Waarom is cpu niet vaker 100% belast?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024
Misschien kunnen jullie mij wat meer inzicht geven waarom een cpu niet vaker meer belast wordt?

Heb sinds een paar weken een nieuwe pc met wat leuker metertjes erbij en ik zie erg vaak dat sommige processen nog steeds tijd kosten terwijl de cpu en intern geheugen maar op 20% draaien.

Voorbeeld gisteren was ik wat bestanden aan het repareren (par2) en aan het uitpakken (rar). En een film van 10gb uitpakken kost nog altijd een minuut of 6 en ik zie dat mn cpu rond de 20% zit en intern geheugen op 40%. Is dan de harddisk in veel gevallen de bottleneck?
Ook tijdens het opstarten van games zie ik dit.

Is een ssid dan een goeie oplossing en kan je dan bv een 10gb film in de helft van de tijd uitpakken?

Of gebruikt hij voor diverse processen maar 1 core en is dat de bottle neck want ik heb 2 uitpak processen tegelijk gestart en de cpu belasting ging amper omhoog.

Diverse onderdelen:
AMD phenom II X4 955
Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5" SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 32 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het kan inderdaad iets anders zijn wat de snelheid limiteert zoals je hardeschijf of een proces dat niet multicore geschreven is. Bij het uitpakken is het inderdaad zo dat de hardeschijf de bottleneck is. Je kan het beste op de ene hardeschijf downloaden en naar de andere hardeschijf uitpakken. Een hardeschijf die zowel lezen als schrijven tegelijk moet doen is een stuk minder efficiënt dan wanneer de ene hardeschijf leest en de ander schrijft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 21:37
Waarschijnlijk is je systeem IO bound. De hardeschijf of de 'verbindingen' op het moederbord kunnen de data niet verwerken.

De meeste harddisk vinden het ook niet leuk als je twee dingen tegelijk doet. Het verspreiden over twee verschillende schijven of een SSD kunnen hier helpen.

Bij games kan het ook aan de grafische kaart liggen. Als die het niet bij kan benen kan je CPU uit zijn neus gaan zitten peuteren.

Verder zijn sommige drivers/software zo brak dat ze maar een CPU gebruiken. Bij de taskmanager kan je als het goed is zien wat de performance per process is en dan zie je ze waarschijnlijk maar 100/aantal processoren gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

kijk ook eens in taskmanager, eens je met meerdere cores bezig bent dan geven die gadgets de gemiddelde CPU belasting weer en niet per core.

winrar= singel core process (sluit nog 3 externe HDD's aan en pak overal tegelijk films uit ;) )
games: Hang meestal van de game zelf af, sommige games ondersteunen geen multicore.

wat je dus zal zien in taskmanager is 3 cores op 3 a 5 % en één core op 90 a 100 % ;)
en als ik goed kan rekenen is dat gemiddelde nog altijd 20 a 25 %

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:31

BHQ

Hm, ja. Als 1 core op 100% bezig is zie je dat niet terug in je normale load, die zal ergens rond de 20-30% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 10:02

SupremeRick

Muse Fan

da zegt ie xD

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:36
pm1 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 11:30:
kijk ook eens in taskmanager, eens je met meerdere cores bezig bent dan geven die gadgets de gemiddelde CPU belasting weer en niet per core.

winrar= singel core process (sluit nog 3 externe HDD's aan en pak overal tegelijk films uit ;) )
games: Hang meestal van de game zelf af, sommige games ondersteunen geen multicore.

wat je dus zal zien in taskmanager is 3 cores op 3 a 5 % en één core op 90 a 100 % ;)
en als ik goed kan rekenen is dat gemiddelde nog altijd 20 a 25 %
Bij mij staat bij WinRAR opties toch echt Multithreaded aangevinkt en WinRAR gebruikt bij mij dan ook meerdere cores ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:31

BHQ

En ik confirmeerde het. Als je niets te melden hebt, blijf dan vooral lurken.
Dylan93 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:21:
[...]
Bij mij staat bij WinRAR opties toch echt Multithreaded aangevinkt en WinRAR gebruikt bij mij dan ook meerdere cores ?
Mja. Dat is de situatie bij jou, maar allicht bij de TS (of ik heb de startpost te vluchtig gelezen..).
Dat of disk IO dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Dylan93 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:21:
[...]

multithreading aims to increase utilization of a single core by leveraging thread-level as well as instruction-level parallelism
multithread heeft niks te maken met multi-core CPU's

bron: wikipedia

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 01:27
pm1 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 10:42:
[...]

[...]

Dat is een hele foute bewering ;).

Hoe wil je anders het optimaliseren voor multi-core CPU's noemen? (Multi)Threading is het uitsplitsen van je (rekenintensieve) taken over meerdere threads. Zolang er geen beperkende factoren zijn (locking etc.) is dit een prima om alle cores te benutten. Immers kunnen deze threads dan over de cores verdeeld worden

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

Croga

The Unreasonable Man

pm1 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 10:42:

Eens te meer bewijs dat je niet op Wikipedia als bron moet vertrouwen....

Multithreading heeft wel degelijk met meerdere cores te maken. Als een applicatie singlethreaded geschreven is kan hij zowieso geen gebruik maken van meerdere cores. Om gebruik te kunnen maken van meerdere cores moet een applicatie op z'n minst multithreaded geschreven zijn. Daarnaast moet de thread management ook nog eens juist gebouwd zijn anders is het nut van de tweede tot n-de core verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:55
Croga schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 10:52:
[...]

Eens te meer bewijs dat je niet op Wikipedia als bron moet vertrouwen....

Multithreading heeft wel degelijk met meerdere cores te maken. Als een applicatie singlethreaded geschreven is kan hij zowieso geen gebruik maken van meerdere cores. Om gebruik te kunnen maken van meerdere cores moet een applicatie op z'n minst multithreaded geschreven zijn. Daarnaast moet de thread management ook nog eens juist gebouwd zijn anders is het nut van de tweede tot n-de core verwaarloosbaar.
Klopt, op het werk hebben we nog vrij oude pc's vooral laptops, en sommige gebruikers klagen dat een programma(het zijn zo goed als allemaal single core geschreven tools) traag is op zijn pc terwijl die toch 2 jaar nieuwer is dan die van iemand anders.

Situatie is de ene heeft een oude dual core, en de andere de laatste P4. Waardoor die P4 beter presteert.

Nu worden vele applicaties waar mogelijk multi threaded gemaakt. Maar zeker waar veel sequentieel gerekend moet worden gaat dat niet.

als je bv x = x * bewerking ofzo wil uitrekenen (oftewel x is de input van de andere) dan kan je wel threading gaan toepassen maar heeft dat geen enkel nut omdat de threads toch op elkaar moeten wachten.

Een andere oplossing is modulles maken dus losse programma's in één combineren.

Maar goed vele programma's zijn single threaded ooit geschreven en nooit omgezet (firefox misschien een mooi voorbeeld waarbij ze dat nu pas gaan doen).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supreme tweaker schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 10:48:
[...]

Dat is een hele foute bewering ;).
Helemaal fout zou ik niet zeggen , multithread lijkt me toch iets meer os gericht terwijl voor multi core zal toch de gebruikte aplicatie geoptimaliseerd moeten zijn voor multi core .Multi cpu setup is eigenlijk hetzelfde alleen met twee fysieke cpu s .De wat betere software zal ongetwijfeld geoptimalseerd zijn voor multi core ,waar specefieke taken toebedeeld worden per core en zo de load verdeeld.

Als ik in me taakbeheer kijk zijn er 548 threads geactiveerd met wat browsen op een dual core :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

kk I was wrong }:O

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Omdat je niet hard genoeg werkt :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1