Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Verder is het je eigen auto, en moet je zelf weten of je deze laat herstellen. Het geld is een schadevergoeding.
wat ik tegen kom is dat er verzekeraars zijn die aangeven geen reparatieplicht te hebben.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Feit blijft dat jij schade geleden hebt en die dus vergoed krijgt. Hoe je het ook draait of keert, jij hebt 1.500,- schade geleden. Jouw auto zul je immers(mitst je hem niet laat reparen) ook voor 1.500,- minder kunnen verkopen.
Ik ken de wetsartikelen niet uit mijn hoofd, maar volgens mij ben je zeker niet verplicht tot het laten repareren van je auto. Wel is het zo, dat mocht er nu iemand nogmaals tegen jou zijkant aan rijden, je hiervoor geen vergoeding zult ontvangen. Dit noemt men schade op schade en is volgens mij niet verzekerd ( correct me if i'm wrong)
Wel zul je mogelijk de schadeexpertise moeten betalen. hier in nederland heeft men soms constructies waarbij men de uren gemaakt voor de schadeexpertise verrekenen met je factuur als je hem laat repareren. Laat je dit dus niet doen moet je die uren alsnog betalen.
Kortom, wil je het geld in je zak houden. Kun je dat gewoon doen!
Tegenwoordig werken veel schadebedrijven direct samen met de verzekering. De financiele afhandeling gaat dan niet meer via de klant.
Niet helemaal waar, die 1500 euro is de schade die je hebt _als_ je het wilt laten repareren, het is niet zo dat je auto 1500 euro minder waard is gewordenCornelison schreef op donderdag 18 november 2010 @ 20:46:
Feit blijft dat jij schade geleden hebt en die dus vergoed krijgt. Hoe je het ook draait of keert, jij hebt 1.500,- schade geleden. Jouw auto zul je immers(mitst je hem niet laat reparen) ook voor 1.500,- minder kunnen verkopen.
Deels, bij schade op schade moet je volgens mij opnieuw de gehele schade laten taxeren en daar de schade van de vorige keer vanaf halen.Wel is het zo, dat mocht er nu iemand nogmaals tegen jou zijkant aan rijden, je hiervoor geen vergoeding zult ontvangen. Dit noemt men schade op schade en is volgens mij niet verzekerd ( correct me if i'm wrong)
Klopt, toen ik een tijd geleden aangereden was heb ik de schade laten taxeren, dat in rekening gebracht en later zelf voor minimale kosten zoveel mogelijk hersteld.Kortom, wil je het geld in je zak houden. Kun je dat gewoon doen!
Vorige keer, toen er iemand achterin inreed en voor 3000 euro schade aanrichtte heb ik het van mijn verzekering ook direct op mijn rekening gekregen. Deze schade is bijna niet te zien en de auto is ook niet erg nieuw meer. Verder kan ik het geld op dit moment goed gebruiken. Maar waarom zou ik de expert moeten betalen? Deze heeft de tegenpartij toch ingeschakeld om de hoogte van de schade te bepalen? Het is niet zo dat de garagist (op zen vlaams) de schade bepaald heeft en hierdoor werk verricht heeft.
Maar ik moet dat dus wel aangeven bij mijn verzekering dat ik de schade niet laat repareren?
[ Voor 8% gewijzigd door dread op 18-11-2010 21:01 ]
Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Ik heb recent ook een aanrijding buiten schuld gehad, de voorbumper was kapot, de bumperbalk krom etc.. Uiteindelijk kreeg ik 875,- uitgekeerd. Mijn auto is 15 jaar oud, dus ik heb besloten het geld apart te leggen en de schade voor lief te nemen (bumper zit er iets scheef voor...)
Houd er wel rekening mee dat de verzekeringswaarde bij een volgende aanrijding met het uitgekeerde bedrag is verminderd. Bij een volgende schade sneller TL verklaard dus.
[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 18-11-2010 21:29 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Schade was niet heel groot, maar doordat het voorscherm en voorbumper uitgespoten moesten worden toch nog 900 euro. Moest alleen voor het schaderapport 85 euro betalen, die niet hoefde als ik het liet repareren.
Aangezien ik niet dacht dat die schade de auto ook daadwerkelijk 900 euro minder waard maakte, heb ik het geld in me zak gestoken. Bij het inwisselen van die auto heeft die autohandelaar er geen seconde naar gekeken. Volgens mij was het hem niet eens opgevallen
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Dat is natuurlijk wel afhankelijk van hoe je de schade repareert. Ik had laatst voor 850 euro schade door toedoen van een ander. Bumper, motorkap en grille kapot. Op mijn 16 jaar oude auto is het natuurliujk van de zotte om nieuwe onderdelen te gaan gebruiken. Eigenlijk is dat dus ook geen 850 euro schade...Cornelison schreef op donderdag 18 november 2010 @ 20:46:
Maar goed, de verzekeraar heeft het uitgekeerd, er is (bij mij i.i.g.) geen reparatieplicht, maar ik heb het met 2ehands onderdelen in de juiste kleur gerepareerd. Kosten: 110 euro. Die overige 740 euro zijn mijn eigen arbeidsloon.
Punctuality is the politeness of kings
Maar je moet het zo zien: Je auto is ook minder waard geworden. Omdat de auto nu niet meer schadevrij is, zul je er altijd minder voor terugkrijgen. Dat is dus ook een beetje gecompenseerd.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Bumper en klep van de sloop getrokken, in kleur. Voor 180€ had ik die. Voorts alleen nog een kunstof schotje nieuw moeten kopen, omdat die gescheurd was en mn bumper links daardoor scheef zat. Dat deeltje was 20€. Alles bij elkaar 200€.
Schade was begroot op ruim 4000€, als je in Dld niet laat repareren, moet je de BTW er af trekken, dus ik kreeg 3500€ uitgekeerd.
Het grappige aan dit verhaal was, dat ik 2 jaar daarvoor de auto heb gekocht voor jawel, 2000€ ! Auto is na 2 jaar rijden en 80.000 kilometer getaxeerd op 4500€...
Ben met de reparatie een half dagje bezig geweest. Hij ziet er optisch 95% uit, bumper zit een paar mm naar links en er is iets kleurverschil. Maar hey, voor 3300€ kan ik daar mee leven.
Teller staat inmiddels voorbij de 250.000 kilometer, maar hij blijft maar gaan
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Kenteken opschrijven is in de spits en door de schrik niet goed gegaan dus werd het een gevalletje 'eigen rekening' via de allrisk verzekering.
Na het taxeren is het een één tweetje geworden tussen schadebedrijf en verzekering en hebben we nooit de optie gehoord/gekregen om het geld zelf gestort te krijgen. (hebben er ook niet naar gevraagd dus mogelijk dat het wel een optie was)
Ehm, juist bij dit soort gevallen zou ik zelf toch graag willen weten wat de schade is om dan wel of niet het door mijn all-risk te laten verzekering ivm mijn premie. Zo heb ik een keer de schade van een aanrijding (en doorrijden van de "dader") de schade laten taxeren en uiteindelijk niet door de verzekering laten uitbetalen, het zou uiteindelijk voor mij duurder worden ivm terugval schadevrije jaren.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 07:35:
Na het taxeren is het een één tweetje geworden tussen schadebedrijf en verzekering en hebben we nooit de optie gehoord/gekregen om het geld zelf gestort te krijgen. (hebben er ook niet naar gevraagd dus mogelijk dat het wel een optie was)
Ik heb hetzelfde meegemaakt, onderweg op de A2 een plank van een auto gevallen, vanuit de grond door de kracht van de banden van mijn voorligger in de lucht geslingerd, en een flink gat in mijn bumper geslagen. Maar het was voor mij niet duidelijk waar de lading precies vandaan kwam, dus had ik niemand om verantwoordelijk te stellen.
Toen had ik dus ook de keuze, of de all-risk gebruiken om het te repareren, of uit eigen zak betalen. Indien het via de verzekering zou gaan, zou ik het bedrag niet uitgekeerd krijgen, maar moet het via de autoschade hersteller.
Schade was ~900 euro (nieuwe voorbumper + spuiten + nieuwe mistlamp), en terugval in schadevrije jaren zou duurder zijn. Uiteindelijk dus maar zelf gerepareerd.
Heb dus feitelijk 'n jaar zonder afschrijving gereden.
Dus ja, je mag 't geld in eigen zak houden
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Motor kwam van achter omhoog en viel neer toen de meneer op zijn rem trapte en de motor afsloeg.
Visuele schade minimaal, maar de uitlaat was van binnen gebroken, bij inspectie door schadebureau moest de uitlaat en uitlaat pijp vervangen worden. 750 euro.
Maar een sportievere uitlaat (E-goedgekeurd) was 1/3e van de prijs, jij raden wat ik heb gekozen.
An sich kan je ook stellen dat je niet hoeft te reparen, de schuldige moet je wel de bronnen aanleveren om het te kunnen doen.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler