NRPE op xen-server installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Bjornmeijer935
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-09 19:21

Bjornmeijer935

I see dead pixels

Topicstarter
Er draaien een aantal xen-servers(5.5) die gemonitord moeten worden, dit is een werkende omgeving waar al flink wat vm's op draaien en dus geen downtime mogen hebben.

Voor het monitoren van onze xen-servers, moet ik nagios nrpe gebruiken.
Het grote probleem is dat ik eigenlijk geen concrete installatie guides e.d. kan vinden.
Ik heb wel verschillende guides van o.a Debian en Centos gevonden maar in hoeverre deze bruikbaar zijn is mij een raadsel

Even voor de duidelijkheid ik ben geen expert in Linux, eerder een novice. :P

Mijn vraag is dus of iemand hier ervaring mee heeft?
En ja ik heb het nagios topic ook al gevonden hier maar dat is meer voor na de installatie en dus niet relevant voor mijn vraag.

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Gewoon van source builden, stelt bij nrpe niet veel voor, ./configure daarna make en dan make install maar als je dit soort vragen stelt vraag ik me af of het handig is om aan productie machines te gaan prutsen

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Ik denk niet dat dit erg zinvol is : De shell omgeving is beperkt, en de Xen kernel heeft een scheiding tussen VM geheugen, en geheugen van de managementomgeving.
De zaken die je met nrpe kan meten gaan dan alleen over de managementomgeving, en niet over het gedeelte waar de VM's in draaien.

En tweede probleem is de gestripte omgeving : er is geen compiler oid aanwezig, en zaken installeren is ook niet eenvouding.

[ Voor 18% gewijzigd door igmar op 18-11-2010 12:55 ]

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Normaal heb je bij op Xen gebaseerde omgevingen toch gewoon een Dom0 die de DomU's managed, en waar je dus prima nrpe kan installeren.
zie ook: http://forums.citrix.com/message.jspa?messageID=1383932

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-08 15:41

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Zou je die Xen servers niet beter met check_snmp kunnen uitlezen?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornmeijer935

Bjornmeijer935

I see dead pixels

Topicstarter
Het gaat alleen om de lokale apparatuur die gechecked moet worden, dus raid configs, vrije ruimten e.d. De vm's hoeven niet gecontroleerd te worden aangezien dit in xen center gebeurd.

Ik heb nrpe ondertussen wel werkende weten te krijgen met een guide van CentOS met enige aanpassing. Nu moet ik alleen nog even zorgen dat ik alle onderdelen die gecontroleerd moeten worden toegevoegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornmeijer935

Bjornmeijer935

I see dead pixels

Topicstarter
De RAID plug-in is ondertussen werkend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

je kan gewoon de binary van een andere installatie pakken (wij gebuiken er 1 van een gentoo installatie). werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornmeijer935

Bjornmeijer935

I see dead pixels

Topicstarter
Dat is mooi om te weten, uiteraard kon ik niet zomaar klakkeloos packages gaan installeren. Zeker niet op een productie machine dus het vereiste wel enige voorzichtigheid en uitzoek werk.
Pagina: 1