Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Bij deze wil ik mijn probleem delen om te kijken of iemand misschien een oplossing weet.

Zo een 4 weken geleden heb ik een pc gekocht (althans ik heb de onderdelen gekocht en zelf in elkaar gezet). Nadat ik een avondje met een vriend de onderdelen in elkaar had geschroefd kwam het moment van het installeren van windows 7. Windows 7 CD eraan alles leek goed te gaan, hij vond mijn harde schijf, cdrom speler etc. In het keuzemenu om windows 7 te installeren verder gedrukt en hier ging het fout. Windows 7 gaf aan de harde schijf niet te kunnen formateren... Ok raar aangezien hij de schijf wel vond, windows ME erin (i know veel te oud, maar de enige windows die ik even had liggen om te testen), deze kon zichzelf wel installeren en 130gb van de 1000gb van mijn schijf formateren. Hierna direct weer windows 7 erin gedaan en laten formateren, nu vond windows 7 de 130gb geformateerde schijf en kon geinstalleerd worden. De andere 870GB werd aangegeven als unlocated space. De pc werkte perfect, tot vorige week.. De pc begon te haperen (films, muziek, als ik wat zocht in mijn explorer duurde het eeuwen voor hij iets vond) Internet muziek (youtube) deed hij wel perfect afspelen.. Later gaf hij ook foutmeldingen met silver light plug-in... Ik dacht niks aan de hand ik formateer hem wel even opnieuw, pc opnieuw geformateerd opnieuw windows 7 erop gezet en hij werkte weer.. Voor 2 a 3 dagen, daarna begon hij weer te haperen...

Hierop heb ik de kast open gemaakt, kabeltjes opnieuw goed aangedrukt etcetc en windows 7 er nogmaals opnieuw opgezet en weer deed hij het goed tot vandaag, zo een 2 dagen later weer dezelfde problemen. Bij het downloaden gaf hij een I/O device error aan zodat ik niks kon downloaden en bij het opnieuw opstarten gaf hij aan dat hij windows niet kon laden vanwege: error 17: cannot mount selected partition.. Kortom nu heb ik voor de 4e x een nieuw besturingssysteem geinstalleerd en baal flink van dit probleem aangezien ik op deze pc aan mijn scriptie werk.

Korte samenvatting van problemen: Na ongeveer 2 dagen na schone install begint de pc heel erg te haperen, programma's geven foutmeldingen, dingen laden niet meer, opnieuw opstarten lukt niet meer...

De eigenschappen/onderdelen van mijn pc zijn:
Moederbord: Asrock 880GMH/USB3
Processor: AMD Phenom II X4 955, 3.2GHz, 8MB, AM3
Harde schijf: Samsung SpinPoint F3 1TB, 7200rpm, 32MB (SATA)
Intern geheugen: GeIL Valua Dual Channel 4GB (2x2GB) DDR3
Videokaart: Club 3d Radeon HD5770, 1GB, PCIe
DVD: Sony optiarc AD-7260S 24xDVDRW
Behuizing: Aopen QF50D Miditower ATX2, 400Watt

Hopelijk weet iemand een oplossing/waar het probleem zit.

Groet,
Alexander

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-06 14:35
Ik zie dat je een samsung schijft hebt. Samsung heeft een tooltje waarmee je de harddisk kan checken. Boot floppy en boot cd formaat.

http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/ES_Tool.html

Om uit te sluiten dat het je schijf is (of juist aan te tonen dat je schijf slecht is) zou je het tooltje kunnen draaien. Surface scan hoef je denk ik niet af te wachten aangezien je problemen daar niet echt op lijken al kan het nooit kwaad om te weten dat je schijf slechte stukken heeft :) Maar reken op een uurtje of 5 scannen ;)

Ook kun je eens kijken of je wel de juiste/laatste drivers geinstalleerd hebt. Slechte drivers kunnen ook een hele hoop ellende veroorzaken. Heb je ook last van BSODs? of is het echt alleen zo dat na een paar dagen je systeem gaat haperen? En tijdens het haperen, hoe is dan je cpu / mem belasting?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Loop de logboeken van Windows even na of daar mogelijk relevante meldingen staan.

Het zou kunnen zijn dat de schijf leesfouten geeft. Als een schijf meerdere malen leesfouten geeft schakelt Windows de controller automatisch terug naar PIO mode. In elk geval in XP. Weet niet zeker of W7 dit anders doet. Dan moet je de controller uit apparaatbeheer deïnstalleren en rebooten zodat die weer opnieuw geïnstalleerd wordt om dat te laten herstellen naar Ultra DMA.

Voor die leesfouten moet dan natuurlijk een oorzaak zijn. Kan de schijf zijn maar probeer ook eens een andere kabel of voedingskabel of zelfs hele voeding als je die hebt. Het hele systeem is nieuw dus alle componenten zijn in principe onbewezen. Run naast de HD testsoftware ook een memorytester. Alles wat nieuw is moet je bij voorkeur testen voordat je het in gebruik neemt.

Er is ook 'burn-in' of 'exerciser' software die alle aspecten/componenten van een systeem uittest. Zelf even zoeken.

Je vermeldt niet of je het resterende deel van de schijf buiten de 130GB gepartitioneerd/geformatteerd hebt.

Het feit dat je ME kon installeren suggereert overigens dat je in de BIOS de HD controller in IDE mode hebt staan. Zorg dat je de SATA drivers geïnstalleerd hebt en zet de BIOS dan op SATA.

[ Voor 8% gewijzigd door CaptJackSparrow op 18-11-2010 14:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :)

Ik heb net Burn in gedownload en gedraaid en die gaf geen problemen met iets zoals hardeschijf enzo (alleen met netwerk, zie plaatje)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/18/1290082053-220.jpg
(link plaatje: http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3232152.html)

Ik had bij de vorige installatie van mijn pc dat hij telkens een iets niet wilde installeren bij apperaatbeheer namelijk: PCI standard ISA bridge, (de details waren: ACP\PNP0510) nu is hij wel op de een of andere manier geinstalleerd (kon het hier aan liggen?)..

Ik had ook een paar keer de volledige schijf geformateerd. Verder had ik geen BSOD alleen haperen, en zodra hij begon te haperen kwam ik niet echt relaxt meer aan toe om te checken hoe memory was enzo... heb vandaag dus opnieuw geformateerd.

Over het bios en SATA, waar kan ik de sata controllers vinden? Zie namelijk maar 3 opties in het bios namelijk: IDE, Raid en nog iets met een H (volgens mij AHCI).. dus welke is het? :o ik ben iig radeloos en hoop dat hij het nu wat beter doet.... maar ben bang dat het over 2 dagen weer raak is... :(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2010 16:55 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

AHCI moet je hebben. Stond ie op IDE? En steeds maar opnieuw formatteren en installeren is nutteloos. Daar los je niets mee op.

Kan dat Burn-In ook een duurtest uitvoeren?

[ Voor 15% gewijzigd door CaptJackSparrow op 18-11-2010 17:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yup hij staat op IDE nu moet ik even proberen hem op AHCI te zetten want dat gaat niet zomaar in bios (na de verandering start hij niet op/laadt hij windows niet). Verder zal ik even zoeken voor die duurtest.

Verwijderd

Topicstarter
ok, heb hem nu iig als SATA schijf, nu even kijken voor die test...

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Om in AHCI te kunnen lopen moeten de drivers daarvoor geïnstalleerd zijn in Windows. Even zoeken waar je die kunt vinden.

Edit: OK je hebt het ondertussen al werkend.

[ Voor 16% gewijzigd door CaptJackSparrow op 18-11-2010 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja het kon door een registry edit te maken en dan naar bios op AHCI zetten en daarna installeert hij de drivers zelf. De duurtest zit helaas niet in het programma. Welk programma zou ik daar voor moeten hebben?

Kan het probleem hebben gelegen dat de driver van PCI standard ISA bridge, (de details waren: ACP\PNP0510) niet was geinstalleerd?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou zeggen kijk het nu even aan. Dan blijkt vanzelf wel of het nu beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm vanochtend starte mijn pc opeens niet op en heb ik in mijn bios moeten kiezen voor de optie: restore bios to default...
Ook heb ik gisteren in bios mijn harde schijf op AHCI gezet maar bij het opstarten met bios zag ik )ook voordat bios naar default was gezet) dat hij de harde schijf herkend als IDE hard disk.

Dit is best gek want toen mijn harde schijf nog op IDE stond gaf mijn bios bij het opstarten SATA weer... Het lijkt mij dat wanneer de instellingen AHCI zijn er ook SATA wordt herkend/weergegeven bij opstarten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-06 06:57

EoG

BOFH

Je installatie kan problemen vertonen op het moment dat je switched van SATA/IDE -> AHCI. Enkele keren heb ik ook wel gezien dat dit een BSOD oplevert met een unmountable_boot_device.

Installatie in AHCI modus _zou_ kunnen werken, maar ik zou eerst eens kijken of je niet kan testen met een andere schijf, dat zou je een hoop werk kunnen schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog wel andere schijven liggen maar dat zijn IDE schijven, ik weet niet of dat een probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-06 06:57

EoG

BOFH

Jammer, op die manier kun je namelijk de SATA aansluiting op je moederboard niet uitsluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een oude harde schijf geïnstalleerd (weliswaar IDE) maar nu krijg ik elke keer bij het opstarten: windows could not be loaded check boot devices (oid) en dan druk ik op reset en dan laadt windows wel :s.. Nu snap ik er namelijk niks meer van :o moederboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Welke BIOS versie zit er eigenlijk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zie dat je een A-open miditower hebt en vermoedelijk met een standaard ingebouwde voeding van 400 watt, althans ik weet dat A-open een van de weinige merken is die nog kasten met voeding ingebouwd verkopen.

Dan denk ik dat je richting voeding moet gaan zoeken want ga er maar vanuit dat die nooit 400 watt kan leveren en te weinig levert voor jou systeem. Bij een A merk voeding zou 400 watt nog wel kunnen maar die standaard voedingen zijn vaak goedkope B merk voedingen.

Enigste wat ik dan kan aanraden is toch eens met een zwaardere en betere voeding te gaan proberen en kijken of je systeem dan wel stabiel draait, want een voeding die op de tenen moet gaan lopen kan vaak rare dingen veroorzaken.

[ Voor 8% gewijzigd door Roel1966 op 24-11-2010 03:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

A-open is gewoon een A-merk wat betreft voedingen, hoor. Die 400W is genoeg voor zijn systeem en ik zou het in eerste instantie dan ook niet bij de voeding zoeken. Maar als eerste indicatie kan TS natuurlijk altijd even de waardes van zijn voedingslijnen checken.

@TS: Er zijn twee dingen genoemd in dit topic waar je nog geen antwoord op hebt gegeven (in de eeste twee posts):
- Test je HDD met ES-Tool
- Loop de Windows Logboeken na

Dit zijn de eerste stappen die je kunnen helpen richting te geven aan je zoektocht. Op dit moment ben je meer in het wilde weg aan het zoeken en proberen, maar op die manier kom je niet achter de oorzaak.

[ Voor 8% gewijzigd door Mad Marty op 24-11-2010 07:47 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Mad Marty schreef op woensdag 24 november 2010 @ 07:46:
A-open is gewoon een A-merk wat betreft voedingen, hoor. Die 400W is genoeg voor zijn systeem en ik zou het in eerste instantie dan ook niet bij de voeding zoeken. Maar als eerste indicatie kan TS natuurlijk altijd even de waardes van zijn voedingslijnen checken.

@TS: Er zijn twee dingen genoemd in dit topic waar je nog geen antwoord op hebt gegeven (in de eeste twee posts):
- Test je HDD met ES-Tool
- Loop de Windows Logboeken na

Dit zijn de eerste stappen die je kunnen helpen richting te geven aan je zoektocht. Op dit moment ben je meer in het wilde weg aan het zoeken en proberen, maar op die manier kom je niet achter de oorzaak.
A-open maakt geen A klasse voedingen en daarbij is dit een standaard ingebouwde voeding van misschien merk onbekend ergens uit een of ander Chinees/Japans fabriekje. Dit kan ook niet anders want als je de prijs ziet van kast met voeding dan kan je er vanuit gaan dat het geen super voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 10:28

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Of A-open wel of geen goede voedingen maakt is een tweede verhaal. Maar als ik de TS was zou ik als eerste even de ES-Tool uitvoeren om te kijken of er niks mis met de harde schijf is. Pas als er niks mis is met de harde schijf zou ik met een andere voeding proberen. Maar ik denk dat de harde schijf langzaam aan het overlijden is.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ralph Smeets schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:18:
Of A-open wel of geen goede voedingen maakt is een tweede verhaal. Maar als ik de TS was zou ik als eerste even de ES-Tool uitvoeren om te kijken of er niks mis met de harde schijf is. Pas als er niks mis is met de harde schijf zou ik met een andere voeding proberen. Maar ik denk dat de harde schijf langzaam aan het overlijden is.
TS heeft met een andere IDE schijf geprobeerd en had weer allerlei problemen dus mij lijkt het het meest waarschijnlijke dat de voeding te weinig stroom leverd, hetgeen op dit moment naar mijn mening het meest verklaarbare kan zijn.
Pagina: 1