Schakelen in theorie

Pagina: 1
Acties:

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 00:36
Ik word bijna 18 en heb de laatste weken wel eens met mijn oom op de parkeerplaats wat gereden. opzich ging dit wel aardig. Het is alleen zo dat mijn oom het de hele tijd heeft over gevoel in de koppeling. Ik begrijp dat je dit moet krijgen. Maar ik vraag me gewoon een paar situaties af.

(verder weet ik ongeveer wel hoe koppelingsplaten e.d werken, maar snap het effect er niet van

Ik zou graag willen weten wat er gebeurt als je dit doet:

Teveel gas maar de koppeling wel normaal laten opkomen
Teveel gas en de koppeling snel laten opkomen
Genoeg gas+ te snel koppelen
Genoeg gas+ een goede opkomst van de koppeling

Ook vraag ik me af of je nou eerst de koppeling moet laten opkomen tot het aangrijpingspunt en dan extra gas geven, of alvast gas geven en dan laten opkomen?

Misschien probeer ik het wel helemaal verkeerd te benaderen, maar dit zit al zo lang in mijn kop

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het is inderdaad iets waar je een 'gevoel' voor moet ontwikkelen.

Teveel gas maar de koppeling wel normaal laten opkomen > Razende motor en flinke slijtage koppelingsplaten.

Teveel gas en de koppeling snel laten opkomen > Plotselinge grote schok(ken) voorwaarts en evt. afslaan motor.

Genoeg gas+ te snel koppelen > Schok(je) en afslaan motor.

Genoeg gas+ een goede opkomst van de koppeling > Normaal wegrijden.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Als je het subtiel genoeg doet kun je met alleen de koppeling de meeste auto's wel weg laten rijden. Diesels kan dit in ieder geval mee, benzine is iets lastiger maar het kan bijna altijd wel. Is een mooie manier om het gevoel te krijgen :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:14

JdM

Humbled

Wegrijden in de tweede versnelling geeft je ook genoeg gevoel in de koppeling na een tiental keer. Wel doen met een auto die niet van jou is O-) (alhoewel het wel meevalt qua slijtage als je het na een keer of 10 doorhebt).

Nog even de theoretische uitleg erachter.

Je hebt een draaiende beweging (uit de motor) die overgebracht moet worden op een stilstaand iets (de wielen). Deze overbrenging geschiedt via je koppeling. Het is dus zaak de koppeling dusdanig te laten "aangrijpen" dat de wielen gaan rollen en de motor niet zal afslaan. Op die plek moet je "het gevoel" ontwikkelen.

[ Voor 44% gewijzigd door JdM op 18-11-2010 23:58 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Speeddragon schreef op donderdag 18 november 2010 @ 23:42:
Ik zou graag willen weten wat er gebeurt als je dit doet:

De koppelingsplaten zullen nu een hogere relatieve rotatiesnelheid hebben. Hierdoor ontstaat meer wrijving en dus slijtage. Wanneer je ontkoppeld bent maakt je motor ook nog eens veel toeren.
In beide gevallen zal het aan te drijven gedeelte niet voldoende tijd hebben om de snelheid van het aangedreven deel over te nemen, wat een afslaande motor tot gevolg kan hebben.
In dit geval doe je alles goed en zal het voertuig bijna naadloos doorgaan met versnellen.
Ook vraag ik me af of je nou eerst de koppeling moet laten opkomen tot het aangrijpingspunt en dan extra gas geven, of alvast gas geven en dan laten opkomen?
Je voelt eerst tot de koppeling aangrijpt en dan geef je gelijkmatig met het opkomen van de koppeling gas bij. Dit gevoel is in elk voertuig anders.

Punt is dat dit soort zaken theoretisch erg droog zijn. Je moet het echt een keer voelen. Ik had hetzelfde toen ik op mijn 16e voor het eerst op een schakelbrommer stapte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Edmin schreef op donderdag 18 november 2010 @ 23:57:
[...]

In beide gevallen zal het aan te drijven gedeelte niet voldoende tijd hebben om de snelheid van het aangedreven deel over te nemen, wat een afslaande motor tot gevolg kan hebben.
Ik denk eerder piepende bandjes :P

Maar wat de meeste al zeggen, je leert het alleen door te oefenen, het zal je vast wel een lesje of 15 kosten voordat netjes kan schakelen.

Leuke is dat je vaak in een diesel lest, die hebben een veeel groter koppelbereik, als je dan later in een benzine auto rijd dan merk je het verschil wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ach, ik ben in een leen-BMW (benzine!) ook een keer per ongeluk in de derde versnelling weggereden voor het stoplicht. Vond al dat het wat moeilijk klonk, maar het wilde allemaal best. Best leuk, zo'n achterwielaandrijvert :Y

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 19-11-2010 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Wat al gezegd is, in een diesel, geen gas, eerste versnelling, koppeling helemaal op laten komen, nog steeds geen gas, koppeling in, tweede versnelling, nog steeds geen gas en weer helemaal op laten komen. Doe dat een paar keer zonder m af te laten slaan uiteraard en je hebt het zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

En nu we toch bezig zijn... Geen slechte gewoontes aanleren als bij het stoplicht je auto in de versnelling laten staan en de koppeling ingedrukt houden tot het licht op groen gaat. Dan gaat het druklager (drukgroep) in de koppeling er wat sneller aan dan je lief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Speeddragon schreef op donderdag 18 november 2010 @ 23:42:
veel herrie, verhoogde slijtage aan de platen
piepende banden
'bok!' en de motor slaat af.
je rijd soepel weg. :)
ik moet zelf een beetje extra gas geven voordat ik met de koppeling aan de slag ga, anders ga ik 1: heel sloom, of 2: de motor slaat af. nogal gevoelig autotje, maargoed, dat geld voor alle lichte benzinemotorren wel.
Misschien probeer ik het wel helemaal verkeerd te benaderen, maar dit zit al zo lang in mijn kop
je moet je dr niet zo druk over maken, als je merkt dat je (vaak) afslaat, gewoon eerst iets meer gas voorzichtig bijgeven (1500 rpm, zeker in een diesel, is vaak al zat) of iets voorzichtiger zijn met het op laten komen van de koppeling (en dat laatste is ervaring/gevoel, wat je waarschijnlijk pas na vele 1000'en km's krijgt. :) dus succes met rijlessen, (en parkeerplaatsrijden leer je niet zo heel veel van, iig niet meer dan dat je in je 1e rijles leert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:07
We kunnen het hier wel allemaal uitleggen, maar het handigste is gewoon oefenen, dan heb je het zo onder de knie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 00:10:
En nu we toch bezig zijn... Geen slechte gewoontes aanleren als bij het stoplicht je auto in de versnelling laten staan en de koppeling ingedrukt houden tot het licht op groen gaat. Dan gaat het druklager (drukgroep) in de koppeling er wat sneller aan dan je lief is.
Met rijles wordt je geleerd dat als je vooraan staat of tweede bent dit wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-12-2023

hgp

Misschien helpt het ook als je een beeld hebt van wat er nou eigenlijk gebeurt als je de koppeling op laat komen?
YouTube: How Clutches Work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 00:14:
[...]

Met rijles wordt je geleerd dat als je vooraan staat of tweede bent dit wel te doen.
Dat is omdat de meeste mensen altijd 10 minuten nodig hebben om te merken dat het stoplicht op groen staat, helemaal in z'n 1 te schakelen en ook nog eens weg moeten rijden. Nee gelukkig wordt dat je wel aangeleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 00:14:
We kunnen het hier wel allemaal uitleggen, maar het handigste is gewoon oefenen, dan heb je het zo onder de knie.
Probeer er wel even voor te zorgen dat je er niet bijna een hangardeur uitrijdt. Kon ik oefenen in een sloopauto op een groot en min of meer leeg vliegveld, ging ik iets te enthousiast in de achteruit. Het was dat die kerel die naast me zat nog net een ruk aan het stuur gaf waardoor het goed ging, maar anders hadden hij én ik een hele hoop uit te leggen (want een 4x6 meter grote glazen hangaardeur kapotrijden is iets waar ze wel bedenkelijk naar kijken op vliegvelden) :X
Megamind schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 00:17:
Dat is omdat de meeste mensen altijd 10 minuten nodig hebben om te merken dat het stoplicht op groen staat, helemaal in z'n 1 te schakelen en ook nog eens weg moeten rijden. Nee gelukkig wordt dat je wel aangeleerd
En 'm in de haast dan af laten slaan :p

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 19-11-2010 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je hebt tot nu toe nooit iets met je linkervoet moeten doen wat zo een fijne motoriek verlangt. Dus dat gaat in het begin gewoon ruk. Geen probleem hoor, oefening baart kunst, don't overthink it! ;)
Het gaat inderdaad om gevoel dat je ontwikkelt, als je een auto gewend bent kan je razendsnel schakelen met je voeten (relatief snel natuurlijk :P), daar moet je niet veel bij nadenken, dan gaat het mis.
Het zal nog leuk zijn als je vanuit je lesdiesel voor het eerst weer in een benzineauto gaat rijden :P
Ik vind het eigenlijk belangrijker dat je altijd in de juiste versnelling zit passend bij je snelheid. Op die manier kan je op elk moment als het nodig is gas geven. Bijvoorbeeld als het opeens groen wordt of als er een gevaarlijke situatie ontstaat.

[ Voor 38% gewijzigd door fsfikke op 19-11-2010 00:22 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 00:01:
Ach, ik ben in een leen-BMW (benzine!) ook een keer per ongeluk in de derde versnelling weggereden voor het stoplicht. Vond al dat het wat moeilijk klonk, maar het wilde allemaal best. Best leuk, zo'n achterwielaandrijvert :Y
TIjdens rijles in een 320d:
instructeur: "volgens mij staat ie in z'n 3"
ik: "ja volgens mij ook"
En dan gewoon doorgaan met wegrijden, beetje rustig met gas en koppeling en niets aan de hand :P

Had voor m'n rijlessen al wel redelijk wat "geoefend" (ideaal dat wonen op een boerderij) dus dat telt eigenlijk ook niet ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hier is geen theorie over. Je moet gewoon het gevoel krijgen door te oefenen ;) Enige wat je misschien een beetje kan doen is begrijpen hoe een koppeling ongeveer werkt, zodat je weet wat je precies met je linkervoet doet.

Verder nooit de koppeling in 1 beweging helemaal loslaten. Het is altijd het aangrijppunt opzoeken, dan even stilhouden en daarna rustig helemaal op laten komen. Dat kun je het beste oefenen zonder gas te geven. Je moet dan wel heel voorzichtig doen, anders slaat ie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Wait what? Ik heb dit zo geleerd met mijn rijles (in de versnelling en koppeling inhouden dus) en doe dit al ruim 10 jaar. Ik heb hier echt nog nooit iets over gehoord en ook nog nooit iemand anders horen of zien doen. OK ik heb ook 3 jaar automaat gereden, maar rij nu sinds 2 jaar weer schakel en hou daar ook gewoon de koppeling ingedruk met de auto in versnelling als ik even stilsta voor het stoplicht. Sta je echt even te wachten waarbij je verwacht dat het een paar minuten gaat duren is het een ander verhaal natuurlijk, dan is het voor het gemak handig om em in z'n vrij te zetten. Als je echt verwacht dat het 5 min duurt zet je ook gewoon de motor uit, beter voor het milieu en de broekzak.

Ik rij ook dagelijks regelmatig file en hang daarbij vaak ook een half uur lang op de koppeling om steeds een stukje vooruit te schuiven en dan weer te stoppen met de rest van de meute mee. (Dan mis ik mijn automaat weer wel, in de file was het ideaal) Volgens jouw theorie zou ik al tig keer mijn heel drukgroep naar de klote geholpen hebben. Toch heb ik hier nog nooit iets mee te maken gehad, mijn auto's hebben altijd een vrij standaard slijtagepatroon gehad voor zo ver ik weet.

@TS:

Je moet hier in de praktijk gevoel voor krijgen en vooral niet teveel nadenken. Het hele schakelen en koppelen gebeuren moet 2e natuur zijn, er is al meer dan genoeg om over na te denken tijdens het rijden.

Edit:

Na wat opzoekwerk op internet kom ik erachter dat de drukgroep de laatste 15 a 20 jaar een non-issue is. Deze is zo goed als niet aan slijtage onderhevig en het maakt dus geen drol uit of je nu naar neutraal gaat of gewoon de koppeling hebt ingedrukt. Zelfs daarvoor was het verschil zo minimaal.

Daarnaast is er een bijeffect wat wel schadelijk is: Als je em in neutraal zet dan ben je eerder geneigd je hand op de pook te laten rusten om em snel weer in 1 te krijgen. Het rusten van de hand op de pook is zeer slecht voor het hele boeltje. Zeker als je een constructie hebt waarbij je de pook moet indrukken om in achteruit te gaan, dit mechanisme kan dan verslijten waardoor het mogelijk wordt om per ongeluk in de achteruit te gaan.

Wel moet je erop letten dat de koppeling volledig is ingedrukt zodat de platen elkaar niet raken en daardoor slijten, maar dat spreekt voor zich.

Naar de neutraal zullen ze dus bij rijles niet meer leren en erg handig is het ook niet in een stadsomgeving waarbij zoveel mogelijk auto's zo snel mogelijk door het groen heen moeten om de doorstroming op pijl te houden.

Daarnaast is er ook een stukje veiligheid waarbij je niet echt snel wegkomt als er ineens iemand dreigt achterop te rijden of er ineens een ambulance of politiewagen aankomt en je plaats moet maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 19-11-2010 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 00:39:
[...]
Daarnaast is er een bijeffect wat wel schadelijk is: Als je em in neutraal zet dan ben je eerder geneigd je hand op de pook te laten rusten om em snel weer in 1 te krijgen. Het rusten van de hand op de pook is zeer slecht voor het hele boeltje. Zeker als je een constructie hebt waarbij je de pook moet indrukken om in achteruit te gaan, dit mechanisme kan dan verslijten waardoor het mogelijk wordt om per ongeluk in de achteruit te gaan.
Ik heb dit al vaker gehoord, maar leg eens uit waarom er hierdoor ook maar iets slijt ? Het lijkt me dat pas als je de pook in de buurt van een versnelling zet je iets kunt gaan raken, voor die tijd heb je gewoon een pook waar je je hand op legt. Verder leg je je hand er normaal gesproken ook niet zo hard op dat je de pook ook echt indrukt. Dus ik snap niet echt wat daar nu aan kan slijten :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 14:54

MadMan

What the....

Hoe meer je hier vantevoren over gaat nadenken, hoe meer moeite je zometeen hebt om het te leren.
Je denkt zometeen te weten hoe het werkt, gaat dat uitvoeren en dan blijkt het niet te kloppen. Vervolgens moet je eerst het verkeerde "afleren" voor je uberhaupt aan leren kunt beginnen.

Mijn advies, probeer het gewoon als het zover is, dan is het snel genoeg duidelijk.

@ hierboven en daarboven:
Dat het vergrendelmechanisme van de achteruit slijt is juist, maar dat is zo weinig dat je dat als het moet 50 jaar achtereen kunt doen.
Wat wel zo is als je je hand op de pook laat rusten in neutraal en daarbij wat beweegt "tegen" de versnellingen is dat je de synchromeshringen laat "werken", en dat vaak voor langere periodes achtereen dan normaal is. Hierdoor wordt overbodige slijtage in de hand gewerkt.

[ Voor 37% gewijzigd door MadMan op 19-11-2010 07:14 ]

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
MadMan schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 07:10:
@ hierboven en daarboven:
Dat het vergrendelmechanisme van de achteruit slijt is juist, maar dat is zo weinig dat je dat als het moet 50 jaar achtereen kunt doen.
Wat wel zo is als je je hand op de pook laat rusten in neutraal en daarbij wat beweegt "tegen" de versnellingen is dat je de synchromeshringen laat "werken", en dat vaak voor langere periodes achtereen dan normaal is. Hierdoor wordt overbodige slijtage in de hand gewerkt.
Wat jij nu zegt is wat er gebeurt als je de pook echt induwt of tegen een versnelling aan zet. Maar als ik mijn hand op de pook heb, laat ik hem daar gewoon rusten en gaat die pook echt niet naar voren/achteren/beneden. Dus het enige wat je dan doet is wat druk op een veer zetten en de slijtage daarvan lijkt me nihil.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Laatst online: 11-04 11:42
MadMan schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 07:10:
Hoe meer je hier vantevoren over gaat nadenken, hoe meer moeite je zometeen hebt om het te leren.
Je denkt zometeen te weten hoe het werkt, gaat dat uitvoeren en dan blijkt het niet te kloppen. Vervolgens moet je eerst het verkeerde "afleren" voor je uberhaupt aan leren kunt beginnen.

Mijn advies, probeer het gewoon als het zover is, dan is het snel genoeg duidelijk.
Bij mij duurde het een tijdje voordat ik het gevoel met koppelen kreeg. Pas toen ik mij een keer in de werking van de koppeling ging verdiepen viel het kwartje en had ik het snel onder de knie.

Verschilt gewoon van persoon tot persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

fsfikke schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 00:19:
Het zal nog leuk zijn als je vanuit je lesdiesel voor het eerst weer in een benzineauto gaat rijden :P
Dat is wel ff wennen ja, alhoewel ik les had in een grote zware Toyota met een 1.6 motortje op gas, en dat was geen G3, als je naar de koppeling keek dan sloeg ie al bijna af :P
Daarna 8 jaar diesel gereden en nu net weer een benzine auto gekocht, in het begin rij je elke keer met 2000 toeren weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het verschilt per auto, ik zou me er niet te druk over maken. Als je gaat rijden kom je er wel achter. In een stadsautootje met 1.0 driepitter moet je ook altijd wel wat gas geven omdat de motor niet sterk genoeg is om hem alleen op de koppeling in beweging te krijgen.

Maar als je gewoon de koppeling langzaam op laat komen voel je vanzelf wel wanneer hij aan gaat grijpen. Wat je daarna doet is erg autoafhankelijk, sommige koppelingen zijn bijna aan/uit schakelaars en daar moet je toch anders mee omgaan :P

Gewoon doen wat de instructeur zegt, als je dan een "moeilijke leerling" blijkt te zijn weet die nog wel een foefje dat je kunt toepassen en werkt in zijn auto.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:07
Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 00:39:
[...]

Wait what? Ik heb dit zo geleerd met mijn rijles (in de versnelling en koppeling inhouden dus) en doe dit al ruim 10 jaar. Ik heb hier echt nog nooit iets over gehoord en ook nog nooit iemand anders horen of zien doen. OK ik heb ook 3 jaar automaat gereden, maar rij nu sinds 2 jaar weer schakel en hou daar ook gewoon de koppeling ingedruk met de auto in versnelling als ik even stilsta voor het stoplicht. Sta je echt even te wachten waarbij je verwacht dat het een paar minuten gaat duren is het een ander verhaal natuurlijk, dan is het voor het gemak handig om em in z'n vrij te zetten. Als je echt verwacht dat het 5 min duurt zet je ook gewoon de motor uit, beter voor het milieu en de broekzak.
Ik heb net sinds een paar maand m'n rijbewijs en ik heb ook nooit geleerd om de auto in z'n vrij te zetten voor het stoplicht, tenzij je inderdaad verwacht dat het lang gaat duren en je je voet even wat rust wil geven ofzo. Gewoon in z'n 1 (of 2, whatever) houden met de koppeling ingetrapt :)

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ik zet hem alleen vrij bij de stoplichten die ik dagelijks passeer naar mijn werk, omdat ik daarvan de volgorde uit mijn hoofd ken, en dus precies weet wanneer ik aan de beurt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Waarschijnlijk bedoel je: niet de koppeling half ingedrukt houden, beetje laten aangrijpen, om op een helling stil te blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ook ik heb 12 jaar geleden geleerd om de auto in de 1 te zetten en de koppeling in te houden bij het (normaal) wachten voor de stoplichten.Het idee daarachter was om snel te kunnen anticiperen op gevaarlijke situaties en om snel met het verkeer mee te kunnen wanneer het groen wordt.Eventuele slijtage is gewoon ondergeschikt.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

vanaalten schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:29:
Waarschijnlijk bedoel je: niet de koppeling half ingedrukt houden, beetje laten aangrijpen, om op een helling stil te blijven staan?
Nee. Maar het wordt hier wel veel te zwart-wit geïnterpreteerd. Ik ga natuurlijk niet even alle nuances van alle voorkomende situaties behandelen. Het gaat er om je bewust te zijn dat er zoiets als een druklager/drukgroep bestaat die belast wordt/slijt als je de koppeling ingedrukt hebt. Een evt. gewoonte om altijd bij tijdelijk stilstaan de koppeling ingedrukt te houden kan daardoor die slijtage bevorderen en vroegtijdige vervanging noodzakelijk maken. Dat is overigens informatie die ik ook al weer enige tijd geleden gekregen heb. Ik heb het ook niet zelf bedacht. Ik heb ook niet evt. technische ontwikkelingen gevolgd die de kans daarop zouden kunnen verminderen. Als iemand informatie heeft gevonden dat die ontwikkeling er is zou een linkje wel zo interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:11:
[...]

Het gaat er om je bewust te zijn dat er zoiets als een druklager/drukgroep bestaat die belast wordt/slijt als je de koppeling ingedrukt hebt. Een evt. gewoonte om altijd bij tijdelijk stilstaan de koppeling ingedrukt te houden kan daardoor die slijtage bevorderen en vroegtijdige vervanging noodzakelijk maken.
Dat bevorderen van de slijtage kan ik me wel in vinden, dat vroegtijdige vervanging niet. Het moet nl. wel heel raar lopen als die druklager/drukgroep eerder versleten is als de koppeling(splaten) zelf. In theorie is in zijn vrij zetten dus beter, in de praktijk maakt het geen bal uit :)

Oh en aangezien dit topic gaat over schakelen in theorie heb je helemaal gelijk :+

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 19-11-2010 20:26 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 22:36
Ook ik heb geleerd voor het verkeerslicht terug te schakelen naar z'n 1 en dan de koppeling in te houden. Die drukgroep houdt het behoorlijk veel langer uit dan een motor waar koud mee gecrossed wordt :) - De bedoeling van het in z'n een houden (zeker als beginnende automobilist!) is een behoorlijke doorstroming van het verkeer zo goed mogelijk te laten gaan. En schakelen vlak voor je wegrijdt helpt daar niet bij. Dus als je je er veilig bij voelt: Gerust in z'n vrij zetten. Of zelfs uit! Maar als je weet dat je niet altijd even vloeiend wegrijdt bij het stoplicht: gewoon in z'n 1 + koppeling in.

Ter informatie: Mijn lieve oude (behoorlijk afgetrapte) autootje met bijna 20 levensjaren en 290k op de teller heeft de originele drukgroep/koppeling nog. De synchro en de koppeling beginnen behoorlijk versleten te raken, dus ik denk dat ik binnen 50k aan de beurt ben. Maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:15
Mij is bij het lessen (ruim 12 jaar geleden) ook verteld hem in zijn 1 te zetten als je vooraan staat, tweede en verder naar achter in de rij is er tijd genoeg. Zit wat in. Er komt aardig wat kracht op het druklager te staan en zo'n ding is niet gemaakt om langdurig belast te worden.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marzman schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 08:30:
Het verschilt per auto, ik zou me er niet te druk over maken. Als je gaat rijden kom je er wel achter. In een stadsautootje met 1.0 driepitter moet je ook altijd wel wat gas geven omdat de motor niet sterk genoeg is om hem alleen op de koppeling in beweging te krijgen.
Check dat het per auto verschilt, maar doe geen aannames over kleine motor vs grotere motor. Heb nog nooit in zo'n soepele, vergevingsgezinde auto gereden als de Hyundai Excel die ik erfde - dat ding kon makkelijker vanaf stationair in z'n 2 opkomen dan onze huidige diesel (een overigens prima Seat Cordoba 1.9 SDI), terwijl een Toyota Corolla 1.3 van een goede vriendin, op papier bijna identiek aan de Hyundai, echt hoog in de toeren moet zitten om zelfs in z'n 1 goed weg te komen.

Wat dat betreft hielp het mij in het begin om in verschillende auto's te rijden. Dan leer je snel wat algemeen is (motoriek in je linkervoet ontwikkelen), en wat specifiek is aan jouw eigen bak.

* dion_b reed binnen een maand na rijbewijs halen 1500km slechts onderbroken door twee veerboten in een Opel Corsa A, ook een ervaring ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:25:
[...]

Dat bevorderen van de slijtage kan ik me wel in vinden, dat vroegtijdige vervanging niet. Het moet nl. wel heel raar lopen als die druklager/drukgroep eerder versleten is als de koppeling(splaten) zelf. In theorie is in zijn vrij zetten dus beter, in de praktijk maakt het geen bal uit :)

Oh en aangezien dit topic gaat over schakelen in theorie heb je helemaal gelijk :+
Totdat je de koppeling niet volledig intrapt en er alsnog meer slijtage optreedt (ik vind het zonde van m'n autootje). Mijn instructeur liet me ook altijd gewoon naar de vrij schakelen :) Ik sta dan ook nooit ingeschakeld voor het stoplicht en ben vaak alsnog als één van de snellere weg zonder lomp op het gas te gaan. :)

[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 21-11-2010 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fsfikke schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 00:19:
Je hebt tot nu toe nooit iets met je linkervoet moeten doen wat zo een fijne motoriek verlangt. Dus dat gaat in het begin gewoon ruk. Geen probleem hoor, oefening baart kunst, don't overthink it! ;)
Het gaat inderdaad om gevoel dat je ontwikkelt, als je een auto gewend bent kan je razendsnel schakelen met je voeten (relatief snel natuurlijk :P), daar moet je niet veel bij nadenken, dan gaat het mis.
Jij denkt dat je fijne motoriek hebt in je linkervoet? Dat valt tegen hoor, probeer maar eens te remmen met je linkervoet (wel goed in je spiegel kijken of er niemand achter je rijdt want je zal waarschijnlijk ontdekken dat je motoriek toch niet zo subtiel is :p )
dion_b schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:50:
[...]

Check dat het per auto verschilt, maar doe geen aannames over kleine motor vs grotere motor. Heb nog nooit in zo'n soepele, vergevingsgezinde auto gereden als de Hyundai Excel die ik erfde - dat ding kon makkelijker vanaf stationair in z'n 2 opkomen dan onze huidige diesel (een overigens prima Seat Cordoba 1.9 SDI), terwijl een Toyota Corolla 1.3 van een goede vriendin, op papier bijna identiek aan de Hyundai, echt hoog in de toeren moet zitten om zelfs in z'n 1 goed weg te komen.

Wat dat betreft hielp het mij in het begin om in verschillende auto's te rijden. Dan leer je snel wat algemeen is (motoriek in je linkervoet ontwikkelen), en wat specifiek is aan jouw eigen bak.

* dion_b reed binnen een maand na rijbewijs halen 1500km slechts onderbroken door twee veerboten in een Opel Corsa A, ook een ervaring ;)
De jaren '90 motor uit de Corola was best sterk (tegen de 90 PK wat toen veel was) maar moest daar veel toeren voor maken. Op lage toeren stelde het inderdaad niet veel voor. De Hyundai had ietsje minder PK's (en miisschien meer koppel daarom?) en ook een klep minder per cilinder dus dat zal een hele andere motor geweest zijn. Het lijkt (op papier) een beetje op de motor uit de Starlet in de jaren '80 met de 12 kleppen. Maar probeer eens die 2.0 in beweging te krijgen op een niet totaal vlak wegdek (bijvoorbeeld in zo'h hobbel die vrachtwagens maken bij het stoplicht) zonder het gaspedaal en daarna de Excel en dan nog eens met 4 man er in. Een grotere motor kan dan echt wel meer hebben zonder dat je hoeft te helpen :)

[ Voor 48% gewijzigd door Marzman op 21-11-2010 04:44 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
neographikal schreef op zondag 21 november 2010 @ 03:16:
[...]
Totdat je de koppeling niet volledig intrapt en er alsnog meer slijtage optreedt (ik vind het zonde van m'n autootje).
Tja, als je je auto verkeerd gaat gebruiken zal ie inderdaad meer slijten, als je je handrem nog aangetrokken hebt zitten terwijl je gaat rijden slijten je remmen ook. Maar dat is nog geen reden om hem dan niet op de handrem te zetten.
Mijn instructeur liet me ook altijd gewoon naar de vrij schakelen :) Ik sta dan ook nooit ingeschakeld voor het stoplicht en ben vaak alsnog als één van de snellere weg zonder lomp op het gas te gaan. :)
Als je dat fijn vindt moet je dat vooral zo blijven doen, alleen andere voordelen heb je er niet bij. Je kunt zonder bang te zijn dat je je koppeling eerder moet vervangen in zijn versnelling voor een verkeerslicht staan. Het voordeel van in zijn vrij zetten is dat je je voeten vrij hebt, het voordeel van in zijn versnelling laten staan is dat je minder handelingen hebt. Gewoon lekker doen wat je fijn vind dus.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als je in een auto zoals de Mazda 3 2.0 iStop rijd, is het eigenlijk wel de bedoeling dat je jezelf aanleert om de auto in zijn vrij te zetten aan het stoplicht.
Dan zet deze auto namelijk zijn motor stil. Zodra je de koppeling dan weer intrapt, is hij binnen 0,5s weer opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 00:36
Inmiddels aan de rijlessen begonnen, en merk nu al dat alles goed gaat tot ik er bij na ga denken haha.

Normaal wegkomen lukt me nu al gewoon.

En het enige waar ik nog niet achter ben is: hoe kom je nou snel weg

veel gas en snel koppelen, maar wel in een goede verhouding _> afslaan??
veel gas en rustig koppelen -> veel herrie
in ieder geval niet normaal gas en snel koppelen, dan bokt hij inderdaad af.

Verder kwam mijn oom laatst met het verhaal dat snel optrekken hem niet eens zozeer in het koppelen en schakelen zit, maar meer wat je doet met het gas direct nadat je de auto netjes hebt laten aangrijpen (dus genoeg gas+ de koppeling goed laten opkomen)

[ Voor 12% gewijzigd door Speeddragon op 12-01-2011 12:20 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verschilt behoorlijk per auto, gewoon zelf de juiste punten vinden dan een standaard bedenken die je zou willen toepassen op elke auto mogelijk. Dan is het maar de vraag of je dan het ook wil gebruiken, zo'n manier van optrekken betekend niet altijd dat het ook goed voor je auto is.

Maar wat is jouw definitie van snel? Die golf 4 naast je compleet zoek rijden? Een rookwolk van piepende banden veroorzaken?

[ Voor 18% gewijzigd door SinergyX op 12-01-2011 12:19 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 00:41

swtimmer

Ontrafelt het leven!

neographikal schreef op zondag 21 november 2010 @ 03:16:
[...]

Totdat je de koppeling niet volledig intrapt en er alsnog meer slijtage optreedt (ik vind het zonde van m'n autootje). Mijn instructeur liet me ook altijd gewoon naar de vrij schakelen :) Ik sta dan ook nooit ingeschakeld voor het stoplicht en ben vaak alsnog als één van de snellere weg zonder lomp op het gas te gaan. :)
Ik snap ook niet dat je het niet ziet aankomen dat je groen gaat krijgen. Als het weer wat rustiger is op de kruising dan moet je even opletten meer niet (al moet ik altijd wel opletten als ik weer in NL ben, ik snap niet dat wij niet net zoals veel andere landen niet eerst oranje geven voor groen). Daarnaast krijg je maar een vermoeide poot van de koppeling echt helemaal ingetrapt houden, dat is echt geen hobby van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Speeddragon schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:13:

Euhm, zit er niet iemand naast je die je betaald hebt voor dit soort vragen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik koppel altijd rustig met weinig gas en pas wanneer hij volledig gekoppeld is zet ik kracht erop. Niet de allersnelste manier, maar snel genoeg voor 98% van de keren dat ik weg moet trekken en het ontziet de koppeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-06 21:15
Echt lekker rap wegkomen lukte mij eerst ook niet, maar op een gegeven moment krijg je meer gevoel in de auto en weet je dus precies hoever je de koppeling op moet laten komen om mooi weg te rijden. Van onze huidige auto weet ik dat ik hem heel even vast moet houden om uit stilstand te komen (dat vraagt dan ook het meeste energie), en hem daarna redelijk rap kan loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Laatst online: 11:39

Polariteit

Fietsende fotografeur

MEeste is wel gezegd in het topic, maar ik zou toch proberen om zodra je een keer de kans hebt: 'duik de file in'. Het liefst eentje die lang is en waar je steeds stilstaat en optrekt, even rijdt en dan weer stil staat. Dan leer je pas schakelen.

Ook handig als je net een nieuwe auto hebt, leer je de koppeling ook kennen :')

[ Voor 5% gewijzigd door Polariteit op 12-01-2011 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

snel weg komen doe je door wat meer toeren te maken, ongeveer op het toerental waar je motor max koppel geeft (bij mijn benzine motor is dat bij 3800 rpm), en sneller de koppeling op te laten komen. Niet dus in 1x op laten klappen, dan zal de motor waarschijnlijk afslaan, maar gewoon wat sneller, en tegelijkertijd ook meer gas te geven om het toerental rond dat max koppel punt te houden.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
je leert vanzelf wel rap wegkomen.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Inmiddels aan de rijlessen begonnen, en merk nu al dat alles goed gaat tot ik er bij na ga denken haha.

Normaal wegkomen lukt me nu al gewoon.

Verder kwam mijn oom laatst met het verhaal dat snel optrekken hem niet eens zozeer in het koppelen en schakelen zit, maar meer wat je doet met het gas direct nadat je de auto netjes hebt laten aangrijpen (dus genoeg gas+ de koppeling goed laten opkomen)
Het is en blijft gevoel.

De truuk is natuurlijk om het toerental van beide koppelingsplaten zoveel mogelijk gelijk te krijgen voordat je koppelt. op een gegeven moment leer je ongeveer de momenten waarop de snelheden het beste op elkaar aansluiten. en dan kun je best snel koppelen en gelijk gas er op door drukken.
Dus genoeg gas kan ook betekenen dat je het even los moet laten (genoeg is genoeg)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 12-01-2011 14:12 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Weet nog goed dat me koppelingskabel van me alfa sud brak ,maar dan gewoon vanuit ze een wegrijden ,en zonder koppeling verderrijden :D
Pagina: 1