[geheugen] Hoe belangrijk is het geheugen bij backup?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

Topicstarter
In verband met het ontwikkelen van een compleet nieuwe backup strategie bij mijn stagebedrijf ben ik eigenlijk benieuwd hoe belangrijk het interne geheugen is met betrekking tot de snelheid van mijn backup.
Ik bedoel dan zowel de kloksnelheid als de hoeveelheid geheugen.
Ik hoop dat iemand hier wat zinnigs over kan zeggen, want Google heeft er weinig over te melden.

[X] Geschift | [_] Ongeschift

Verwijderd

Net zo belangrijk als dat je het zelf wilt maken.
Hogere kloksnelheid en I/O van je disks bepalen doorgaans je schrijfsnelheid naar een backupdisk, tenzij USB device etc.
Softwarepakketen voor backup als Veritas vereisen een minimaal X aantal GB werkgeheugen om het geheel soepel te laten werken. Met minder werkt het ook, maar wss wat trager.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het feit dat je er niets over kunt vinden mag je wellicht als een indicatie zien dat het geen belangrijk aspect is. Ik verwacht ook dat andere factoren als schrijfdoorvoersnelheid (evt. over netwerk) en CPU power bij datacompressie belangrijker factoren zijn.

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op donderdag 18 november 2010 @ 15:08:
Het feit dat je er niets over kunt vinden mag je wellicht als een indicatie zien dat het geen belangrijk aspect is. Ik verwacht ook dat andere factoren als schrijfdoorvoersnelheid (evt. over netwerk) en CPU power bij datacompressie belangrijker factoren zijn.
Neemt niet weg dat als je gebruik maakt van compressie binnen de backup het geheugen zondermeer wel van belang is - hoe meer geheugen hoe minder er aanspraak moet worden gemaakt op virtueel geheugen (swap space/pagefile) tijdens de compressie.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het is me eerlijk gezegd nooit opgevallen dat Backup- of Archive software grote RAM vreters zijn.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Compressie (voor backup) is vaak rekenintensief, maar niet zo heel erg voor geheugen (vermoed ik). De data zal toch als stream de deur uitgaan (naar het backup medium), en dan on-the-fly gecompressed worden. Veel meer dan een maar kB kijkt de stream niet vooruit. Compressie is puur een manier om meer bytes te krijgen in een I/O kanaal wat (bijna) per definitie trager is dan de interne CPU bus, of lokale disk snelheid.

I/O is wel erg belangrijk. Bij netwerk backups loop je al gauw tegen de bandbreedte aan, en de compatibiliteit met goed/oud ethernet. De standaardgrootte van ethernet packets (ruim 1500 bytes) en de huidige netwerkkaarten (1Gb, of nog sneller) bijt een beetje. Met jumbo pakets kom je verder, alleen daar kleeft het grote nadeel aan dat al je machines in je netwerk dezelfde jumbo packet size moeten gebruiken (en je routers er ook nog tegen moeten kunnen).

Erg snell backup gebeurd dan vaak in een apparaat (SAN) zelf, bijv. snapshot view met een slimme raid-controller, en copy naar (goedkope) SATA disks. Dat soort apparaten zijn wel prijzig, maar dan heb je ook in seconden of minuten een snapshot van 100en Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVanZetten

JohnVanZetten

Man on the run!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reply's, kan er zeker wat mee.
@kdekker: Zou je misschien nog wat uitleg willen geven over standaard en jumbo packages?
Bijvoorbeeld: verschil in grote, uitwisselbaarheid tussen hardware e.d.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Toen ik de titel zag, dacht ik dat dit over wel of geen ECC geheugen zou gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Misschien dat zelf even opzoeken? Het is een stage opdracht, daar moet je toch een groot deel van het werk zelf voor doen, niet alles bij andere vragen en klakkeloos overnemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVanZetten

JohnVanZetten

Man on the run!

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:04:
Misschien dat zelf even opzoeken? Het is een stage opdracht, daar moet je toch een groot deel van het werk zelf voor doen, niet alles bij andere vragen en klakkeloos overnemen.
Heb er al behoorlijk wat tijd in gestoken, maar kom er gewoon niet uit. Doneer me anders een paar bruikbare zoektermen zodat ik het zelf kan op zoeken, want daar leer ik idd meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar je veel van leert is bedrijven benaderen. Een backup ga je op een bepaalde manier uitvoeren, daar gebruik je of een programma voor of je gaat met backup scripts aan te slag, afhankelijk van de methode zijn er andere vereisten aan de backup. Zaken als compressie schelen enorm bij de performance.
Maar dingen zoals Jumbo packets moet je gewoon via Google kunnen vinden

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVanZetten

JohnVanZetten

Man on the run!

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:39:
Waar je veel van leert is bedrijven benaderen. Een backup ga je op een bepaalde manier uitvoeren, daar gebruik je of een programma voor of je gaat met backup scripts aan te slag, afhankelijk van de methode zijn er andere vereisten aan de backup. Zaken als compressie schelen enorm bij de performance.
Maar dingen zoals Jumbo packets moet je gewoon via Google kunnen vinden
8)7
Gewoon zoeken op Jumbo packets 1e hit.
*onder bureau kruipt met rood hoofd en er nooit meer onderuit durft*

Pagina: 1