Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-09 12:55
Hallo,

Ik kan dit niet zo direct vinden, maar wij hebben de volgende situatie. (ip adressen zijn even als voorbeeld)

Wij hebben van buitenaf gezien het IP adres 80.0.0.1 (even willekeurig natuurlijk)
De routers verwijzen op basis van portforwarding de data die vanaf het internet op de goede poort komt door naar het interne ip 192.168.100.1.

Wat nu het probleem is dat we onafhankelijk van of we binnen het bedrijfsnetwerk of van buitenaf verbinding met de goede server moeten kunnen maken. Dit moet dus ook onafhankelijk van VPN zijn.

Dit betekent dat dus als het ware dat er in de interne DNS een verwijzing moet komen tot als verkeer richting 80.0.0.1 wordt verzonden dat hij dit dan moet doorsturen naar 192.168.0.1.

Dit zou met een domeinnaam zoals mail.bedrijfsnaam.nl perfect gaan, dan maak ik namelijk simpel een alias aan in de DNS.

Maar in dit geval moet het niet een naam zoals mail.bedrijfsnaam.nl zijn, maar het ip adres 80.0.0.1 zijn die naar het goede adres doorverwijst. Dit is dus wat normaal ook mogelijk zou zijn als lokaal in de hostfile dit als record zou worden toegevoegd, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Is dit mogelijk, en zo ja hoe?

Het gaat in ons geval om Apple servers voorzien van 10.6.5 (volledig up-2-date dus)

To Apple or not to Apple? That's the banana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56
Kan je niet gewoon je interne DNS aanpassen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
DiedX schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:12:
Kan je niet gewoon je interne DNS aanpassen?
Dat kan, sterker nog, dat was mijn vraag hoe ik dat kan doen omdat het niet om een naam maar om een IP gaat ;)

(Tenminste, ik neem aan dat ik dit niet zomaar als een alias kan invoeren in DNS?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Dit kan je oplossen met "NAT Loopback" in je router(s). Dit zorgt ervoor dat je externe IP adres te bereikt kan worden vanaf je interne netwerk en portforwards dus (als het goed is) ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
Kompaan schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:18:
Dit kan je oplossen met "NAT Loopback" in je router(s). Dit zorgt ervoor dat je externe IP adres te bereikt kan worden vanaf je interne netwerk en portforwards dus (als het goed is) ook werken.
Klopt, maar dit willen we willen dit niet door de router laten regelen, dit omdat dit niet altijd exact overeenkomt met wat in de router staat. Dit heeft te maken met DMZ, maar ook met het feit dat er enkele van deze servers op 2 netwerken zitten, een via de router met een ander subnet voor dit soort zaken, en het andere loopt voor het interne netwerk (alhoewel dit niet voor alle servers zo is ingesteld).

Daarom willen we dit eigelijk als liefste gewoon per DNS dit kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
Als je het centraal moet regelen (lees: niet hostfile aanpassen per interne PC) en het verkeer op basis van IP adres wilt sturen, moet je dat doen op de plek waar al het verkeer (intern/extern/VPN) langskomt. Het enige wat ik kan bedenken in dit verhaal wat aan die eis voldoet is je router/gateway, want als ik het zo lees heb je niet al je verkeer nog ergens anders langslopen.
mac-er schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:21:
[...]
Daarom willen we dit eigelijk als liefste gewoon per DNS dit kunnen regelen.
Maar je wilt juist IP adressen een andere kant op sturen, daar komt helemaal geen DNS aan te pas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Het standaard idee is dat je de externe DNS server van je domeinnaam vertelt dat mail.domeinnaam.nl = 80.0.0.1 en je interne DNS server (waarschijnlijk op je Mac OS server) dat mail.domeinnaam.nl = 192.168.100.1.

Als je dan intern zit zul je het interne IP adres krijgen en als je extern zit krijg je het externe IP adres.
Alle gebruikers vertel je dan dat ze verbinding moeten maken met mail.domeinnaam.nl ipv een IP adres. Als je zelf al ergens IP adressen in hebt gevuld zou ik ze snel vervangen door de DNS naam. Dit voorkomt in de toekomst ook gezeur als je bv de server of bepaalde rollen gaat migreren.

Zie ook deze link voor meer informatie over het instellen van een Mac OS server. Voor deze specifieke vraag is hoofdstuk 3 van deze handleiding erg goed om door te lezen.

Best practice van Apple is om per rol een eigen DNS naam te geven.
mail.domeinnaam.nl
www.domeinnaam.nl
imap.domeinnaam.nl
ical.domeinnaam.nl
ftp.domeinnaam.nl
enz

Dit heeft als voordeel dat je alle services op je clients instelt met verschillende hostnamen waarvan je later makkelijk het IP adres kunt aanpassen in je DNS. Migreren, oursourcen en consolideren zijn zo een stuk makkelijker omdat je niet bij elke wijziging alle clients moet voorzien van nieuwe instellingen.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
^^ hierboven is de (veel) betere oplossing imho.
Pagina: 1