CaptJackSparrow schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 00:10:
En nu we toch bezig zijn... Geen slechte gewoontes aanleren als bij het stoplicht je auto in de versnelling laten staan en de koppeling ingedrukt houden tot het licht op groen gaat. Dan gaat het druklager (drukgroep) in de koppeling er wat sneller aan dan je lief is.
Wait what? Ik heb dit zo geleerd met mijn rijles (in de versnelling en koppeling inhouden dus) en doe dit al ruim 10 jaar. Ik heb hier echt nog nooit iets over gehoord en ook nog nooit iemand anders horen of zien doen. OK ik heb ook 3 jaar automaat gereden, maar rij nu sinds 2 jaar weer schakel en hou daar ook gewoon de koppeling ingedruk met de auto in versnelling als ik even stilsta voor het stoplicht. Sta je echt even te wachten waarbij je verwacht dat het een paar minuten gaat duren is het een ander verhaal natuurlijk, dan is het voor het gemak handig om em in z'n vrij te zetten. Als je echt verwacht dat het 5 min duurt zet je ook gewoon de motor uit, beter voor het milieu en de broekzak.
Ik rij ook dagelijks regelmatig file en hang daarbij vaak ook een half uur lang op de koppeling om steeds een stukje vooruit te schuiven en dan weer te stoppen met de rest van de meute mee. (Dan mis ik mijn automaat weer wel, in de file was het ideaal) Volgens jouw theorie zou ik al tig keer mijn heel drukgroep naar de klote geholpen hebben. Toch heb ik hier nog nooit iets mee te maken gehad, mijn auto's hebben altijd een vrij standaard slijtagepatroon gehad voor zo ver ik weet.
@TS:
Je moet hier in de praktijk gevoel voor krijgen en vooral niet teveel nadenken. Het hele schakelen en koppelen gebeuren moet 2e natuur zijn, er is al meer dan genoeg om over na te denken tijdens het rijden.
Edit:
Na wat opzoekwerk op internet kom ik erachter dat de drukgroep de laatste 15 a 20 jaar een non-issue is. Deze is zo goed als niet aan slijtage onderhevig en het maakt dus geen drol uit of je nu naar neutraal gaat of gewoon de koppeling hebt ingedrukt. Zelfs daarvoor was het verschil zo minimaal.
Daarnaast is er een bijeffect wat wel schadelijk is: Als je em in neutraal zet dan ben je eerder geneigd je hand op de pook te laten rusten om em snel weer in 1 te krijgen. Het rusten van de hand op de pook is zeer slecht voor het hele boeltje. Zeker als je een constructie hebt waarbij je de pook moet indrukken om in achteruit te gaan, dit mechanisme kan dan verslijten waardoor het mogelijk wordt om per ongeluk in de achteruit te gaan.
Wel moet je erop letten dat de koppeling volledig is ingedrukt zodat de platen elkaar niet raken en daardoor slijten, maar dat spreekt voor zich.
Naar de neutraal zullen ze dus bij rijles niet meer leren en erg handig is het ook niet in een stadsomgeving waarbij zoveel mogelijk auto's zo snel mogelijk door het groen heen moeten om de doorstroming op pijl te houden.
Daarnaast is er ook een stukje veiligheid waarbij je niet echt snel wegkomt als er ineens iemand dreigt achterop te rijden of er ineens een ambulance of politiewagen aankomt en je plaats moet maken.
[
Voor 32% gewijzigd door
Anoniem: 178962 op 19-11-2010 00:47
]