VGA signaal door S-video kabel

Pagina: 1
Acties:

• Dennisderoo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02-2021
Is het mogelijk om VGA signaal door een S-video kabel heen te sturen?

Ik zit namelijk met het probleem dat de VGA stekker best groot is en dat je hiervoor grote gaten moet boren door je bureau etc. Nu had ik het idee om er een S-video kabel tussen te zetten. Simpelweg omdat de stekker hiervan kleiner is...

Voor VGA naar S-video heb je namelijk ook verloop stekkers. (convert niet dus signaal blijft VGA):
Afbeeldingslocatie: http://www.ascenddistribution.com/shareimage/POTHVGASVRC1_2.jpg

Schematisch krijgen we dus dit:
[PC VGA] -----> [VGA NAAR S-VIDEO verloop] -----> [S-VIDEO KABEL] -----> [S-VIDEO NAAR VGA verloop] -----> [VGA KABEL] -----> [MONITOR VGA]

Groeten,
Dennis

P.s. VGA stekker solderen lijkt me te lastig.....

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Als een videokaart al overweg kan met zo'n kabel (velen niet), dan zal er geen vga signaal uitkomen, maar composiet en s-video.

Dus wat jij bedacht hebt is leuk, maar gaat niet werken.

• Dennisderoo
job schreef op donderdag 18 november 2010 @ 16:29:
dan zal er geen vga signaal uitkomen, maar composiet en s-video.
Dit verloop stekkertje converteert niet. Dus dan wordt het toch ook geen s-video?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Die stekker is gemaakt voor videokaarten welke wel s-video uit kunnen sturen.
De stekker converteert inderdaad zelf niets.

Maar stel, jouw videokaart stuurt gewoon vga uit dan is het de vraag hoe het met de pin bezetting zit.
vga heeft 15 pinnen (en aarding).. Die kabel heeft 6 polen (4 van s-video + 2 composiet) lang niet genoeg. Je hebt echt alle 15 de signalen nodig. Gaat niet werken dus.

edit: wat je dus wel kan doen is: koop een goede 16 aderige kabel geschikt voor vga signaal steek die door het gat en soldeer zelf de vga stekkers erop.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 18-11-2010 16:45 ]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-02 07:43
Als HDMI of DP geen mogelijkheid is, kun je dan niet achterlangs doen en een kleine ruimte openzagen voor het kabeltje alleen? een heel gat voor alleen VGA is een beetje nutteloos. doe hem dan achterlangs.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Anders kun je een wireless VGA verbinding overwegen. Zal wel wat prijziger zijn.

• Dennisderoo
job schreef op donderdag 18 november 2010 @ 16:40:
Maar stel, jouw videokaart stuurt gewoon vga uit dan is het de vraag hoe het met de pin bezetting zit.
vga heeft 15 pinnen (en aarding).. Die kabel heeft 6 polen (4 van s-video + 2 composiet) lang niet genoeg. Je hebt echt alle 15 de signalen nodig. Gaat niet werken dus.
Klinkt logisch! Maar wat kan je dan wel met dat verloop-kabeltje? Bedoel, wat voor signaal komt er dan uit?
naarden 4ever schreef op donderdag 18 november 2010 @ 16:48:
Als HDMI of DP geen mogelijkheid is, kun je dan niet achterlangs doen en een kleine ruimte openzagen voor het kabeltje alleen? een heel gat voor alleen VGA is een beetje nutteloos. doe hem dan achterlangs.
Gaat helaas niet lukken. Het is een werkblad dat vast aan de muur zit.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02 18:57

The Executer

Lekker belangrijk!

Je zit natuurlijk ook met de stroomkabel, deze zal ook ergens langs moeten. Denk je het best in een hoekje een gat kan zagen, en dan een afwerkdop kabeldoorvoerdop erop...

Kan er helaas geen plaatje van vinden, kom maar eens op de naam :9

En dan zoek ik nog wat beter:

Afbeeldingslocatie: http://www.hagrokantoormeubelen.nl/uimg/t/da53e8.doorvoerdoppen.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door The Executer op 18-11-2010 17:22 . Reden: Ander plaatje ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:27

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dennisderoo schreef op donderdag 18 november 2010 @ 17:03:
Klinkt logisch! Maar wat kan je dan wel met dat verloop-kabeltje? Bedoel, wat voor signaal komt er dan uit?
Bij een standaard VGA aansluiting? Geen signaal. Dit zijn vaak verloop kabels die specifiek voor bepaalde hardware is (zoals de bv S-video->component kabels), of 'exotische' kaarten die extra functies mee kunnen sturen over bestaande pinnen. Laptops zonder Svideo uitgang konden dacht ik TV-out over VGA, daar werken zulke kabels mee, maar dit wil jij echt niet op je monitor hebben (gezien Svideo lang geen hoge resolutie aankan).

An sich hoeft dat gat niet eens zo groot te zijn, zelfs nog kleiner dan je voedingaansluiting (qua lengte/breedte is een 3poot aansluiting even groot).

Afbeeldingslocatie: http://www.techepics.com/files/jackpc.jpg
Dit zag ik recent bij iemand op z'n bureau, ook een mooie oplossing (groot gat, maar zeer functioneel opgevult).

[ Voor 22% gewijzigd door SinergyX op 18-11-2010 17:30 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Dennisderoo
Conclusie: kansloos verloopkabeltje dus. Dat wordt solderen :)

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-02 19:44
das een mooie oplossing maar je moet nog steeds die kabels door dat gaatje frotten ;)

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
nee, als je die nou er gewoon naast maakt dmv een gat te maken en daar dat ding in te stoppen :)

en als je dat goed doet ziet het er ook mooi uit :)

Laden doe je met je zonnepanelen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dennisderoo schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 09:06:
Conclusie: kansloos verloopkabeltje dus. Dat wordt solderen :)
Solderen?

Niet dat het niet kan, maar vergeet even niet dat VGA een analoog signaal is :o

Als je stukken aan de kabel vast gaat maken verander je de electrische eigenschappen ervan. Dat leidt vrijwel zeker tot spiegelingen en ander ongein. Die ga je terugzien in het beeld ('schaduw' bij letters, dat soort ding), wat in ernstige gevallen het scherm onbruikbaar kan maken, maar zelfs in minder dramatische gevallen je ogen veel sneller vermoeit dan anders het geval zou zijn.

Tenzij je op 640x480 wilt werken en/of beeldkwaliteit echt niets uitmaakt zou ik een andere oplossing zoeken. Of je moet niet alleen goed kunnen solderen, maar ook op voorhand berekenen wat de veranderde impedantie e.d. van de kabel is en hoe de boel adequaat te terminaten om ongewenste zaken te voorkomen. Maar als ik je hoor dat solderen al lastig lijkt, denk ik niet dat je dit kunt doen.

Is DVI geen optie, dat is digitaal dus alles-of-niets. Goede kans dat het wel lukt om dat goed genoeg te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1