• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-09 09:27
Heren (en dames)!

Al een tijdje ben ik bezig met het overclocken van mij PC. Nu weet ik dat er een speciaal overclock forum is, maar volgens mij hoort dit topic toch iets meer hier thuis. Het probleem is als volgt.

Mijn VCore in de BIOS van mijn moederbord is niet aanpasbaar... Ik heb al met veel instellingen gespeeld maar hij blijft op 'AUTO' staan. Van het typen met nummers tot het proberen aan de passen met de pijltjes, niets heeft effect....

Ondere andere heb ik mijn bios geupdate, en een keer gereset, maar niets heeft effect. De handleiding van het moederbord komt niet verder dan 'Enable manual settings and the vcore option is available.' Daarnaast heb ik al eens een topic op de Asus forums geopend, maar tot op heden bar weinig resultaat.

Ik weet dat het mogelijk is om dit softwarematig aan te passen. Maar onder het mom van 'Better safe then sorry' waag ik mij hier maar niet aan. Bij een aantal mensen liep dat toch niet zo lekker...

Hopelijk heeft een mede-tweaker een idee of suggestie om toch die vcore te 'unlocken'.

Als laatste nog even mijn specs :
Core 2 Duo E8400 (3ghz) OC-ed naar 3,46ghz
Asus P5W moederbord
Corsair TWINX 4096MB PC6400 DDR2 800MHz
FSB staat nu op 380... mijn doel is op zijn minst 400mhz.. Maar eerst dit probleem maar eens tackelen...
Bij enige hogere FSB resulteren fail boots en BSOD's

Alvast bedankt!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
volgens mij is dit een bekend probleem en een beperking van de chipset van je moederbord, ik heb hier wel vaker over gelezen. jouw bord heeft een 975 chipset is het niet? volgens mij supporten deze de 45 nm wolfdales niet helemaal wat resulteert in het niet kunnen aanpassen van de Vcore

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Rann
Het is even geleden, maar als ik me het goed herinner was er toendertijd alleen een bios update nodig om de processor goed te laten draaien... Verder waren er geen issues. Daarnaast zijn er anderen (misschien met een nieuwer revisie van het moederbord, dat weet ik niet) die de optie wel hebben..

Edit: Het was inderdaad zo voor de P5W DH versie, met bios versie 3001 kwam er de fix 'Cpu Vcore voltage may now be changed with Wolfdale CPU'

Echter is er over mijn moederbord bar weinig te vinden, en gaat het overal over de DH Deluxe :(

[ Voor 29% gewijzigd door Rann op 18-11-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Update : Ik heb vandaag met Asus contact gehad. Blijkt dat de chipset die op de regular P5W zit niet goed (genoeg) compatible is met de VCore settings. Bij de P5W DH Deluxe wel... Had ik nou maar dat tientje extra besteed.

Case closed I guess..

[ Voor 1% gewijzigd door Rann op 23-11-2010 14:08 . Reden: Typo fix ]