Domotica vraagje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 384041

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs een huis gekocht (bj 2003). In het hele huis zijn dimbare spots voorzien die in de meterkast gekoppeld zijn aan een NIKO 05-728 dimmer.

Graag had ik deze spots gedimd met een IPad via een server. Ik neem aan dat dit niet gaat gaan met die NIKO dimmer ? Hoe pak ik dit het beste aan ?

Alvast bedankt voor jullie hulp !

Groet,
Kristof

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Welkom Kristof.

Je topicstart is nogal karig, wat voor dimmer is het precies, op welke manier is hij momenteel aan te sturen, en welke manieren van aansturen zitten er op?
Aansturen via een iPad betekent dat je software, draadloze communicatie/internet toegang, interface en dimmer allemaal met elkaar moeten samenwerken. Wat kun je zelf ontwikkelen, heb je software of voorbeelden van vergelijkbare systemen, begin je bij 0 wat betreft kennis over aansturen, protocollen en software? Want het is nogal lastig om iets zinnigs te vertellen als we niet eens weten wat de mogelijkheden of beperkingen zijn.

Topicstarter
Hoi Ferry,

Zelf ben ik programmeur van beroep, dus wat de software kant betreft zou het geen probleem moeten zijn.
De elektrische kant daarentegen ...

In de meterkast zelf heb ik toegang tot ethernet.

Wat voor info over de dimmer heb je nog nodig ? Als het met een andere dimmer makkelijker gaat wil ik dat ook proberen hoor ...

Gr,
Kristof

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-07 22:50

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb de handleiding van de dimmer bekenen.
De dimmer is opzich best redelijk aan te sturen vanaf een externe controller omdat hij een heel erg voorspelbare manier van dimmen heeft welke goed in de handleiding beschreven staat.

Dit heeft als voordeel dat de huidige installatie kan blijven zitten (en je dus ook een handmatige bediening hebt).
Grote nadeel is dat je vastzit aan de manier waarop deze dimmer werkt, voornamelijk dat het instellen van de dimwaarde maximaal ~6 seconde duurt.

Een andere optie kan zijn omdat dit erg duidelijk een microprocessorgestuurde dimmer is om de dimmer eens open te gooien en kijken of die controller niet aan te passen of te vervangen is en er een directe sturing op maken.
Eventueel kan je dan de huidige bediening laten zitten.

Het aansturen van alles kan op een hele hoop manieren, er is een goede kans dat je op die locatie al iets van een router hebt zitten, vaak kan je met gemodificeerde firmware (bijv openwrt of ddwrt) een aantal punten van zo'n router met software aansturen (zoals bijv een power led of een interne uart), dit kan je dan als signaal naar je dimmer sturen om deze te bedienen.

Topicstarter
Hoi SA007,

bedankt voor je reactie. Ik heb daarstraks al eens met een multimeter over de 2e en 3e poort (tellende van rechts, waar volgens het schema de schakelaar op zit) gemeten, maar ik mat een waarde van 150 VAC ?

In de spec van de dimmer staat inderdaad het een en ander goed uitgelegd, echter is er volgens mij geen manier om te weten of dat de verlichting nu aan of uit staat. Of ben ik mis ?

Ik heb een Synology NAS in de meterkast staan. Ook een arduino voor het aansturen van mijn klik aan klik uit. Ik zou al de benodigde software hier op willen zetten, maar dat is geen vereiste.

Gr,
K

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Hier kun je ongetwijfeld meer mee: http://www.induteq.nl/por...o-producten/PC-006-91.pdf

Nikobus is dus blijkbaar een proprietary systeem van Niko. Op m'n werk heb ik onlang nog een demo gemaakt met een iPad user interface voor schakelaars en dimmers die we zelf maken. De RF modules om te communiceren werken via SPI/I2C en UART. UART is op elk embedded systeempje wel aanwezig. Ik schat dat je zo'n Niko controller ook wel makkelijk moet kunnen aansturen vanaf een embedded Linux systeempje. Wij gebruiken ook FreeRTOS op kleine systemen met <64KB RAM.

Op de iPad kun je het allemaal zo mooi en fancy maken als je wil.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Topicstarter
Maar daarvoor moet ik extra kabels trekken zeker ?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 384041 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 23:38:
Maar daarvoor moet ik extra kabels trekken zeker ?
Zie de PDF die ik linkte:

"Communicatie via een 2-draadsbus"

Ze hebben een PC-Link module en er zijn mensen die zelf dingen werkend hebben gekregen door de UART te sniffen en zo het protocol een beetje uit te pluizen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-07 22:50

SA007

Moderator Tweaking
Die waarde van 150VAC heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de drukknoppen om het geheel te bedienen aangesloten zijn op de netspanning.

Ik zou simpelweg een relais halen, deze parallel over de huidige bediening zetten met een aansturing naar een willekeurige computerbediening (zoals bijv een printerpoort, een ledje van een router of een andere bestuurbaar geheel, kan er zo wel 20 opnoemen waar zeker iets van te vinden is).
De arduino heeft in ieder geval genoeg mogelijkheden hiervoor. De NAS waarschijnlijk ook wel. Wel goed opletten hoe je een relais aansluit, maar dat is volgens mij in de FAQ terug te vinden.

Over het aan/uit zetten, je kan wel het ding naar uit forceren door 'm een halve seconde een signaal te geven (waardoor hij gaat dimmen) en dan een korte puls waarna hij uitschakelt.
Zolang je deze aansturing gebruikt en de controller bijhoudt waar hij op staat is dat in principe ook niet nodig.
Als je de handmatige bediening ernaast wil blijven gebruiken moet je misschien wat maken wat een signaal aan de controller geeft als de handmatige bediening gebruikt wordt.

Edit:
Die NIKO-bus kan misschien best intressant zijn, maar dan zou je wel wat je nu hebt moeten vervangen. En meestal kosten dat soort dingen een half fortuin voor een vrij eenvoudige extra functie.

[ Voor 8% gewijzigd door SA007 op 18-11-2010 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mmm, die relay is nog niet zo moeilijk, de status tracken wanneer de gewone schakelaars gebruikt worden daarentegen ...

Die NIKO-bus is idd interessant, maar ik denk dat het teveel (werk) gaat kosten voor hetgeen ik wil bereiken.

Ik zie dat er ook X10 modules zijn die je achter de schakelaar kan steken waardoor je ze met X10 kan bedienen. Zijn er ook van die modules (op basis van ZigBee, ...) die ook de status kunnen rapporten ofzo ?

Gr,
K
Pagina: 1