he. Als de fan start, dan werkt ie. Waarom gaat ie dan niet verder?

• ®androiid
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 07:31

®androiid

Euroshopper

misschien even wat specs neerzetten van je pc?

Pils €0,50

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord ken ik niet meer precies. Ik weet wel dat die van Gigabyte is. Ik zou er nog is een programma op los moeten laten om die specs te ontdekken.

Verder gaat het om een Intel Dualcore E660 processor. Een 1 TB seagate disk, 2 GB DDR2 ram, GeForce kaart.

Ik heb nog ergens het factuur liggen maar die zit ver verstopt : -)

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Niet echt. Ik ken niet veel van elektriciteit, maar volgens mij zit het zo: In je voeding zit er o.a. chemisch spul (condensatoren) (is niet schadelijk, maar moet je ook niet opeten) en kan geleidelijk aan z'n stroom-opslag-capaciteit verliezen. Je kan het een beetje vergelijken met herlaadbare batterijen. Hoe minder stroom die condensatoren kunnen opslaan, hoe labieler de uitgangsstroom is en hoe moeilijker je PC opstart.

Yes, but no.

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Klinkt als een temperatuur probleem (dat probleem van het lawaai dan). Wat zijn de temperaturen van je CPU en GPU idle en onder load?

smile an everlasting smile

• resma
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-02 16:32
Klinkt mij in de oren als een brakke voeding die gewoon vervangen moet worden door een stil, efficient exemplaar. Oudere inefficiente voedingen zorgen vaak ook voor een instabiele spanning, waardoor allerlei instabiliteit van je systeem kan ontstaan.
Pagina: 1