BSOD icm 8Gb geheugen en 64bit Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonnie100
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-12-2020
Hi Tweakers,

Ik heb een probleem met nieuw 8Gb geheugen icm Windows 7 Ultimate 64bit. Ik ben hier nu al drie weken mee bezig ivm RMA en weinig tijd ;(
Aan overklokken doe ik niet. Zonde van de hardware is mijn mening.
Ik kan de reepjes helaas niet in een ander systeem testen. Heb en ken niemand met een DDR3 mem bak.

Kort geleden heb ik een 4x2Gb geheugen kit gekocht van het merk Corsair Dominator.
Echter, na een tijd na een clean install op de SSD wordt ik getrakteerd op meerdere BSOD waaronder deze. >:)

Ook als ik veel programma's open gooi en zo het geheugen vul, krijg ik deze bsod. Het zou niet mogen gebeuren dat je een BSOD krijgt als je veel open hebt staan dunkt me :F

Ik heb al contact gehad met de (web)winkel Afuture. RMA gedaan en een screenshot van het defecte geheugen in memtest mee gestuurd.
Mijn instellingen stonden op auto en ook mijn geheugen liep op 1.5 volt volgens cpu-z.
Specs van de bankjes zijn 7-7-7-20 en 1.6 volt. Afuture heeft mijn geretourneerde geheugen getest en zij konden geen fouten vinden. Hebben volgens zeggen met diverse configs (waaronder mijn mobo) en geheugen getest en ze hadden geen fouten aangetroffen. Zodoende heb ik het in overleg terug gekregen en de

aanbevolen settings uitgeprobeerd zonder resultaat. Bankjes zijn nu ook getest met 7-7-7-2, 1.6 volt en 1333 mhz. (niets overclocked).
Ik vermoed dat ze bij een eventuele windows bsod test niet lang en genoeg apps open hadden staan

Even wat feiten op een rij:
Mobo: MSI 770-C45 (DDR3, AM3 platform)
Proc.: AMD Phenom II X2 550 Black Edition 3,1GHz.
Geheugen: 4x2Gb dual channel (7-7-7-20 / 1.6 volt) kit
Dit type geheugen was door Corsair aanbevolen voor de Phenom II proc. die ik heb....
PSU: Cooler Master PowerPro 500 watt
SSD: Corsair 160Gb Sandforce (in AHCI modus via BIOS) AHCI wordt door Corsair aanbevolen voor max. prestaties.
Gra ka: Nvidea Geforce 9600 GT

Met mijn oude 2x1Gb van Crucial had ik overigens nergens last van. Geen AHCI overigens maar ide modus in de bios. Zat alleen SATA schijven toen in.
Ook geen problemen als ik hem in full mem load zette. Dit was icm SATA II HD's.

De volgende punten heb ik gescheiden al geprobeerd met als resultaat nog steeds BSOD:

- Gloednieuwe Windows 7 Ultimate 64bit geïnstalleerd in AHCI modus (getest met en zonder alle recente drivers van mobo en nvidea gra ka)
- Andere Windows 7 ISO gebruikt voor nieuwe install.
- Installs zonder SATA schijven gekoppeld.
- Belangrijkste windows updates geïnstalleerd.
- dump file uitgelezen. Hier kwam ik achter dat er schijf en leesfouten in het geheugen waren.
- BIOS eerst op fail safe gezet (om "vreemde" settings te vermijden), settingadvies Afuture toegepast en meest recente memtest erop los gelaten. 1 van de 4 bankjes geeft in mijn systeem 989 fouten aan na 8 uur draaien (zie foto). Bij langer draaien (iets van 11 uur zonder de settings) kwam ik uit op tegen de 2000 fouten
- Settings aangepast volgens Afuture (zie foto). In bios hard op 7-7-7-20, 1333Mhz en 1.6 volt gezet.
- Alles getest met alleen video en tb+m aangesloten.
- Na install microsoft driver voor sata geïnstalleerd ipv amd driver voor mobo. (scheen volgens google ook een mogelijke oplossing te zijn).
- Google searches.
- PMG faq gelezen.
- Nieuwste BIOS geïnstalleerd.
- Comp.lijst door genomen. Ze zeggen zelf dat dat niet alles is. Heb ik niet erg veel aan.

Mijn vermoeden is dat of dit geheugen gewoon niet lekker draait in mijn bak (en dus eigenlijk niet defect is) en ik b.v. Kingston moet nemen.
Of mijn mobo "verslikt" zich in de 8Gb dual channel config. en wordt het tijd voor een Asus bordje.

Op dit forum heeft iemand precies dezelfde mobo icm een 4Gb kitje van Corsair. 3 van zijn 4 BSOD had ik ook en die kwamen ook na een tijdje. Post was van augustus dit jaar. Zijn oplossing was ander merk geheugen...
Page fault kreeg ik na de grote load. Alleen Bad pool header (once) heb ik niet gehad.

Ik had al een voorstel tot ruilen met Kingston geheugen gedaan maar ik kon eerst de nieuwe settings testen. Zonder resultaat dus.

Er zit nog garantie op, maar ik hoop op een oplossing zodat ik niet de hele shizzle weer terug kan sturen wat weer meer tijd consumeerd...
Heeft iemand nog ideeen/tips om dit heikel probleem op te lossen? _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door sjonnie100 op 19-11-2010 02:21 . Reden: Links bijgewerkt, was broken... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Als 1 van de 4 dimm's het probleem geeft zou je denken dat er toch echt iets mis is met dat specifieke stukje hardware. Als het niet compatible zou zijn zou je denken dat je met de andere dimm's ook problemen zouden hebben. Heb je de dimms wel los getest van elkaar of allemaal tegelijk?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonnie100
Afuture zegt dat ze de dimms ook met memtest hebben gechecked en de bankjes zouden geen fouten vertonen (ook met mijn type mobo getest).
Bij mij niets dan fouten op 1 dimm (zie de screenshot).

Ja, ik heb ze alle 4 los getest in slot1 met memtest. Zo ben ik erachter gekomen dat alleen die ene dimm loopt te stuiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resma
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-08 20:56
Als jij met een van de modules aantoonbaar middels memtest volop problemen hebt, terwijl de andere modules in hetzelfde slot het prima doen, moet Afuture ze gewoon vervangen. Als Afuture moeilijk blijft doen, voer dan allereerst een negatieve shop review in en neem dan eventueel direct contact op met corsair, waarbij je vermeldt dat de webshop waar je de modules hebt gekocht niet meewerkt bij een RMA. Meestal werken fabrikanten wel mee aan een RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonnie100
Resma, bedankt voor je input.

Afuture kon geen fouten in de modules vinden.
Ik ga direct een nieuwe rma inzetten en wil eerst overgaan tot ruiling. Nu kan ik er niks mee.

De user op het forum met ook mijn mobo en vrijwel dezelde probleem mad baat bij ander geheugen dan corsair.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het geheugen hoeft niet stuk te zijn maar wel incompatible met jouw moederbord. Dat kan je ook aangeven bij de shop. Gewoon omruilen voor een ander type/merk lijkt me het beste.
Het geheugen is iig niet getest door MSI op dat moederbord.

[ Voor 14% gewijzigd door Madrox op 20-11-2010 12:11 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonnie100
Madrox, bedankt voor je input.

Dat vermoeden had ik ook al bij hun aangegeven aangezien ik wel fouten aantref en zij naar hun zeggen niet.
Maar zij zeggen dat ze het geheugen ook in hetzelfde typre mobo hebben getest (msi 770-c45).
Ze hebben foto's gemaakt van mobo en de bios settings en deze opgestuurd.

Ik heb ze net verteld dat ze maybe een andere revisie moederbord hebben. Die van mij ongeveer een half jaartje oud. Ik wil nu een ander merk geheugen (Kingston) of geld terug. Dat weten ze, nu nog afwachten op een reactie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alucard.erbacam
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 14:54
Ik heb ook een raar probleem gehad met memory (was wel maar 4gb per mobo maar toch....)
Bleek incompatible geheugen te zijn (uiteindelijk).
Is omgeruild voor kingston valueram en loopt sinsdien als een trein
Hier een link naar dat topic: Link

Ik hoop voor je dat ook bij jou de problemen opgelost zijn met het kingston geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonnie100
Alucard,

Soms loop je tegen vage constructies aan.
En dan moet je maar hopen dat de webwinkel mee wil werken...
Ik kan in ieder geval aantonen dat het geheugen domweg niet werkt in mijn systeem.

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonnie100
Het geheugen is teruggestuurd en ik heb specifiek Kingston geheugen aangewezen die ik wou hebben.

Deze draait als een trein! :-)
Afuture heeft het resterende geld teruggestort.

Het blijft een vaag bedrijf.....
Ook omdat ik nu erg lang wacht op mijn 1Gb switch. Een maand.
Hadden mijn betaling niet binnen gekregen volgens hun. Dus wel.
Pas nadat ik aan de bel trok was het ineens opgelost en nu zit ik te wachten op de leverancier :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
Als drie van de vier DIMMs het gewoon deden, maar de vierde niet (die toch van precies hetzelfde type was als de andere 3?), dan had het dus niks met incompatibliteit te maken. Maargoed, mooi dat het werkt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
ik zal het je sterker vertellen...

ik heb hier de volgende opstelling

790fx gd70
amd phenom II x3 720
ocz gold 1333lv 6g (kit van 3)
kingston value 1333 2G

de kingston draait op andere timings dan de ocz

Ik heb destijds een kit van 4g (2 reepjes) erbij gekocht en die erin gezet samen met 2 reepjes van de 6g kit... hoop ellende en het wou niet werken. Het lag niet aan de geheugenbalkjes, want elke combinatie van 2 reepjes werkte vlekkeloos, zelfs met 3 reepjes wou gewoon draaien. Alleen 4 reepjes ocz wou niet draaien, ook niet op ander voltage of andere timing.
Uiteindelijk een reepje kingston gekocht en die bij de 6G gezet, sindsdien geen problemen meer gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
lotje1 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 15:32:
Ik heb destijds een kit van 4g (2 reepjes) erbij gekocht en die erin gezet samen met 2 reepjes van de 6g kit... hoop ellende en het wou niet werken. Het lag niet aan de geheugenbalkjes, want elke combinatie van 2 reepjes werkte vlekkeloos, zelfs met 3 reepjes wou gewoon draaien. Alleen 4 reepjes ocz wou niet draaien, ook niet op ander voltage of andere timing.
Uiteindelijk een reepje kingston gekocht en die bij de 6G gezet, sindsdien geen problemen meer gehad
Dat is een ander probleem dan de TS had. In jouw geval werkt de combinatie van 4 OCZ modules niet, bij de TS werkt 1 vd 4 modules afzonderlijk (los) niet, en de andere 3 los wel. Dat duidt er dus op dat die ene gewoon stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
@NatStudent
klopt dat het niet precies hetzelfde probleem is. maar wellicht had dezelfde oplossing wel kunnen werken. Maar met garantie/ruil via de leverancier is ook wel zo safe :)
Pagina: 1